سلسله خانواده ی خوشبخت – درخواست ازدواج

در بسیاری از کشورها بعضی از مجلات و نشریات بخش هایی را به آگهی های ازدواج تخصیص داده اند، مانند:  نیاز به یک شوهر، یا یک زوجه مورد نیاز است، که در آن خصوصیات مورد نظرشان را بیان می کنند. گویی ازدواج نوعی داد و ستد است و زن و شوهر مانند ماشین خرید و فروش می شوند و مدل ماشین و تارخ ساخت و دیگر شرایطش ذکر می گردد.

این قضیه غالباٌ با فریبکاری و تزویر می آمیزد؛ برخی جوانان از آن برای سرگرمی و وقت گذرانی استفاده کرده و برخی اشخاص ضعیف النفس از آن برای فریب دادن دخترانی که قصد ازدواج دارند استفاده می نمایند. در این میان و به سبب این آگهی ها بعضی مکالمات تلفنی یا دیدارهای پراکنده بین دختر و پسر صورت گرفته و آدرس و شماره تلفن هایی رد و بدل می شود و مرد به خود این اجازه را می دهد که با زنی تماس گرفته و یا آنکه دختر و پسری به دیدار هم بروند.

برای یک زن مسلمان زیبنده تر و باعث محافظت بیشتر از عزت و منزلت و شرم و حیای او خواهد بود که متوسل به چنین شیوه هایی نگردد. با این کار خود را مانند کالایی در معض دیگران قرار می دهند و چیزی که در معرض باشد ارزان و بی مقدار خواهد بود. بهتر است که دختر مسلمان در صورت یافتن مردی که اهل تقوا و درستکاری است او – یا ولی او- چنان کند که ام المؤمنین خدیجه رضی الله عنها برای ازدواج با رسول الله صلى الله علیه و سلم انجام داد؛ آنگاه که کسی را به سویش فرستاد و از او درخواست ازدواج نمود، یا مانند عملیکه  حضرت عمر فاروق -رضی اللَّه عنه- درباره ی ام المؤمنین حفصه رضی الله عنها انجام داد، وقتی که او را پس از وفات شوهرش به عثمان و ابوبکر -رضی الله عنهما- پیشنهاد نمود.

خواستگاری:

بیشترین مواردی که مانع از یافتن همسر و خواستگاری او توسط مردان می شود، محدودیت زمانی یا نداشتن شناخت از خانواده ها و دخترانشان یا دوری مسافت یا سفر خارج می باشد، که در نتیجه خانواده ی فرد واسطه ای را مأمور به این کار(پیدا کردن دختر مناسب و خواستگاری از او) می نمایند که البته مختص به یافتن همسر برای مردان، و با بیان شروط و ویژگی هایی که شوهر توقع آن ها را دارد، می باشد. معمولا این واسطه فردی با روابط اجتماعی پایدار با اهالی محله است.

این شیوه می تواند وسیله ی مناسبی برای این کار باشد، به شرطی که واسطه فردی امین و خداترس بوده و از دروغگویی و فریبکاری و خیانت در عرضه ی دقیق ویژگی های مورد انتظار طرفین به دور باشد و در مورد مرد یا زن چیزی را نگوید که در او نیست.

گاهی هم زن و مرد تنها به واسطه ی مشاهده ی عکس همدیگر و بدون دیدن یکدیگر از نزدیک با هم ازدواج می کنند، ولی این عمل اغلب اوقات نتیجه خوبی نمی دهد، چون در عکس بسیاری از ویژگی ها و صفاتی که رؤیت آن ها ضروری است پنهان می ماند، و شاید در برخی موارد خاص بتوان از آن سود جست.

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …