صحابه برای اصول دین و امور غیبی از رسول الله صلی الله علیه وسلم تفسیر می­ خواهند

  • در صحیح بخاری کتاب (بدءالخلق: ابتدای آفرینش) آمده است: (أن أناساً من أهل الیمن من الصحابه سألوه قالوا: جئناک نسألک عن هذا الأمر؟ قال : کان الله ولم یکن شیء غیره وکان عرشه على الماء وکتب فی الذکر کل شیء وخلق السموات والأرض): (تعدادی از صحابه ­ی اهل یمن از رسول الله صلی الله علیه وسلم پرسیدند: آمدیم در مورد ابتدای آفرینش از شما سؤال کنیم. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: الله بود و هیچ چیزدیگری نبود. عرش الله بر روی آب بود. همه چیز را در لوح محفوظ نوشت و آسمان ها و زمین را آفرید). همچنین بخاری از ام المؤمنین عایشه روایت کرده است که : (أن الحارث بن هشام ا سأل النبی صلی الله علیه وسلم: کیف یأتیک الوحی؟…): (حارث بن هشام از نبی اکرم صلی الله علیه وسلم پرسید: وحی چگونه بر شما نازل می ­شود؟…و بعد حدیث را ذکر نمود).

  • در کتاب الأنبیاءِ صحیح بخاری از انس بن مالک روایت است که: (بَلَغَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ سَلاَمٍ مَقْدَمُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ المَدِینَهَ فَأَتَاهُ، فَقَالَ: إِنِّی سَائِلُکَ عَنْ ثَلاَثٍ لاَ یَعْلَمُهُنَّ إِلَّا نَبِیٌّ قَالَ: مَا أَوَّلُ أَشْرَاطِ السَّاعَهِ؟ وَمَا أَوَّلُ طَعَامٍ یَأْکُلُهُ أَهْلُ الجَنَّهِ؟ وَمِنْ أَیِّ شَیْءٍ یَنْزِعُ الوَلَدُ إِلَى أَبِیهِ؟ وَمِنْ أَیِّ شَیْءٍ یَنْزِعُ إِلَى أَخْوَالِهِ؟…): (خبر تشریف فرمایی رسول الله صلی الله علیه وسلم به عبدالله بن سلام رسید؛ نزد ایشان آمد و پرسید: چند سؤال از شما می ­پرسم که جز پیامبر کسی دیگر آن را نمی ­داند. اولینِ علامات روز قیامت چیست؟ اولین غذایی که بهشتیان می­خورند(چیست)؟ چگونه است که فرزند شبیه پدرش می ­شود؟ و چگونه شبیه دایی ­های خود می­شود؟…).

  • در کتاب التوحیدِ صحیح بخاری از ابوهریره نقل شده است که: (أن الناس قالوا: یا رسول الله هل نرى ربنا یوم القیامه؟ فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم: هل تضارون فی القمر لیله البدر؟ قالوا: لا یا رسول الله، قال: فإنکم ترونه کذلک…): (گروهی از مردم از سول الله صلی الله علیه وسلم سؤال کردند: ای رسول الله آیا روز قیامت آفریدگارمان را می­ بینیم؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: آیا در دیدن ماه شب چهارده مزاحم همدیگر می ­شوید؟ گفتند: نه ای رسول الله، فرمود: همین ­گونه او (آفریدگارتان) را می ­بینید…).

  • و نیز در بخاری از عمران بن حصین روایت است که وی از نبی اکرم صلی الله علیه وسلم پرسید: (فیما یعمل العاملون؟ فقال: کل میَّسَّر لِمَا خُلِقَ لَه): (ای رسول الله چه نیازی به انجام عمل توسط مردم است؟[۱] فرمودند: هرکس برای چیزی آماده شده که به منظور آن خلق شده است).

  احادیث در این مورد بسیار است و دالّ بر علاقه­ ی فراوان صحابه به فراگیری اصول دین از رسول الله صلی الله علیه وسلم می ­باشد. هم­چنین روایات فوق­ الذکر دلیل بر این است که پیامبر صلی الله علیه وسلم آنان را از این کار باز نداشته است، بلکه در مسایل دینی که یادگیری آن لازم بود ، پاسخ­گوی آنان بوده و آموزششان می ­داد.

[۱]  یعنی وقتی نزد الله متعال پایان کار هر کس مشخص است، چرا انسان­ ها باید عملی را انجام دهند؟ اما از آن­جا که انسان پایان کار خود را نمی ­داند و بر او پوشیده است، خواسته یا ناخواسته کاری را انجام می ­دهد و بر اساس آن مزد می­ گیرد. لذا در ادامه رسول الله صلی الله علیه وسلم می ­فرماید: هرکس برای چیزی آماده شده که به منظور آن خلق شده است. مترجم.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …