طائفه منصوره (گروه رستگار) (۱۲)

عقیده رستگاران (طایفه منصوره):
معنی لا اله الا الله
در جلسه قبل گفتیم که «لا اله الا الله‌» بزرگترین کلمه‌ای است که خداوند متعال نازل کرده است و گفتیم که تمام پیامبران از حضرت نوح علیه السلام تا پیامبرمان حضرت محمد صلی الله علیه و سلم به خاطر این کلمه که همانا کلمه توحید است مبعوث شده‌اند.
گفتیم که متاسفانه مردم ما لا اله الا الله را تنها در اذکار و تسبیحاتی محدود کرده‌اند و فکر می‌کنند که تنها با گفتن لا اله الا الله کار تمام شده و از تمامی عذاب خداوند مصون می‌مانند. و بیان کردیم که اگر به این سادگیها بود ، قطعا ابوجهل هم یک بار در طول عمرش این کلمه را بر زبان می‌آورد و بهشت را برای خودش می‌خرید.
پس «لا اله الا الله» باید شروط و چهارچوبی داشته باشد تا آن «لا اله الا الله» یی شود که انسان را از آتش جهنم مصون دارد و به بهشت جاودانه داخل گرداند.

قبل از بیان «شروط لا اله الا الله» هر مسلمانی باید معنی دقیق لا اله الا الله را بداند:
لا اله الا الله یعنی:
«معبودی به حق جز الله نیست».
در این جمله إله ‌بودن از غیر خداوند بزرگ نفی شده، و برای او به تنهایی اثبات شده است.

پیامبر ﷺ فرمودند:
«مَنْ قَالَ: لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَکَفَرَ بِمَـا یُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ، حَرَّمَ اللَّهُ مَالَهُ وَدَمیهُ»
«کسی که لا اله الا الله را گفت، و به معبودهای دیگر غیر از خدا کافر شد، مال و خون او حرام است».
حدیث می‌رساند که فقط تلفظ به لا إله إلا الله کافی نیست، بلکه باید همراه آن هرنوع عبادت را برای غیر خدا مانند دعا و خواهش از مردگان انکار کرد.
و غریب آن است که بعضی از مسلمین لا اله الا الله را به زبان می‌گویند، اما با معنی آن به فعل و دعا برای غیر خدا مخالفت می‌ورزند.

ابن رجب رحمه الله می‌گوید:
«اله» کسی است که به سبب هیبت و اجلال و محبت و ترس و امید دعا و خواهش، اطاعت شود، و نافرمانی نگردد.
و اینها همه فقط شایسته خدای عزوجل است و کسی که در یکی از این امور که از خصایص خداوند است، مخلوقی شریک سازد، این کار قدح در نواقض او در گفتن لا اله الا الله است، و او بدان اندازه که آن نوع شرک را در خود دارد، به همان اندازه بنده مخلوقات است».

کلمه «لا اله الا الله» برای گوینده اش نافع است تا وقتی که به هیچ نوع شرک آن را نشکسته باشد، لذا شبیه وضو است که نواقض آن را می‌شکند، و از این جهت است که هرکس چیزی از عبادت را مانند دعا و ذبح و نذر برای غیر خدا اثبات کند، از دایره اسلام خارج می‌گردد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …