سستی نشان دادن مسلمان در انجام مأموریت

 

هرگاه مسلمان پایبند دین و اسلام خود باشد، ‌شیطان برای گمراه کردن آن راهی برای خود نمی یابد و نمی تواند او را بازیچه خود قرار دهد، پس ‌هرگاه در انجام برخی مأموریتها سستی و تنبلی به‌ وی دست داد، ‌شیطان زمینه را برای به گمراهی کشاندنش هموار می بیند. خداوند می فرماید:

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّهً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ». البقره: ٢٠٨

(‏ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همگی (اسلام را به تمام و کمال بپذیرید و) به صلح و آشتی درآئید، و از گامهای اهریمن (و وسوسه‌های وی) پیروی نکنید (و به دنبال او راه نروید) . بی‌گمان او دشمن آشکار شما است) . ‏

بنابر این داخل شدن به دایره اسلام و انجام همه‌ ارکان اسلامی تنها چیزی است که مسلمان را از شیطان نجات می دهد، مثلاً زمانی که صفوف نمازگزاران فشرده و متصل بهم باشند، شیطان نمی تواند، داخل آنها شود و هرگاه در میان صفها فرجه‌ای باشد، شیطان وارد آنها می شود. در حدیث آمده است:

« أقیموا صفوفکم، لا تتخللکم الشیاطین کأنّها أولاد الحَذَف »

(صفهایتان را راست کنید تا شیاطین که مانند فرزندان حَذُف هستند وارد صفوف نشوند). سؤال شد: یا رسول الله صلی الله علیه وسلم! فرزندان حَذَف یعنی چه؟ فرمود: (ملخ هایی در سرزمین یمن هستند) و در حدیثی دیگر آمده است:

« أقیموا صفوفکم، وتراصوا، فوالذی نفسی بیده، إنی لأرى الشیطان بین صفوفکم کأنها غنم عُفْر». (ابوداود طیالسی آن را به‌ سندی صحیح روایت کرده‌ است. صحیح الجامع: ۱/۳۸۴ .)

(صفهایتان را راست کنید، و در کنار هم بایستید، سوگند به‌ کسی که‌ جان من در دست او است، شیطان را می‌بینم که‌ همانند گوسفندان عفر به‌ میان شما راه یافته‌ است).

 

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلى یوم الدین

منبع: کتاب “دنیای جن و شیاطین”؛ دکتر عمر سلیمان اشقر.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …