سخنی با جوانان

 مؤلف: محمد بن عبداالله الدویش

 مترجم: محمد ابراهیم کیانی

 نتایج عفت و پاکدامنی

برخی از کسانیکه اسیر و در بند شهوت هایشـان شـده انـد، چنـین مـیپندارنـد کـه رهروان طریق عفت و پاکدامنی، همیشه بـا خـود در گیرنـد و از لـذت هـای زنـدگانی بی بهره میباشند. چنین افرادی نمیدانند که عفت و پاکدامنی نتایج و پیامدهای زودرس و ماندگاری دارد؛ ثمرات و پیامدهایی که شخص عفیف و پاکدامن در دنیـا بـه دسـت میآورد و یا در آخرت در نتیجه ی عفت و پاکدامنی می چیند، خیلی زیـاد انـد. از ایـن دست ثمرات می توان اشاره کرد به:

 رستگاری و ثنا و تعریف الهی

عموم مردم از تعریف و تمجید دیگران نسبت به خود خوشحال میشوند و بلکه بـه چنین تعریف و تمجیدی افتخار میکنند، اگر معلمی در برابر شاگردانش از دانش آموزی تعریف کند، آن دانش آموز به خود می بالد و احساس سرور و شـادمانی مـی نمایـد. اگـر تعریف و تمجید از سوی فردی برجسته و مشهور صورت بگیرد، این تعریف و تمجیـد  
از ارزش بیشتری برخوردار میگردد، از این رو در باره ی تعریف و تمجید خدای متعال چه میتوان گفت که او خالق تمام آفریده هـا و آفریننـده ی آسـمان هـا و زمـین و تمـام مخلوقات موجود در آنها میباشد؟
خدای متعال میفرماید:
«به تحقیق که مؤمنان پیروز و رستگارند، کسانی که در نماز خشوع و خضوع دارنـد و کسانی که از (کردار) بیهوده و (گفتار) یاوه روی گردان هستند و کسانی که زکات مال خود را میدهند و شرمگاه خود را حفظ میکنند مگر از همسران یا کنیزان خـود کـه در این صورت جای ملامت ایشان نیست. افرادی کـه در پـی راهـی غیـر از ایـن (دو راه) هستند، تجاوز کنندگان (از حدود شریعت میباشند».
[۷ – ۱ :المؤمنون]

آری! این تعریف و ثنایی است که هیچ تعریف و ثنایی با آن برابری نمیکند، خـدای متعال در این آیات به ایمان کسانی گواهی میدهد که از چنین ویژگی هایی برخوردارند و نیز از رستگاریِ دارندگان این صفات خبر میدهد که شرمگاه های خود را از بـدکاری به دور میدارند. از این رو باید پرسید: کدامین عاقل، شهوتی زودگذر و لذتی ناپایـدار را بر برخورداری از این همه خوبی ترجیح میدهد؟!

 ماندگاری پاک دامنان در بهشت و برخورداری از نعمت های همیشگی آن

خدای متعال به افراد پاکدامنی کـه شـرمگاه هـای خـود را از بـدی بـدکاری حفـظ میکنند، نوید بهشت و ماندگاری در آن را داده و فرموده است:
«آنان مستحق و به ارث برنده ی بهشت هستند؛ کسـانی کـه بهشـت بـرین را تملـک میکنند و جاودانه در آن میمانند».
[۱۱ – ۱۰ :المؤمنون]
پیامبر گرامی اسلام که هیچ گاه از روی هوا و هوس سخن نگفته، از وعده و نوید راستینی خبر داده و فرموده است: «هرکس به من ضمانت دهد که زبان و شرمگاهش را حفظ کند، من نیز برایش  
بهشت را ضمانت میکنم».

از این رو اگر خویشتن را از حرام باز دارید و اعضای بدن تان را از آلوده شدن به گناه حفظ کنید، نوید الهی در بـاره ی شـما تحقـق مـی یابـد؛ چـرا کـه ضـمانت بهشـت و شایستگی برخورداری از نعمت های آن برای چنین افرادی وعـده ی شـخص معصـومی است که از روی هوا و هوس سخن نمیگفته است. مگر شما در پی چیزی گران بهاتر و ارزشمندتر از بهشت هسـتید؟
اگـر از عـالمی کـه تمـام وقـتش را در علـم و آمـوزش میگذراند و از عبادت گزاری که در عبادت خدایش میکوشد و از مجاهدی که جـانش را در راه خدا قربانی میکند و از کسی که برای پیروزی حق و نابودی باطل جانفشـانی مینماید و نیز از دعوتگری که شب و روز در عرصه ی دعوت و روشـن گـری تـلاش میکند و تمام نشست و برخاستش به خاطر دعوت و در اندیشه ی دعوت است، بپرسید که چرا چنین میکنند، از آنان پاسخ خواهید شنید که ما در پی رسیدن به بهشت هستیم.

آری! بهشت و برخورداری از نعمت های جاویدانش خواسته و هدف یکایک فعالان دینی است؛ هرچند که راه های آنان برای رسـیدن بـه ایـن مقصـود، متنـوع و گونـاگون میباشد.
از این رو ای برادر گرامی و ای خواهر بزرگوار! اعضای بدن تان را از آلوده شدن به حرام حفظ کنید تا سزاوار برخورداری از این نوید راستین پیامبر اکرم شوید.

 آرامش و آسودگی خاطر

کسانی که در پی شهوت حرام و پاسخ گـویی بـه نیازهـای جنسـی خـود از راه هـای نامشروع هستند، همواره از عذاب روحی و جهنم گونه ای رنج میبرند و بـرعکس آنـان که راه عفت و پاکدامنی در پیش میگیرند، در زندگی از نعمت آرامش و آسودگی خاطر  بهره مند میشوند،
زیرا خواسته ای که آنان را به خود مشغول مـی کنـد بـا خواسـته هـای دیگران تفاوت دارد و فکر و اندیشه ای که بر آنان سیطره مییابد، فکر و اندیشه ی سیطره یافته بر دیگر مردمان نیست و اصلاً تفاوت خواسته ها و اندیشه های پاک دامنان با دیگران مسأله ی عجیبی نمیباشد،
زیرا خدای متعال انسان را آفریـده و بـه مصـالح بشـر دانـاتر است؛ پروردگار بلندمرتبه انسان را برای اطاعت و عبادت خـویش آفریـده و از ایـن رو انسان تا زمانی که در مسیر اطاعت و بندگی خدا قرار نگیـرد، زنـدگی آرام و آسـوده ای نخواهد داشت،
چنانچه حرکت اتومبیلی که برای جاده هـای آسـفالت سـاخته شـده، در دیگر جاده ها با مشکل مواجه میشود؛ همچنین اگر قطاری کـه بـرای حرکـت بـر روی  
خط آهن ساخته شده، از مسیرش منحرف شود، دیگر نمیتواند به راهـش ادامـه دهـد.  
انسان نیز این چنین است و برای عبادت و بندگی خدا آفریده شده است؛ از این رو اگر از مسیر اصلی زندگانی اش کـه همـان بنـدگی خداسـت منحـرف گـردد، بـا اضـطراب و پریشانی مواجه خواهد شد و از مشکلات بسیاری رنج خواهد برد.
بدین سان میبینیم که کافران و بی دینان کمتر از نعمت آرامش روحی برخوردارند. شکی نیست که هرچه بنده به ایمان و بندگی نزدیکتر شود، بیشتر به آرامش و آسودگی خاطر دست مییابد.

 لذت غلبه بر نفس

هرچند کسانی که به برخی از کارها و خوشی های زودگذر روی میآورند، لذت های گذرایی دارند، اما دختر و پسری که عفت و پاکدامنی پیشه میکننـد، لـذت و حلاوتـی بس بزرگتر و فراتر از شهوت رانان و بدکاران می یابند.
رادمردی و انسانیت راستین این است که شخص بتواند به وقتش به نفس خود نه بگوید و شهوتش را در قیـد و کنتـرل خویش درآورد؛ نه آنکه خودش در بند شهوت و هوای خـویش قـرار بگیـرد.
بـرعکس کسی که در پی شهوت خویش حرکت میکند و اسیر هوای نفسش میگردد، بیشـتر بـه حیوانی می ماند که هیچ مانع و نیروی بازدارنده ای میان او و شهوت افسـار گسـیخته اش وجود ندارد.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …