سلسله احادیث رایج و مشهور اما ضعیف و باطل؛ حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الإِیمَانِ

امام الصغانی درکتاب “موضوعات” (۷) و دیگران آن را ذکر کرده اند و حکم به موضوع بودن آن داده اند. ملا علی قاری در رد سخن امام سخاوی که در المقاصد الحسنه می فرماید: موضوع است اما معنی آن صحیح می باشد! می گوید: چگونه معنای آن صحیح است در صورتی که هیچ ملازمتی میان حب وطن و ایمان وجود ندارد، بلکه مخالف با این آیه می باشد که می فرماید: {وَلَوْ أَنَّا کَتَبْنَا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِن دِیَارِکُم مَّا فَعَلُوهُ إِلاَّ قَلِیلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا یُوعَظُونَ بِهِ لَکَانَ خَیْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِیتاً} (نساء:۶۶)

ترجمه: و اگر ما ( با تعیین تکلیفات طاقت فرسائی همچون جهاد مستمر ) بر آنان واجب می کردیم که ( در راه خدا ، خود را در معرض تلف قرار داده و ) خویشتن را بکشید ، و یا این که ( برای جهاد ترک یار و دیارتان کنید و ) از سرزمین خود بیرون روید ، این کار را جز گروه اندکی از آنان انجام نمی دادند ( و اطاعت فرمان نمی کردند ) . و اگر اندرزهائی را که به آنان داده می شد انجام می دادند ( و دستور را به کار می بستند ، در دنیا و آخرت ) برای آنان بهتر بود و ( ایمان ) ایشان را پابرجاتر می کرد.
پس این آیه می فرماید: آنها (منافقان) حب وطن داشتند اما تلبس به ایمان خیر!

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …