پنجم: چگونه از سحر در امان بمانم؟([۱])
- محقق ساختن توحید خالص برای خداوند متعال و خالی کردن قلب از وابستگی به هر کس جز الله متعال، و همینطور دوری از انواع شرک و اجتناب از گناهان بزرگ و کوچک. اینها به اذن خداوند تاثیر بسیاری در دور ساختن ساحران دارد.
- اخلاص نیت. محقق ساختن اخلاص راهِ رهایی از شیطان است. خداوند متعال در کتاب خود سخنان شیطان را چنین نقل کرده که گفت:
﴿قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغۡوَیۡتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَلَأُغۡوِیَنَّهُمۡ أَجۡمَعِینَ ٣٩ إِلَّا عِبَادَکَ مِنۡهُمُ ٱلۡمُخۡلَصِینَ ۴٠﴾ [الحجر: ۳۹-۴۰].
(گفت: پروردگارا به سبب آنکه مرا گمراه ساختی من [هم گناهانشان را] در زمین برایشان میآرایم و همه را گمراه میکنم (۳۹) مگر بندگان خالص تو را از میان آنان).
- پایبندی به جماعت مسلمانان: رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ میفرماید: «هر که خواهان میانۀ بهشت است به جماعت [مسلمانان] پایبند باشد زیرا شیطان همراه شخص تنها است و از دو تن دورتر است».([۲])
- پایبندی به نمازهای پنجگانه ـ به ویژه نماز صبح ـ در جماعت؛ زیرا سهل انگاری در مورد نماز جماعت کار شیطان را برای گمراه ساختن آدمی آسان میکند.
- چنگ زدن به کتاب و سنت؛ این بزرگترین عامل برای در امان ماندن از شیطان است. پایبندی علمی و عملی به کتاب و سنت باعث در امان ماندن انسان از شر ساحران و کاهنان است. ابن جوزی با سند خود از اعمش روایت کرده که گفت: «مردی که با جنیان همسخن بود [به نقل از آنان میگفت]: برای ما هیچ کس شدیدتر از پیروان سنت نیست، اما اهل هوا و هوس [چنان هستند] که با آنان بازی میکنیم!»([۳])
- تقوای الله متعال و بازگشت به سوی وی: خداوند میفرماید:
﴿وَنَجَّیۡنَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَکَانُواْ یَتَّقُونَ ١٨﴾ [فصلت: ۱۸].
(و کسانی را که ایمان آورده بودند و تقوا پیشه میکردند نجات دادیم).
- توبۀ نصوح و رهایی از گناهان.
- صدقه و انجام اعمال نیک و برآورده ساختن نیازهای مردم. یکی از وسایل و عوامل در امان ماندن از بدیها، دادن صدقات به فقرا و نیازمندان است که باعث دفع بسیاری از بدیها یا کم شدن آن میشود.
- رُقیۀ شرعی که شرطهای آن چنین است:
- با ذکر کلام خدا یا نامها و صفات وی باشد.
- به زبان عربی یا زبانی باشد که مفهوم آن را بداند.
- معتقد باشد که رُقیه در ذات خود مؤثر نیست بلکه سبب است و تاثیرگذار واقعی الله متعال است.
[۱]– کتاب «بلاد الحرمین الشریفین والموقف الصارم من السحر والسحره».
[۲]– به روایت ترمذی در کتاب الفتن، باب «ما جاء فی لزوم الجماعه» (۲۱۶۷). آلبانی در صحیح سنن ابن ماجه آن را صحیح دانسته است (۲۳۶۳).
[۳]– تلبیس ابلیس (۳۹).