صفات دجال براساس احادیث واردشده

دجال انسانی است که احادیث با بیان برخی از صفاتش او را به مردم معرفی می‌کنند. تا هنگام خارج‌شدن مردم او را بشناسند وخود را از شرّ او برحذر دارند و گمراه نشوند. این صفات او را از سایر مردم متمایز می‌سازد به طوریکه با علم به آن‌ها او شناسایی می‌شود و جز جاهل وشقی کسی مفتون او نمی‌گردد.
صفات مذکور عبارتند از: او مردی جوان، قرمزرنگ، کوتاه قدف سینه پاهایش به هم نزدیک و پاشنه‌هایش از هم دور است، موی سر او فِردار است پیشانی او باز و گودی زیر گلویش عریض است، چشم راستش کور و خاموش مانند دانه انگور برجسته است. روی پلک چشم چپش تکه گوشتی بیرون آمده است.
و بین دو چشمش با حروف مقطعه کلمه کفر (ک‌ف‌ر) یا کافر نوشته شده است و هر مسلمان با سواد و بی‌سوادی می‌تواند آن را بخواند. او عقیم است و بچه‌دار نمی‌شود.
تعدادی از احادیث دالّ بر صفات فوق را توضیح می‌دهیم.
ابن عمرب می‌گوید: پیامبر خدا ج فرمودند: «بینا أنا نائم أطوف بالبیت… (یادآوری کرد اوعیسى بن مریم ودجال را دیده است پس اوصافش را چنین بیان کرد) فإذا رجل جسیم، أحمر، جعد الرأس، أعور العین، کأن عینه عنبه طافئه قالوا: هذا الدجال أقرب الناس به شبهاً ابن قطن رجل من خزاعه». «من در خواب دیدم کعبه را طواف می‌کنم ناگهان مردی درشت‌اندام، قرمز رنگ با موی فر، یک چشم که چشم کورش بیرون آمده بودرا دیدم. گفتند:این دجال است. شبیه ترین شخص به او ابن قطن خزاعی است.[۱]
ابن عمرب می‌گوید: پیامبر خدا در بین مردم بحث دجال را کرد و گفت: «إن الله تعالى لیس بأعور، ألا وإن المسیح الدجال أعور العین الیمنى، کأن عینه عنبه طافئه». [۲]«خداوند متعال کور نیست بلکه مسیح دجال چشم راستش کور و مانند دانه انگور برجسته و از حدقه جدا شده است».

………………………………………………………………………………
۱و۲)صحیح بخاری کتاب الفتن باب ذکر الدجال(۹۰/۱۴ باشرح فتح الباری) ,صحیح مسلم کتاب الایمان باب ذکرالمسیح بن مریم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …