شروع کردن از توحید در تبلبغ و دعوت به سوى دین

از سهل بن سعد روایت است که شنیدم رسول الله ﷺ در جریان غزوه ى خیبر فرمود: «فردا پرچم جهاد را به مردی خواهم داد که الله به دست او خیبر را فتح خواهد کرد».

و اصحاب برخاستند و در مورد شخصی که پرچم را به دست خواهد گرفت اظهار نظر می کردند و صبح روز بعد هر یک امیدوار بود که پرچم به دست او داده شود. رسول الله ﷺ فرمود: «علی کجاست»؟
:o:گفتند: بخاطر بیماری چشمانش نتوانست حاضر شود دستور داد که علی حاضر شود. او را آوردند رسول الله ﷺ مقداری از آب دهن خویش را به چشمان علی مالید فوراً شفا یافت طوری که گویا اصلا چنین مشکلی نداشته است رسول الله ﷺ فرمود:

«همین حالا به آرامی حرکت کن وقتی که به محل آنان رسیدی نخست به پذیرش اسلام آنها را دعوت کن سپس آنان را به آنچه بر آنان واجب خواهد شد آگاه کن و فرمود: به الله سوگند هدایت یک فرد به وسیله ی تو بهتر و با ارزش تر از اسبان سرخ خواهد بود».

” از مهمترین فوائد این حدیث:”

تدریجی بودن دعوت به سوی اسلام پس ابتدا باید کافر را به دخول در اسلام با نطق شهادتین دعوت کرد سپس به سایر واجبات دین امر نمود.

اثبات صفت محبت برای الله سبحانه وتعالی همانگونه که لایق عظمت وجلالت اوست.

محبت صحابه در امور خیر و پیشگیری از یکدیگر در اعمال نیک.

فضیلت والای علی و اینکه پسر عموی پیامبر ﷺ و همسر دختر ایشان فاطمه رضی الله عنها و خلیفه ی چهارم و اولین نوجوانی که ایمان آوردند( و از مردان اولین شخص ابوبکر صدیق ) و یکی از ده شخصی که به جنت بشارت داده شده است.

فضیلت دعوت به سوی الله عزوجل و بزرگی پاداش آن و اینکه از نفیس ترین اموال دنیا نیز با ارزش تر است.

برکت دعای نبی ﷺ و برکت آب دهان مبارکشان واین خاص برای پیامبر ﷺ است ,نه برای شخص دیگری،همانگونه که در سنت شریف بیان شده است و بشارت پیامبر ﷺ به فتح خیبر قبل از وقوع آن از علامتهای نبوت ایشان می باشد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …