شب‏ زنده‏ داری و اعتکاف در رمضان

یکی از سنت‌های رمضان شب‏زنده‏داری است، حضرت صلی الله علیه و سلم در شبهای رمضان و غیر آن یازده رکعت نماز می‏خواند، در مورد تعداد رکعت‏ها چندین نظر وجود دارد.

اعتکاف و قیام تمام شب در ده شب پایانی رمضان و همچنین در شب‌های وتر به جست و جوی شب قدر گشتن سنت است.

ابوهریره از حضرت صلی الله علیه و سلم روایت کرده است که فرمود:

«مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ» [متفق علیه].

«کسی که از روی ایمان و امید به کسب اجر و پاداش، ماه رمضان را روزه بگیرد گناهان (صغیره‏ی) گذشته‏ی او بخشوده می‌شود». [بخاری و مسلم].

کیفیت نماز شب را در رمضان ابی‏سلمه بن عبدالرحمن چنین از عایشه روایت می‏کند:

 پیامبر در رمضان و غیر آن بیش از یازده رکعت نماز نمی‏خواند، ابتدا چهار رکعت می‏خواند و آنقدر زیبا و طولانی می‏خواند که مپرس، سپس چهار رکعت دیگر به همین گونه و آنگاه سه رکعت می‏خواند، گفتم ای رسول خدا آیا قبل از اینکه وتر بخوانی می‏خوابی؟ فرمود: ای عایشه چشمانم می‏خوابند ولی قلبم بیدار است. [بخاری و مسلم].

در مورد تلاش بیشتر پیامبر در ده شب آخر رمضان عایشه می‏فرماید:

وقتی که ده شب پایانی رمضان فرا می‏رسید حضرت کمر همت می‏بست، شبها بیدار می‏ماند و خانواده‏اش را بیدار می‏کرد [بخاری و مسلم].

عایشه می‏فرماید:

رسول خدا صلی الله علیه و سلم در ده شب پایانی رمضان اعتکاف می‏کرد. [مسلم و بخاری].

دوباره عایشه می‏فرماید: پیامبر به گونه‏ای در ده شب پایانی رمضان عبادت می‏کرد که هرگز در ایام دیگر چنین نمی‏کرد. [مسلم].

ابوهریره می‏گوید: پیامبر صلی الله علیه و سلم در ده روز پایانی رمضان اعتکاف می‏کرد، در سالی که وفات کرد بیست روز اعتکاف نمود. [بخاری].

در مورد تشویق به قیام در لیله ‏القدر می‏فرماید:

«مَنْ قَامَ لَیْلَهَ‏الْقَدْرِ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ» [متفق علیه].

«کسی که از روی ایمان و امید به کسب اجر و پاداش، شب قدر را احیاء کند گناهان (صغیره‏ی) گذشته‏ی او بخشوده می‌شود». [بخاری و مسلم].

در مورد جست و جو کردن شب قدر در آخر رمضان ابوسعید خدری از حضرت صلی الله علیه و سلم نقل می‏کند:

من شب قدر را دیدم سپس آن را فراموش کردم، در شبهای فرد پایانی رمضان آن را جست و جو کنید. [مسلم و بخاری].

عایشه از حضرت صلی الله علیه و سلم روایت می‏کند که فرمود:

«تَحَرَّوْا لَیْلَهَ الْقَدْرِ فِی الْوِتْرِ مِنْ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ» [رواه البخاری].

«شب قدر را در شب‌های فرد دهه‏ی آخر رمضان جستجو کنید». [بخاری].

در روایت دیگری می‏فرماید: «تَحَرَّوْا لَیْلَهَ الْقَدْرِ فِی الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ».

«شب قدر را در ده شب آخر رمضان جستجو کنید».

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …