سی وصیت که با آن زوج خود را خوشبخت می کنی

درهیچ جای دنیا مکانی  خوشبخت و از جهت زیبایی و آسایش همچون خانه وجود ندارد.، به هرجا که سفر کردیم و به هر مکانی که فرود آمدیم ، بهتر از خانه ای که در آن خوشبختی سایه انداخته است  نیافتیم .

خانه ی خوشبخت خانه ای است  که در آن دشمنی و درگیری وجود ندارد ، نه سخنان طعنه زننده وسخت شنیده می شود و نه انتقادهای تلخ . خانه ای است  که افراد خانواده به آن پناه می برند و و در او راحتی و آرامش وآسایش را می یابند.

مسولیت ایجاد خوشبختی محیطی بر دوش والدین قرار می گیرد ولی ما در این بحث خواستیم که ابتدا مشخص کنیم چگونه زن میتواند با زیرکی و دانش و خوش رفتاریش ابتدا شوهر وسپس خانه اش را خوشبخت کند .

۱ –  به یاد داشته باش که تو مسئول سعادت همسر و فرزندانت هستی و بدان که اگر شوهر از تو راضی باشد همین تو را وارد بهشت می کند . رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده :« همانا اگر زنی وفات کرد در حالی که شوهرش از او راضی است پس وارد بهشت می گردد».

۲ –  شوهر ت را به عملی بالاتر از توانش وادار نکن رغبات و خواهشات خودت را یکدفعه جمع نکن و ( وبه او نده ) تا به تگنا نیفتدو از تو فرار نکندواگر بر خواهشات زیادت اصرار کنی همه ی آنها را و حتی خود تورا به طور کامل رد می کند بدون هیچ تاسف و پشیمانی.  و این گفته عمر بن عبدالعزیر را به خاطر داشته باش که به فرزندش گفت : ” من می ترسم از اینکه مردم را یکدفعه به تمام امور حق وادار کنم و آنها همه ی حق را رد کنند و نپذیرند.” از علی رضی الله عنه روایت است که رسول  خدا صلی الله علیه وسلم فرمودن: « خداوند زنی را که با همسرش صاف و ساده و ظریف است و خود را از  دیگران امتناع می کند ، دوست دارد».

۳ – او را مکلف نکن که تمام صفات و فضایل و مکارم را که مایلی در او جمع شوند به یکباره در او حلول کنند چون بسیار نادر و کمیاب است که تمام آن صفات در یک نفر جمع شوند.

۴ – هنگامی که یک مرد با زنی ازدواج می کند تصویر شیرین و جذابش ، را همانطور که در واقع او را می بیند به خود تعلق داده و در ذهن جای می دهد و می خواهد این تصویر صاف و پاک و جذاب و سحر کننده را در طول زندگیش نگهدارد. پس این تصویری که از تو در ذهنش وجود دارد ، بد و زشت نکن.  از زیبای و ظرافتت وشادابی صحتت وظرافت ورعنایی حرکاتت و شیرینی سخنانت ( نزد او ) حفاظت کن . با صدای ناهنجار حرف نزن ، الفاظی از سر اجبار و آهسته نزد خود جاری نکن و اگر از این ارزشهای والای زنانه خالی گشتی و یا در چیزی از آنها سستی کردی ، (بدان که ) تصویرت را درنگاه شوهرت بی ارزش کردی و پایین آوردی و از آن تصویر زیبا و جذاب زنانه که هر مردی در مورد زنش می سراید ، دور گشته ای . در وصف پیامبر از زن نیکو کار این گونه آمده  است  که وی صلی الله علیه و سلم فرمودند : « ………و چون شوهرش به او نگاه کند او را (مرد را ) شاداب می گرداند.».

۵ –  دینداریت را حفظ کن . خود را ملزم به حجاب اسلامی کن و در این که شخصی چیزی از جسم تو را ببیند و یا عابری لحظه ای نگاهش به تو بیفتد ، سهل انگاری نکن و همانا همسرت بر تو غیرت دارد و بسیار حریص است به آنکه کسی تو را نبیند جز افرادی که دیدن تو برای آنها حلال است .

مردی با دختری که حجاب و دینداریش او را به تعجب انداخت ، ازدواج کرد . هنگامیکه به زنش در مشاجره ای شنیدنی جواب داد ، آن زمان که خانمش گفته بود { قُل لَّن یصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا } (بگو که بر ما هیچ چیز وارد نمی شود جز آنچه که خداوند برای ما نوشته است ) و آن مرد نیز به او گفت که همیشه همسرش را با همان تصویر پاک و با ارزش متصور می شود ، زنی مومن به خدا ، راضی به قضا و قدرش ، و چنگ زننده به مبادئ با ارزش و افکار پاک . و شاید که شوهرت در تو نیز مانند آن را ببیند ، پس تصویرت را در قلب و ذهنش خراب نکن .

۶ – در شبانگاه قبل از اینکه همسرت به خانه بیاید خود را آرایش کن تا تو را در بهترین حالت ببیند . لباس زیبا و شایسته بر تن کن و از عطرها و … آنچه را دوست دارد استفاده کن از جواهراتی که به تو هدیه کرده  ، بر سینه ات قرار بده چون دوست دارد اثر هدیه اش را بر تو ببیند و همانگونه باش که داری به دیدار یکی از دوستانت و قوم و خویشانت می روی .

۷ – (وقتی شوهرت در خانه است ) خود را به کارهای خانه به جای شوهر ، مشغول نکن چون تمام  اعمال و کارهای نظافت وپاکی و نظم و ترتیب ، هنگامیکه به خانه می آید خسته کننده و ملال  آور به نظر می آیند . پس تو را یا فقط در آشپزخانه می بیند و یا فقط در لباس نظافت و کار ! در زمان غیابش به این کارها بپرداز.

۸ – به بهترین وجه خانه را مرتب کن هر چند وقت یکبار نشیمنگاه را تغییر بده . دستکاریهای هنرمندانه ات را زمان پاک کردن تابلوها و قطعه های تزیینی و عیره ، انجام بده .

۹ – بر عواطف ملتهبه و سوزان و بر احساسات ناشی از عشق سرکش و رویاهای بیداری ، که قبل از ازدواج با آنها زندگی می کردی ، حسرت مبر ، چون اینها بعد از ازدواج  آرام می شوند و به احساسات و عواطف آرام و لطیف تبدیل می گردند .

۱۰ –  اگر مرد در روابط زناشوئی حرف اول را می زند پس تو مسئول موفقیت و توافق و انسجام در ازدواج هستی و هر زمان که به دانش و فرهنگ و پُست و مقامی رسیدی ، برای شوهرت فروتن باش و به او پناه ببر ودر نظرات با او درگیر مشو و در مشاجرات و گفتگوهایت به تبادل مؤثر افکار با زوجت توجه کن چون رد و بدل کردن نظرات ثمر بخش بهتر است از یک سویه ویک طرفه کردنی که باعث نابودی شود .

۱۱ –  دائم این احساس را در همسرت ایجاد کن که تو در احساساتش و خوشیها و غمها و شعوراتش با او مشارکت می کنی . کاری کن که احساس کند  در بهشتی آرام و راخت زندگی می کند تا با فراغ خاطر به کار و نوآوری و تولید چیزهای بپردازد که زندگیش را اجتماعی  ثمر بخش می کند.

۱۲ – سخن شیرین و مفید و لبخند درخشان و نورانی و شوخی های زنده کننده و خوبریی دلپذیر را تجربه کن و از غم واندوه وسخنان بیهوده و پوچ و از بدرویی و اخم کردن و از غمگین بودن و اضطراب دوری کن .

۱۳ – مهارت و چیرگی و برتری خودت بر زنان دیگر را به شوهرت نشان بده که این تمسک همسرت را  به تو و افتخارش را نسبت به ویژگیهای شخصی تو زیاد خواهد کرد خصوصاً آن زمانی که با مهارت هر چه برایش انجام می دهی .

۱۴ – وقت خود را در مکالمات تلفنی با دوستانت و یا با خواندن مجله های بی ارزشی که از اخبار بازیگران زن و مرد و یا خوانندگان زن ومرد و یا با خواندن داستانهای عاشقانه و روابط عشقی و همراه با اوهام ، ضایع و تلف نکن . (متاسفانه ) در روزگار ما این نوع مجلات زیادند و زیادند زنانی که بیشتر وقتشان را در خواندن آن مجلات بی ارزش و بی مایه می گذرانند . از میان مجلات آنهایی را که به ذهن و عقل و دلت سود می رسانند و آنهایی را که فرهنگ تو را می افزایند و تو را در حل مشکلات خانگی و فرزندان کمک می کنند ، اختیار کن .

۱۵ – از برنامه های تلویزیون آنهایی را که به تو فایده می رسانند و باعث افزایش فرهنگ و مهارت تو می شوند ، انتخاب کن و  وقت خود را در سریالهای بی ارزش و و فیلمهای پست  ضایع نکن .

۱۶ – همسرت را برای فعالیتهای ورزشی و بدنی بیرون از خانه تشویق کن و اگر توانستی و ممکن بود و یا فرصتی ایجاد شد با در تعطیلات پایان هفته و در هوای آزاد راه برو .

۱۷ – زمانهی مناسبی را جهت بیان مشکلات خانواده و گفتگو برای حل آنها  بر گزین ، چون حل مشکلات هنگام صبح و قبل از رفتن همسرت سر کار به دلیل کمی وقت ، مشکل می شود و هنگام باز گشت او از کا در زمان عصر به دلیل خستگی و کوفتگی ، به گفتگو جهت حل هیچ مشکلی اقدام نکن شاید که شب بهترین فرصت برای گفتگو در مورد مشکلات و تلاش جهت حل آنها باشد . در حضور بچه ها به گفتگو در مورد مشکلاتشان نپرداز تا آنها احساس نکند که بار سنگین  و وبالی بر (گردن ) تو و شوهرت هستند و آنها دلیل اختلاف بین والدین می باشند.

۱۸ – به مجرد ورود شوهرت به منزل ، جهت شکایت از اموری بی ارزش از قبیل دادو فریاد بچه ها ، نشتاب و از شوهرت طلب مکن که نقش پلیسی را برای آنها بازی کند که بر متهم خشم می گیرد و یا وا را محاکمه کرده و می زند.

۱۹ – در مقابل بچه ها از راه و روش همسرت انتقاد نکن و الفاظ نا مناسب که ممکن است بچه ها آنها را بعداً تکرار کنند  مانند « غول آمد » یا « عامل وباعث بدبختی و نگرانی » استفاده نکن . بعضی از زنان هنگامیکه فرزندشان در یادگیری تنبلی می کند به او می گویند : ” تو اصلاً در زندگیت موفق نمی شوی تو هم مانند پدرت تنبل و شکست خورده ای ” و هرگاه که همسرش مریض می شود از اهمیت دادن به بیماریش می کاهد و هرگاه شوهرش با جدیت برایش داستانی روایت می کند ، می گوید: ” آن را قبلاً شنیده ام ” و امور مانند آن که به ظاهر بی ارزش و خرد هستند اما در ناحیه و ضمیر خود بسیاری از دردها را برای زوج حمل می کنند .

۲۰ – از افراط در تعصب و عتاب بسیار بر حذر باش و از اعمالی که باعث شعله ور شدن غیرت و تعصب همسرت و خیس شدن و مخدوش افکارش می شود دوری کن . عبدالله بن جعفر بن ابی طالب دخترش را وصیت کرد وگفت : « از تعصب بر حذر باش چون کلید جدایی است و از کثرت عتاب نیز دوری کن چون باعث ورود کینه می شود .

۲۱ – بر حذر باش از آنکه بخواهی به عشق همسرت نسبت به مادر و پدرش حسادت کرده و از آن بکاهی . پس جگونه می توانیم قبول کنیم  از زن مسلمان که زندگیش را با حسادت و تعصب نسبت به محبت همسرش به اهلش  آغاز کند در صورتی که این حب فطری است و خداوند آن را بر مسلمانها واجب کرده است و عشق همسرش برای او از نزدیک یا دور ، چیزی دست نیافتنی است .و چگونه می توانیم از زن مسلمان قبول کنیم که به همسرش محی کند تا زندگیش را با معصیت به خداوند متعال و پیامبرش صلی الله علیه و سلم وسرپیچی از آنها در قبال اهلش ، با او شروع کند و (از او بخواهد تا ) از والدینش نا فرمانی کند و ارتباط صمیمی خود را با آنها و اهلش به خاطر رضای زنش قطع کند ؟
و این همان چیزی است که رسول خدا صلی الله علیه و سلم از آمدن آن در آینده و تغییر حال مسلمانان و اخلاق آنها خبر داده است و خبر داده که در آن زمان « مرد از زیش اطاعت می کند و از مادرش نافرمانی می کند به دوست نیکی و به پدر ستم می کند » .

۲۲ – مشکلات خانگی  را به اهلت منتقل نکن که باعث بر افروخته شدن آنها بر ضد همسرت می شوی بلکه سعی کن مشکلات را با همکاری شوهرت حل کنی . اگر از او غنی تر بودی و یا از جهت اصل و نسب از و یا فرهنگ و علم از او بالاتر بودی ، او را خوار و علیل و کوچک به حساب نیاور که کوچک شمردن زوج  و کم شمردن منزلتش و برتری دادن زن بر شوهر مجاز نمی باشد . رسول خدا صلی الله علیه و سلم  می فرماید : « خداوند تبارک و تعالی به زنی که از همسرش تشکر نمی کند در حالی که به او نیازمند است ، نگاه  نمی کند».

۲۳ –  شوهرت را از معاشرتهای زناشوئی منع نکن . رسول خدا صلی الله علیه وسلم  می فرماید : « هرگاه مرد ، زنش را به همبستر شدن دعوت کرد و او نیامد و شوهر با ناراحتی شب را گذراند ، ملائکه آن زن را تا صبح لعنت می کنند ».
و بدان که اولین حق زوج بر زوجه اش ،‌اطاعت زن از اوست  رسول خدا صلی الله علیه و سلم می فرمایند : « اگر قرار بود که دستور دهم تا شخصی ،‌شخص دیگری را سجده کند ، به زن دستور می دادم تا شوهرش را سجده کند » و حتی روزه ی نفلی هم بدون اجازه ی شوهرت نگیر . رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرماید : « بر زن حلال نیست که روزه بگیرد ( منظور روزه ی غیر رمضان است ) در حالی که زوجش شاهد اوست ، مگر با اجازه اش و در خانه اش اجازه ای ندارد مگر با اجازه ی او (شوهر )».

۲۴ – فضل و بزرگی همسرت را بر خودت فراموش نکن که رسول خدا فراموش کردن فضل شوهر را یکی از دلایل ورود زن به آتش بیان کرده و آن را کفر نامیده است . از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند : « آتش به من نشان داده شد درآن هنگام بیشتر اهل آن زنان ناشکر و کافر بودند » گفته شد : آیا به خدا کفر  ورزیدند ؟ فرمود : « به زوج خود کفران ورزیدند و کفران نیکی کردند اگر به یکی از آنها به اندازه ی دنیا نیکی می کردی سپس می گفتی از تو چه دیده  (آن زن ) به  تو می گوید : ذره ای خیر از تو ندیده ام » .

۲۵ – از اموال شوهرت چیزی را انفاق نکن مگر با اجازه ی خود او و بعد اطمینان از رضای او .رسول خدا صلی الله علیه و سلم  می فرماید : « هیچ زنی ، چیزی از خانه شوهرش انفاق نکند مگر با اجازه ی او » گفته شد : ای رسول خدا حتی غذا؟ فرمود : « آن که از برترین اموال است ».

۲۶- و هرگاه همسرت در تنگنا ( مادی ) قرار گرفت از مالت به او صدقه بده و اگر مالی نداشتی ،‌پس بر دشواری و سختی زندگی صبر کن تا خداوند برای شما گشادگی . راه چاره ای فرستد .

۲۷ – و اگر از مادران کارگر و مشغول به کار هستی  پس فکر نکن که تمام چیزی که همسر و فرزندانت نیاز دارن ، تنها مال وثروت است پس مادر ، در عوض کوتاهیش در انجام مهمات انسانی ، به  آنها  مال فراوان سرازیر کند . و بسیلر دور باد از تو این فکر که شیر مصنوعی را با شیر خدادادی و طبیعی  مادر یکسان کنی و یا مهربانی خدمتکار زن و کنیزک را با مهربانی مادر یکی بدانی و یا غذای خدمتکار زن کافر را با غذای پاک رن و تربیت مربی نادان را با تربیت مادر آگاه و دانا یکسان کنی .

۲۸ – از کار شوهرت اعلام بیزاری نکن . از بدترین چیزهایی که  بعضی زنان آن را بوجود می آورند اعلام بیزاری از از کار همسرشان است واین وع اعلان باعش بوجود آمدن بدبختی و عادت کردن به شکایت و متهم کردن زوج به عدم توجه به زوجه و سستی  در او می شود درنتیجه با عصبانیت به خانه ی مادرش پناه می برد.

۲۹ –  به یاد داشته باش زوجی که آماده است تا رفتنش (سر کار ) را کسی ببیند (در پی زنی است که  )  او اولین کسی است که از خوابش بیدار می شود سپس بعد از آن تمام کسانی را که در آن خانه هستند بیدار می کند و برایشان غذا آماده می سازد و با کودکان در  پوشیدن لباسهایشان همکاری می کند. واز زنی که عادت کرده تا نیمی از روز و تا زمان آمدن خورشید در کبد آسمان ، بخوابد ، خشنود نمی گردد.

۳۰ –  بدان که خانه ی  پر از حب و سلامتی و درود و قدر دانی متقابل و احترام همراه با غذایی که از مقدار کمی نان و آب تشکیل شده بهتر است از خانه ای که پر از انواع گوشتهای قربانی و غذاهای اشتها آور است و درر عین حال پر از بدبختی و دشمنی می باشد .

ترجمه: منیر

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …