شریعت کامل است و بدعت مذموم

الله متعال می فرماید: *الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دیناً*: (امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما [به عنوان‌] آیینى برگزیدم) .

و در حدیث می خوانیم: ترَکتکُم علی البیضاءِ لَیلُها کَنَهارها و لا یَزیغُ عَنها بَدی إلّا هالِکٌ مَنْ یَعِشْ مِنْکُمْ بَعدی فَسَیَرَى اخْتِلاَفاً کَثِیرًا، فَعَلَیْکُمْ بِسُنَّتِی وَسُنَّهِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِینَ الْمَهْدِیِّینَ مِن بَعدی، عَضُّوا عَلَیْهَا بِالنَّوَاجِذِ، وَإِیَّاکُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ، فَإِنَّ َکُلَّ بِدْعَهٍ ضَلاَلَهٌ»: ( شما را بر چنان حالت روشنی ترک کردم که شب  آن بسان روزش می باشد؛ و بعد از من جز انسانِ هلاک شده از آن روی بر نمی تابد. زیرا کسی از شما  که زندگی سپری کند، اختلاف بسیاری خواهد دید. برشماست که از سنت من و خلفای هدایت شده ی بعد از من پیروی کنید، بر این روش سخت پای بند باشید، و شما را از نوآوریِ دینی برحذر مى دارم، چرا که هر بدعتی گمراهی است) .

  پیامبر صل الله علیه و سلم هر آن چه از امور دین که انسان بدان نیاز مند است را، مفصلاً به امت خویش بیان داشته است. چیزی نیست که ما را به بهشت نزدیک کند، مگر این که ما را به آن دستور داده است. و بدون استثنا ما را به هر آن چه از آتش دور می دارد، نیز خبر داده است و با قواعد کلی اجمالاً ما را به امور دنیا رهنمون کرده است.

  با این توضیح، گویا انسانِ مبتدعی که اموری را در شریعت اضافه کرده و آن را واجب یا مستحب می داند، می گوید : ((شریعت کامل نشده است)). چرا که اگر او در تمام ابعاد معتقد به تکامل دین بود، چنین بدعتی را به وجود نمی آورد.

  از این رو است که امام احمد : می گوید: ((هر کس در دین بدعتی به وجود آورد و آن را نیک پندارد، پنداشته محمد صل الله علیه و سلم در رسالت خیانت کرده است)). زیرا الله متعال می فرماید: *الیوم أکملتُ لکم دینَکم*: (امروز دینتان را برای تان کامل نمودم).

مقاله پیشنهادی

از سوی به سوی شدن در خواب شب

عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلمقَالَ: «مَنْ تَعَارَّ …