سلسله «دفاع از امام البانی و پاسخ به شبهات حول ایشان»

شبهه اول و دوم:
۱- انبیاء مطلقا معصوم نیستند .
(فتاوی آلبانی جمع آوری عمرووعبدالمنعم ص ۱۸)
۲- انبیاء ورسل مرتکب گناهان صغیره می شوند.
(مرجع سابق ص ۲۹و۳۰)

جواب به دو شبهه:
کسی که این سخن را به شیخ البانی نسبت داده مرتکب دروغ شده است، چون شیخ البانی هرگز نگفته که انبیاء مطلقا معصوم نیستند، بلکه گفته ی ایشان این بوده که انبیا معصوم هستند ولی دچار خطا می شوند، و میان این دو سخن تفاوت آشکاری وجود دارد. سخنی که به ایشان نسبت داده شده می گوید انبیا به هیچ وجه معصوم نیستند و اصل سخن شیخ البانی این است که انبیا معصوم هستند ولی گاهی دچار خطا می شوند.

اصل سخن شیخ البانی که از کتاب بالا و صفحه ی مذکور ترجمه شده است:
آیا عبارت «عصمت فقط برای الله است» صحیح می باشد؟ و‌آیا این عبارت معصوم بودن انبیا را نفی می کند؟ و آیا وصف نمودن الله تعالی به عصمت صحیح می باشد؟
این عبارت صحیح نیست، و اگر صحت داشته باشد معنایش این نیست که انبیا معصوم نیستند، چون منظور از «عصمت برای الله است» عصمتی است که مانند آن وجود ندارد، یعنی هیچ خطایی در آن وجود ندارد.
پیامبران معصوم هستند، اما این عصمت به طور مطلق نیست، در صحیحین به روایت ابن مسعود رضی الله عنه آمده است که یک روز پیامبر صلی الله علیه و سلم از روی فراموشی یک رکعت به نماز ظهر اضافه کرد، و در این باره فرمودند: (من بشری مانند شما هستم، فراموش می کنم همانطور که شما فراموش می کنید، پس وقتی فراموش کردم به من یادآوری کنید).

و مانند سخن شیخ البانی را امام ابوحنیفه رحمه الله در فقه اکبر گفته است:
((ﻭﺍﻷﻧﺒﻴﺎﺀ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢ ﺍﻟﺼَّﻠَﺎﺓ ﻭَﺍﻟﺴَّﻠَﺎﻡ ﻛﻠﻬﻢ ﻣﻨﺰﻫﻮﻥ ﻋَﻦ ﺍﻟﺼَّﻐَﺎﺋِﺮ ﻭﺍﻟﻜﺒﺎﺋﺮ ﻭَﺍﻟْﻜﻔْﺮ ﻭﺍﻟﻘﺒﺎﺋﺢ ﻭَﻗﺪ ﻛَﺎﻧَﺖ ﻣِﻨْﻬُﻢ ﺯﻻﺕ ﻭﺧﻄﺎﻳﺎ))
(( و همه ی پیامبران علیهم الصلاه و السلام از گناهان صغیره و کبیره و کفر و زشتی ها پاک هستند و از آنها لغزش ها و خطاهایی صادر می شود)).

و شیخ الاسلام ابن تیمیه گفته است:
اعتقاد به این که پیامبران از انجام گناهان کبیره معصوم هستند و در مورد گناهان صغیره اینگونه نیستند سخن اکثر علمای اسلام و تمامی طوایف می باشد، حتی این سخن اکثر اهل کلام می باشد چنانکه ابوالحسن آمدی ذکر نموده که این سخن اشاعره می باشد، و این همچنین سخن اکثر اهل تفسیر و حدیث و فقها می باشد، بلکه از سلف و ائمه و‌تابعین و تابعینشان چیزی نقل نشده مگر اینکه موافق این سخن می باشد.

بنابراین شیخ البانی پیامبران را معصوم می داند ولی همانند امام ابوحنیفه و بر اساس سخن شیخ الاسلام ابن تیمیه همانند اکثر علمای اسلام رحمهم الله جمیعا انجام خطا از سوی پیامبران را ممکن می داند.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …