سلسله خانه ی مسلمان – اسباب و لوازم خانه

انتخاب اسباب و لوازم منزل موقع خریدن آن ها تحت شعاع موارد زیر قرار می گیرد:
امکان و توان مالی، سلیقه ی فردی، فضا و متراژ منزل، تعداد افراد خانواده و زمان خرید. توان مالی در انتخاب و خرید لوازم منزل نقش اساسی دارد، باید توجه داشت که زیبایی اشیاء همیشه رابطه ی مستقیمی با قیمت بالای آن ندارد، چنانکه ممکن است جنسی ارزان قیمت باشد اما زیبایی و ذوق و سلیقه ی بسیار زیادی در آن بکار رفته و بگونه ای زیبا و باسلیقه در منزل قرار بگیرد.

دین مبین اسلام دین میانه روی و اعتدال است؛ بنابراین یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید لوازم منزل باید مدنظر قرار داد آن است که ساده و بادوام باشند. همچنین می توان در مواقعی که قیمت ها پایین بوده و از حراجی ها اشیاء مورد نیاز را خریداری نمود. البته در موقع خرید باید فضا و متراژ منزل را نیز درنظر داشت؛ حجم و اندازه ی اسباب خریداری شده باید متناسب با حجم و اندازه ی اتاق های منزل باشد. به این ترتیب می توان آن ها را به آسانی و با هر سلیقه ای که بخواهیم در اتاق جای بدهیم. البته بهتر است هر چیزی در مکان درست و مناسب خود قرار بگیرد تا استفاده از آن آسان باشد.

اگر مساحت اتاق های خانه کم باشد بهتر است لوازمی را خریداری نمود که قابلیت استفاده ی چندمنظوره را داشته باشند. مثلاً تخت خواب تاشویی که جمع شده و به عنوان صندلی استفاده شود یا قفسه های عمودی و بلند. اگر اتاق بچه ها کوچک باشد بهتر است برای آن ها تخت خواب دوطبقه خریداری شود و می توان به جای کتابخانه از ردیف هایی مانند طاقچه به عنوان قفسه ی کتاب بهر ه برد.

تعداد افراد خانواده نیز در انتخاب لوازم منزل تاثیر بسزایی دارد؛ چنانچه تعداد افراد خانواده زیاد باشد طبیعتاً می بایست تعداد اسباب و لوازم منزل نیز به تناسب آن ها بیشتر باشد. اگر در میان خانواده اطفال خردسال وجود داشته باشد باید در انتخاب اشیاء و لوازم منزل این موضوع را نیز درنظر گرفت.

ذوق و سلیقه ی شخصی مخصوص زن و شوهر نیز از جمله مواردی است که در تعیین نوع و شکل و ظاهر لوازمی که می خواهند بخرند تاثیر فراوان دارد. می دانیم که انواع سبک و مدل های جور واجور لوازم و فرش و … از قبیل: مدرن، استیل، مدل عربی و … وجود دارند، و هرکدام نیز ویژگی های خاص خود را دارند، نوع استیل به خاطر زیبایی، وزن زیاد و اندازه ی کوچکش، نوع مدرن ساده و کم حجم و دارای طراحی با خطوط مستقیم می باشد که تمییز نمودن آن ها را آسان تر می نماید، این نوع لوازم برای برخی خانه ها با فضای اندک که از کمبود جا رنج می برند مناسب می باشد، حال آنکه سبک عربی دارای ساخت دقیق و طرح آن دارای اشکال بدیع و تزیینی و اشکال هندسی مختلفی که با سنگ های نفیس و آبنوس و عاج آراسته گشته است، اما سبک معاصر و کنونی از جنس مواد غیر چوبی همچون آهن، مس، آلومنیوم و خیزران می باشند.

درکل می توان گفت که شایسته است خانواده ی مسلمان از زیاده روی در مورد اسباب و لوازم منزل پرهیز نماید و درعوض به سوی سادگی و صرفه جویی تمایل نشان دهد، باید سعی کند بیش از آنچه به گرانقیمت بودن و بزرگی جنس توجه می نماید در فکر زیبایی و پاکیزگی اسباب و لوازم منزلش باشد و از خریدن اشیائی که در خانه نیازی به آن ندارد خودداری کند.

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …