شـرایـط «لا إلـه إلّا الله» – شـرط اوّل: علـم بـه معنـای آن

شـرایـط «لا إلـه إلّا الله»

ایـن عبـارت« لا إلـه إلّا الله » زمانـی می توانـد برای گوینـده آن مفیـد واقـع شـود کـه شرایطـی در آن رعایـت شـود. مقصـود از ایـن عبـارات فقـط حفـظ نمودن و تکـرار آن نیسـت، چه بسیـارنـد کسانی که حتّی قـادر بـه تلفـظ و تکـرار درست آن نیستنـد ولـی همیشـه پایبنـد احکـام و شرایـط آن بوده‌اند و نیـز هستنـد افـرادی که آن را بـه درستـی تلفـظّ می نماینـد و در ادا کـردن آن کمـال دقّـت را دارنـد ولـی پابنـد شرایـط و احکـام آن نیستنـد و در تناقـض با آن قـرار دارنـد.

شـرط اوّل: علـم بـه معنـای آن

(علـم معـارض با جهـل کـه عبـارت اسـت از علـم و آگاهـی داشتـن از معنای ایجابـی و سلبـی آن)

ایـن بدیـن معناسـت کـه هیـچ معبـودی به جـز ذات الله وجـود نـدارد و تمـام آن معبـودان و خدایانـی کـه مـردم بـه جـز الله متعال عبـادت می نماینـد باطـل و مـردود هستنـد. دلیـل ایـن سخـن ایـن آیـات و حدیـث می باشـد: (إلّا مَن شَهِـدَ بالْحَـقِّ و هُـم یَعْلَمُـونَ) الزخـرف ـ۸۶ « مگـر کسانـی که آگاهانه بر حـق شهـادت و گواهـی داده (و الله را به یگانگی پرستیـده) باشنـد. »

(فَاعْلَـمْ أَنّـَهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اسْتَغْفِـرْ لِذَنْبِـکَ وَ لِلْمُؤْمِنیـنَ وَ الْمُؤْمِنـاتِ وَ اللَّهُ یَعْلَـمُ مُتَقَلَّبَکُمْ وَ مَثْواکُـمْ) مُحمّـد ـ ۱۹

« بـدان که قطعـاً معبـودی جـز الله وجـود نـدارد. بـرای گناهـان خـود و مـردان و زنـان مؤمـن آمـرزش بخـواه. الله از حرکـات و سکناتتـان کامـلاً آگـاه اسـت (و می دانـد به کجـا می رویـد و در کجـا زندگـی می کنیـد و چـه می کنیـد و چـه نمی کنیـد.) »

در صحیح مسلـم در حدیثـی از عثمان بن عفّـان روایت شده است که می گویـد:پیامبـر فرمـود‎: «کسـی کـه بمیـرد در حالی که می‌داند که هیچ معبودی نیست بـه جـز ذات الله که لایق وشایسته عبادت باشـد، داخل بهشت می شـود. »

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …