شـرایـط «لا إلـه إلّا الله» – شـرط سـوم: اخـلاص

شـرط سـوم: اخـلاص
(اخـلاصـی کـه معـارض بـا شـرک باشـد!)
اخـلاص عبـارت اسـت از پالایـش و پاک کـردن عمـل با نیّـت و دلـی پـاک از همـۀ آلودگی ها و شوائـب شـرک. انسـان بایـد در تمامـی عبادات خـود خالـص و مخلـص باشـد. هرگـاه انسـان در عبادات خـود شخصـی ماننـد پیامبـران، امامـان و یا فرشتگـان و بـت ها را واسطـه قـرار دهـد و در عبـادت الله متعـال آنهـا را نیـز وارد سـازد، شـرط اخـلاص را نقـض نمـوده اسـت. الله متعـال می فرمایـد: (فَاعْبُـدِ الله مُخلِصـاً لـهُ الدّیـنَ) الزمـر ـ ۲ « خـدا را پرستـش کـن و پرستـش خـود را سـره و خـاصّ او گـردان! » و نیـز می فرمایـد: (و الّذیـنَ هُـم بِربِّـهم لا یُشْرِکُـونَ) الْمؤمنـون ـ ۵۹ « و کسانـی که بـرای پرورگـار خـود شـریـک قـرار نمی دهنـد. »
و در صحیح بخـاری روایت شـده که پیامبـر صلی الله علیه وسلم فرمـوده اسـت: ‏« بهـره مندتریـن شخـص از شفاعـت من در روز قیامـت کسـی است که خالصانـه و از ته دل (لا اله الا الله) می گویـد »
همچنیـن در حدیثـی دیگـر این چنیـن روایـت شـده اسـت کـه: « هرکـس الله را ملاقـات کنـد و حـال آنکـه هیـچ چیـزی را شـریـک وی قـرار نـداده باشـد، وارد بهشـت می شـود، و هر کـس بـه حضـور الله برسـد و در حالـی کـه چیـزی را شـریـک وی قرار داده باشـد، وارد دوزخ می گردد. »

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …