سری و چهری در هنگام سلام دادن در نماز

در مناطق ما در نماز هنگام سلام کردن به طرف راست سری، و هنگام چپ جهری میگویند، آیا این در سنت وجود دارد؟ با دلیل؟

جواب  الحمدلله، چنین کاری برخلاف سنت نبوی صلی الله علیه وسلم است، زیرا عبادات توقیفی هستند به این معنا که هر عملی که بعنوان عبادت انجام شود (مانند نماز) باید با مجوز کتاب و سنت صحیح صورت گیرد، در غیر اینصورت انجام عبادتی بدون وجود مجوز #بدعت  تلقی می شود، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند :
«من عملَ عملاً لیس علیه أمرنا فهو ردّ». (متفق علیه)

 یعنی: «هرکس کاری کند که مطابق دین و سنت ما نباشد، مردود است».

و از آنجائیکه دلیلی از کتاب و سنت برای درستی این روش سلام دادن در نماز وارد نشده است، لذا می گوئیم :
 انجام آن برخلاف سنت است، و سنت صحیح آنست که پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در #هر_دو_سلام_بصورت جهری میگفتند

چنانکه از ابن مسعود رضی الله عنه روایت است که گفت: «أن النبی صلی الله علیه وسلم کان یسلم عن یمینه و عن یساره السلام علیکم و رحمه الله، و السلام علیکم و رحمه الله، حتی یری بیاض خده». صحیح ابوداود (۸۷۷).

یعنی: «پیامبر صلی الله علیه وسلم به طرف راست و چپش سلام می‌داد و می‌فرمود : السلام عیکم و رحمه الله، السلام علیکم و رحمه الله بطوریکه سفیدی گونه‌اش نمایان می‌شد».

اینکه ابن مسعود رضی الله عنه هر دو سلام پیامبر صلی الله علیه وسلم را شنیده، دلیل بر آنست که پیامبر صلی الله علیه وسلم هر دو سلام را جهری گفتند، چرا که اگر سلام اول را خفی می گفت ابن مسعود رضی الله عنه آنرا نمی شنید و روایت را بگونه ای دیگر برای ما نقل می کردند.

البته بنظر می رسد استدلال این ملاها این باشد که جهت پیشگیری از همزمان بودن سلام مامومین با امام، نخست سلام سمت راست را بصورت خفی می گویند تا مامومین نشنوند و با او سلام ندهند، چرا که در مذهب شافعیه و حنابله سلام اول واجب است و ماموم نباید زودتر یا همزمان با امام سلام دهد، لذا سلام اول را خفی می خوانند تا کسی همزمان با امام سلام ندهد، ولی در مذهب شافعیه سلام دوم مستحب است و اگر امام سلام دوم را بصورت جهریه بخواند تازه ماموم سلام اولش را می گوید و بدین ترتیب از امام پیش نمی افتد.

بهر حال استدلال آنها هرچه باشد انجام آن برخلاف سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم است، و «خیر الهدی، هدی محمد صلی الله علیه وسلم»، و اولاتر آنست که امامان مساجد مردم را تفهیم کنند که تا سلام دوم را امام ندهد کسی سلام نگوید
والله اعلم وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …