شیخ محمد بن عبدالوهاب و تجدیدِ دعوت سلفیت

محمد بن عبدالوهاب : در روستای عُیَینِه در سال ۱۱۱۵ هجری متولد شد. در محیطی علمی دینی رشد یافت و برای تحصیل علم، کوله­ بار سفر بر بست. او از کُتُب شیخ الاسلام ابن تیمیه[۱] : و شاگرد وی ابن قیم جوزی[۲] : بسیار تأثیر پذیرفت. شیخ محمد بن عبدالوهاب  ناظرِ بدتر شدن اوضاعِ نجد و ماحولِ آن و انتشار بدعت­ ها و خرافات بین مردم  بود. تا آن­جا که عبادات را برای غیر الله انجام ­داده و وارد شرک می ­شدند. به درختان و سنگ­ ها و اولیاء و قبورِ صالحین می­ آویختند و برای گشایش و رفع مشکلات و سختی ­ها و برآورده شدن نیازها به آنان توسل و تبرّک می ­جستند. شیخ برای اصلاحِ عقاید مردم و نبرد با مظاهرشرک و بدعت­ ها، کمر بست. در این راه چه سختی ­هایی را که به جان خرید! وی دعوت اصلاح طلبانه ­ی خویش را به روشِ دینی سیاسی طراحی کرد. بدین منظور کتاب­ ها و نوشتارهایی در موضوع دعوت به توحید و عقایدِ سلفِ صالح به رشته ­ی تحریر درآورد. فرماندار شهر دُرعیه به نام محمد بن سعود دعوت شیخ را یاری کرد؛ تا آن­جا که منتشر شد و میدان امر به معروف و نهی از منکر را برایش مهیا نمود. سپس بعد از اتمامِ حجت بر دشمنانِ یک­ دنده و خیره ­سر، با آنان وارد کارزار شد[۳]. از مشهورترین مسایلی که شیخ مخالفینش را به آن فرا می ­خواند، این بود[۴]:

۱- فراخواندن به توحید الوهیت یا یکتا دانستن الله در عبادات، این مورد از مهم­ترین بحث­ های دعوت شیخ بود.

۲- باز داشتن از توسلِ نامشروع و اثبات توسلِ مشروع.

۳- جلوگیری از ساخت وساز، نصب ضریح، گنبد و بارگاه بر قبر­ها و عبادت در کنار آن­ ها. تا که منجر به شرک نشود.

۴- الله  را در نام ­ها و صفات یکتا دانستن.

۵- جنگ و نبرد با بدعت­ های جدید.

۶- دعوت به جهاد و مبارزه با تقلیدِ ناپسند.

هنوز که هنوز است آثار این دعوت در تمام دنیا خصوصاً در جزیره العرب (عربستان سعودی) منتشر است.  بسیاری از علما و اصلاح­گران از این دعوت تأثیر پذیرفته­ اند. این دعوت مشعل بیداری اسلامی معاصر بود. آثار آن شرق و غرب زمین، از جمله: مصر، شام، عراق، هند، پاکستان، آفریقا و دیگر جاها را در نوردیده است. از افرادی که از این دعوت تاثیر پذیرفتند و صاحب این دعوت را یاری نمودند، می­توان به:

شیخ جمال الدین قاسمی در شام، محمد بن اسماعیل صنعانی (۱۰۹۹هـ –  ۱۱۸۲هـ)، محمد بن علی شوکانی (۱۱۷۲ هجری – ۱۲۵۰ هجری) دو عالم مشهور یمن، استاد محمد رشید رضا (۱۲۸۲ هـ- ۱۳۵۴هـ) و استاد محمد حامد فقی از مصر و افراد زیادِ دیگری، اشاره نمود[۵].

و از عواملی که بر استمرار دعوت سلفیِ شیخ محمد بن عبدالوهاب و انتشار آن کمک نمود، موارد زیر است:

۱- قدرت سیاسیِ دعوت، که به مدیریت آل سعود در پشتِ دعوت شیخ قرار گرفته ­اند.

۲- نقش علمای دعوت در نشر آن. آن هم با نگاشتن کتاب­ ها، نوشتار­ها، فرستادن دعوت­گران به بسیاری از مناطق اسلامی.

۳- موسم حج. که در خلال آن حُجّاج با حقیقتِ دعوتِ سلفیِ شیخ محمد بن عبدالوهاب آگاهی پیدا می ­کنند و به آن گردن نهاده و دعوت به سوی آن را بنا می ­نهند[۶].

   

[۱] از همین روست که در نوشته­ های خود به گفتار و فتواهای وی استناد می­ کند.

[۲] دلیل این حرف مختصر نمودن کتاب گران­قدرش (زاد المعاد) توسط محمد بن عبدالوهاب می­ باشد.

[۳]  شیخ رحمه الله در انتشار دعوت خویش روش­های متعددی از قبیل: پند و ارشاد، سخنرانی، تدریس، نوشتن کتاب­ ها، جزوه­ ها و مناظره را به کار گرفت. سپس برای حمایت و پشتیبانی از دعوت­گران و ایجاد بستر مناسب برای انتشار دعوت، مجبور به جنگ شد.

[۴]  در این مورد به مشهورترین کتاب وی به نام “کتاب التوحید الذی هو حق الله علی العباد” ارجاع داده می­شود که در آن آیات و احادیث زیادی را در توضیحِ مسایلِ توحید گرد آوری کرده ­است.

[۵]  به کتاب “الصفات الإلهیه فی الکتاب و السنه فی ضوء الإثبات و التنزیه”، دکتر محمد امان بن علی جامی، چاپ دار الإیمان، اسکندریه، (ص ۱۲۱- ۱۳۸) و به “کتاب دعوه الشیخ محمد بن عبدالوهاب تاریخها مبادئها أثرها”، محمد بن عبدالله بن سلیمان السلمان، دارالایمان،  اسکندریه،  مراجعه شود.

[۶]  قبلی.

مقاله پیشنهادی

دلداری به مصیبت‌زدگان (۲)

یکی از پادشاهان، حکیمی از حکمای خود را به زندان انداخت؛ حکیم، برای او نامه‌ای …