شبهه رافضی درباره نسب عمرو بن العاص رضی الله عنه

 

روافض خبیث  ابن المتعه که خودشان تخم حرام هستند، اثرات آن را با توهین و طعنه در نسب یاران رسول خدا صلی الله علیه وسلم بروز می دهند.

و از نطفه ی کثیف و حقد و کینه این فرزندان یهودی و مجوسی ها، روافض به دنیا آمد ( که من ترکیب نام آنها را یهجوضی می‌گذارم) و کینه ی این روافض با اسلام اظهر من الشمس است و چرا با اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم دشمنی نکنند در حالی که این اصحاب آتش کده هایشان را خاموش کرده و تار و مارشان کرده اند؟

اما روافض خبیث در لباس حبّ اهل بیت و سپر قرار دادن آنها، می خواهند از داخل به اسلام ضربه بزنند؛ امثال افرادی مانند عبد الله ابن ابی سلول های منافق  و عبد الله ابن سبأ های یهودی و ابو لوءلوء های مجوسی، همواره در طول تاریخ فراوان بوده اند.

و بدون شک روافض اکذب الناس هستند و خداوند دروغ را خلق کرد و نه دهم آن را در بین روافض قرار داد و از راویان رافضی کذاب تر در طول تاریخ وجود نداشته است و با رخنه در کتب تاریخی و نقل روایات و حوادث، قصد تشویه و تلبیس و تخریب چهره نورانی صدر اسلام را دارند. اما الحمد لله علمای اهل سنت  با تدوین کتب رجالی، تفاله های رافضی و راویان کذابشان را مشخص کرده و آنها را همراه با روایاتشان در سطل آشغال های تاریخ انداخته  و طرد کرده و از آنها بر حذر داشته اند.

در این قسمت روافض خبیث ، به یکی از بزرگترین اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم، عمرو بن عاص رضی الله عنه، فاتح بیت المقدس، توهینی که برازنده خودشان است را از زبان یکی از مظلوم ترین اهل بیت، یعنی حسن رضی الله عنه ،به ایشان نسبت داده اند.

رافضی خبیث چنین نوشته است:

 

پس از صلح امام حسن علیه السلام با معاویه  امام علیه السلام به سخنرانی پرداختند. سپس عمرو بن العاص به جهت اعتراض به سخنان امام نزد ایشان آمد:

فأقبل علیه عمرو بن العاص. فقال له الحسن: أما أنت فقد أختلف فیک رجلان: رجل من قریش. وجزار أهل المدینه. فادعیاک فلا أدری أیهما ابوک

طبقات الکبرى لإبن سعد ج۶ ص۳۸۲-۳۸۳ ، طبعه مکتبه الخانجی بالقاهره – تحقیق: الدکتور علی محمد عمر

ترجمه: امام حسن علیه السلام خطاب به عمرو بن العاص گفتند: مگر تو همان شخص نیستی که دو مرد درباره ‏ی تو به کشمش پرداختند؟! مردی از قریش و مردی از اهالی مدینه و هر دو مدعی پدری تو شدند و معلوم نشد کدامشان پدر توست!

سند این روایت صحیح هست و تمام روات آن از ثقات اهل سنت میباشد:

یزید بن هارون: قال أبو حاتم الرازی: یزید: ثقه، امام، لا یسأل عن مثله

سیر أعلام النبلاء ج۹ ص۳۶۰

حریز بن عثمان: وقال یحیى بن معین، وجماعه: ثقه

سیر أعلام النبلاء ج۷ ص۸۱

عبد الرحمن بن أبی عوف الجرشی: قال السلمی: سألت الدارقطنی عن إبن أبی عوف، فقال: ثقه

موسوعه أقوال أبی الحسن الدارقطنی فی رجال الحدیث وعلله ج۲ ص۴۰۲

لذا سند روایت کاملاً صحیح است.

پــــــــاســـــخ به  این روایت:

در سند این روایت جریر بن عثمان وجود دارد که رافضی می باشد ( نه حریز بن عثمان) و این روایت را جعل کرده است، اما در تصحیف کتاب، نام جریر بن عثمان با نام حریز بن عثمان تغییر یافته که در نسخه های اصلی و تحقیق محققان آن کتاب ها، آنها نیز به این تصحیف اشاره کرده اند.

برای مثال در تاریخ دمشق ابن عساکر چنین آمده که در آن، راوی جریر بن عثمان وجود دارد

سند چنین است:  إسحاق بن سلیمان عن جریر بن عثمان  عن عبد الرحمن بن أبی عوف عن الحسن بن علی…

در لینک زیر آن را ببینید:

نام کتاب : تاریخ دمشق لابن عساکر نویسنده : ابن عساکر، أبو القاسم    جلد : ۴۶  صفحه : ۵۹

http://lib.efatwa.ir/40314/46/59

همچنین در طبقات کبری ابن سعد نیز، جریر بن عثمان از عبد الرحمن بن ابی عوف روایت دارد، برای مثال:

أَخْبَرَنَا یَزِیدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَخْبَرَنَا جَرِیرُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَوْفٍ الْجُرَشِیِّ

نام کتاب : الطبقات الکبرى ط العلمیه نویسنده : ابن سعد    جلد : ۷  صفحه : ۳۰۹ .

http://lib.efatwa.ir/40237/7/309/

قَالَ أَبُو الْیَمَانِ عَنْ جَرِیرِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ ابْنِ أبی عَوْفٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مِخْمَرٍ…

نام کتاب : الطبقات الکبرى ط العلمیه نویسنده : ابن سعد    جلد : ۷  صفحه : ۳۱۳

http://lib.efatwa.ir/40237/7/313/

أُخْبِرْتُ عَنْ أَبِی الْیَمَانِ الْحِمْصِیِّ عَنْ جَرِیرِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ ابْنِ أَبِی عَوْفٍ….

نام کتاب : الطبقات الکبرى ط العلمیه نویسنده : ابن سعد    جلد : ۷  صفحه : ۲۹۳

http://lib.efatwa.ir/40237/7/293

و در طبقات کبری نیز  روایت مورد بحث ما،  از جریر بن عثمان آمده است

در لینک زیر روایت مذکور را در متمم طبقات کبری  مشاهده کنید:

http://shamela.ws/browse.php/book-1689/page-216

و به علت شهرت و شناخته شده بودن حریز بن عثمان که ناصبی هم هست، در بعضی چاپ های جدید و کتاب های نوشته شده بعد از آنها، جریر بن عثمان تبدیل به حریز بن عثمان شده است و این اشتباهی در نسخه برادری بوده که بسیاری از محققان کتاب ها نیز در پاورقی به تصحیف این مورد اشاره کرده اند.

اما جایگاه جریر بن عثمان:

در  نزد اهل سنت ایشان، مجهول است:

در این لینک معلومات این راوی را مشاهده کنید:

https://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=13581

در نزد تشیع:  ایشان از اصحاب امام صادق هستند

در این لینک :

http://www.almilani.com/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84/2098

ابن حجر عسقلانی در ترجمه جریر بن عثمان چنین می نویسد:

[۴۱۷] “ز- جریر” بن عثمان من أهل المدینه ذکره أبو عمرو الکشی فی رجال الشیعه من الرواه عن جعفر الصادق رحمه الله تعالى وقال کان فقیها صالحا أعرف الناس بالمواریث قلت وهذا شدید الالتباس بحریز بن عثمان الرحبی المخرج له فی الصحیح ذاک بالمهمله وله ثم الزای وهذا کالجاده وذاک ناصبی وهذا رافضی.

ترجمه: جریر بن عثمان اهل مدینه، کِشی او را در رجال شیعه ذکر کرده و از جعفر صادق رحمه الله روایت کرده و کشی گفته: او فقیه و صالح و از همه بیشتر به علم مواریث آگاه بود. می گویم (ابن حجر) : و این شخص بسیار شدید الالتباس است با حزیر بن عثمان رحبی که در صحیح روایت دارد؛ این یکی (حزیر) ناصبی است و آن یکی (جریر) رافضی.

نام کتاب : لسان المیزان نویسنده : ابن حجر العسقلانی    جلد : ۲  صفحه : ۱۰۳ .

http://lib.efatwa.ir/40424/2/103

پس روایتی که در آن طعنه به نسب عمرو بن عاص رضی الله عنه زده شده است، ضعیف است و  در سند آن، راوی رافضی وجود دارد و بدون شک این اکاذیب تنها از دست روافض بر می آید و هیچ گاه حسن بن علی و خود علی بن ابی طالب، دشمنی شان با عمرو بن عاص بر سر دین و یا اینکه یکی از طرفین دیگری را کافر بداند نبوده است؛ بلکه تنها بر سر قصاص خون سیدنا عثمان رضی الله عنه اختلاف کرده اند.

اما همانطور که قبلا نیز گفتم، روافض چه در آن زمان چه در این زمان، عامل اصلی فتنه و آشوب و روشن کردن جنگ و پخش چرندیات و اکاذیب بوده و هستند و خواهند بود؛ پس ما نیز اکاذیب روافض را بر ملا کرده و مکرشان را برای همگان روشن می کنیم و محبت و احترام به اصحاب رضی الله عنهم را واجب شرعی می دانیم.

با تشکر: مجاهد دین

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw