شرایط رضاعی (شیر دهی) که سبب حرام بودن ازدواج می شود

شرایط رضاعی ( شیر دهی ) که سبب حرام بودن ازدواج می شود:

شرط اول : در هنگام شیر دادن سن کودک از دو سال تمام بیشتر نباشد . بنابراین اگر شیر دادن بعد از دو سالگی واقع شود، سبب تحریم ازدواج و ایجاد خویشاوندی رضاعی نمی شود . زیرا خداوند سبحانه و تعالی می فرماید:
 ﻭَﻭَﺻَّﻴْﻨَﺎ ﺍﻹِْﻧْﺴَﺎﻥَ ﺑِﻮَﺍﻟِﺪَﻳْﻪِ ﺣَﻤَﻠَﺘْﻪُ ﺃُﻣُّﻪُ ﻭَﻫْﻨًﺎ ﻋَﻠَﻰٰ ﻭَﻫْﻦٍ ﻭَﻓِﺼَﺎﻟُﻪُ ﻓِﻲ ﻋَﺎﻣَﻴْﻦِ ﺃَﻥِ ﺍﺷْﻜُﺮْ ﻟِﻲ ﻭَﻟِﻮَﺍﻟِﺪَﻳْﻚَ ﺇِﻟَﻲَّ ﺍﻟْﻤَﺼِﻴﺮُ

و به انسان درباره ی پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد، و از شیر باز گرفتنش در دو سال است، (آری، سفارش کردیم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر به جای آور که باز گشت (همه ی شما) به سوی من است.

وهمچنین دار قطنی روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند:
( لا رضاع إلا ما کان فی الحولین )  یعنی رابطه ی رضاع فقط در دوران دو سالگی ایجاد می شود.

شرط دوم :
پنج بار و به صورت پراکنده به بچه شیر داده شده باشد، بنابر این اگر کودک به خاطر روی گردانی یا سیری ، شیر خوردن را قطع کرد این یک رضاع محسوب می شود یعنی اگر برای بار دیگر ، پستان مادر را گرفت و شیر خورد ، این دفعه با دفعه ی پیش از خود ، دو بار شیر خوردن به شمار می آید .
ولی اگر از سر بازی شیر خوردن را قطع کرده و دوباره شروع به خوردن کرد یا پستان را رها کرد و پستان دیگر مادر را گرفت ، یک شیر خوردن مستقل به حساب می آید .

اما کمتر از پنج بار سبب ایجاد حرمت در ازدواج نمی شود همانطوری که امام مسلم از ام فضل رضی الله عنها روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند :
( لا تحرم الرضعه أو الرضعتان ، أو المصه أو المصتان )
یعنی یک یا دو بار شیر خوردن یا یک یا دوبار مکیدن پستان سبب ایجاد حرمت در ازدواج نمی شود.

قرابت و خویشاوندی که به سبب شیر دادن ایجاد می شود :

اگر زنی یک کودک بیگانه را شیر داد، آن کودک پسر رضاعی ( شیری ) وی شده و شوهر آن زن که صاحب شیر است ، پدر شیری کودک می شود . پس بر اثر این شیر دادن امور زیر جاری می شود :

ازدواج کودک با زنی که از وی شیر خورده است و با کلیه ی بستگان آن زن – که اگر آن زن مادر نسبی او بود ازدواج با آنها برای او حرام می شد_ حرام است این افراد عبارتند از :

۱ : خواهر مرضعه ( زن شیر دهنده ) زیرا خاله ی شیری اوست

۲ : دختر مرضعه زیرا خواهر شیری وی می باشد

۳ : دختران فرزندان مرضعه، خواه فرزندان مرضعه پسر باشند یا دختر زیرا دختران برادران  یا خواهران شیری او هستند

۴ : مادر مرضعه ، زیرا مادر بزرگ شیری وی می باشد

۵ : خواهر پدر رضاعی ، زیرا عمه ی شیری اوست

۶ : دختر پدر رضاعی ، اگر چه از زن دیگر او باشد ، زیرا خواهر شیری وی می باشد

۷ : دختران فرزندان پدر رضاعی ، خواه پسر باشند یا دختر ، زیرا دختران برادران یا خواهران شیری وی محسوب می شوند

۸ : مادر پدر رضاعی زیرا مادر بزرگ شیری اوست

همانطوری که گفته شد ازدواج مرضعه(شیر دهنده) و بستگان نسبی او با کودک حرام است،علاوه بر این ازدواج با فروع کودک ( فرزندان و نوه های کودک ) نیز حرام خواهد بود مانند ازدواج پسر کودک با دختر مرضعه ( شیر دهنده )  زیرا دختر شیر دهنده عمه ی شیری پسر کودک به حساب می آید.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …