ساختن مساجد بر روی قبور

 اگر ساختن مساجد بر روی قبور جایز نیست، پس چرا در ماجرای اصحاب کهف خواستند بر ‏قبر آنها مسجد بنا کنند؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
۱⃣ اولاً: قرآن کریم این عمل را نقل می کند و این دلیل بر تایید عمل آنها نیست.

🔘 چنانکه علامه عبدالرحمن سعدی رحمه الله در تفسیر این آیه می فرماید: « و ذکر این کار در اینجا دلیلی بر تایید عمل آنها نیست، زیرا موضوع ساختن مسجد بر سر در غار، در رابطه با واقعۀ اصحاب کهف و تعریف و تمجید از موضعگیری شجاعانۀ آنان بیان شده است، تا جایی که اقوامشان گفتند: بر آنها مسجدی بسازید این در حالی بود که اصحاب کهف قبلاً به شدت از قومشان می ترسیدند و از اینکه از وضعیت آنان باخبر شوند پرهیز می کردند. پس، از آن موضع خصمانۀ خود در قبال آنان کوتاه آمده و گفتند: مسجدی بر در آن بسازید.

🔘 و این دلیلی است بر اینکه هر کس دینش را مصون دارد و از فتنها بگریزد خداوند او را سالم و مصون می دارد و هرکس برای تندرستی و سلامتی بکوشد خداوند او را سلامت می گرداند، و هرکس به خدا پناه ببرد خداوند او را پناه داده و او را مایۀ هدایت دیگران قرار می دهد و هرکس در راه خدا و برای طلب رضای الهی فروتنی کند سرانجام خداوند عزت و بزرگی به او ببخشد . (وما عند الله خیر للابرار) و آنچه نزد خداوند است برای نیکوکاران بهتر است.»

۲⃣ دوماً: کسانی که چنین چیزی گفتند، از مومنان واقعی نبودند!

🔘 بلکه در طول آن سالیانی که اصحاب کهف در آنجا خفته بودند، تحریفات و تبدیلات زیادی بر دین عیسی علیه السلام وارد شده بود و دین حقیقی عیسی علیه السلام را که اصحاب کهف و دیگر حواریون بر آن بودند، باقی نمانده بود و بلکه آکنده از بدعت و شرک و تحریف شده بود، از جمله همین مسئله ی ساختن قبور بر بزرگانشان.. لذا می بینیم که پیامبر صلی الله علیه وسلم آنها را ذم و سرزنش می کند و می فرماید: « لعنت خدا بر یهود و نصاری باد که بر روی قبور پیامبرانشان مسجد ساختند». بنابر این کسانی از پیشینیان‌ که‌ بر سر قبرها مسجد و معبد بنا کرده‌اند، در سنت‌ نبی‌ اکرم‌ صلی الله علیه وسلم مورد نکوهش‌ قرار گرفته‌اند پس‌ از احادیث‌ وارده‌ در این‌ باب ‌چنین‌ دانسته‌ می‌شود که‌ این‌کار از بدعت‌هایی‌ بوده‌ که‌ بعد از گذشت‌ زمان ‌طولانی‌، در دین‌ نصرانیت‌ پدید آمده‌ است‌ لذا در شرع‌ انور ما بناکردن‌ مسجد بر سر مزارات‌، نماز خواندن‌ در مزارات‌ و ساختمان‌سازی‌ در آنها جایز نیست‌.

۳⃣ سوماً: بالفرض که عمل آنها جایز بوده باشد، باز این عمل آنها برای ما مسلمین جایز نیست، زیرا:

🔘 احکام و قوانین دین اسلام، احکام شرایع ادیان ماقبل خود را نسخ می کند، و مسلمانان که تابع آخرین و کاملترین دین هستند باید تابع احکام قرآن و احادیث صحیح نبوی باشند، و احکام شرایع قبل از اسلام برای ما مسلمانان نسخ شده اند، و اگر آنها عملی را انجام داده باشند دلیل بر این نیست که انجام آن حتما بر ما نیز جایز باشد، زیرا اسلام بعضی از احکام را نسخ کرده است، و لذا می بینیم که مثلا در ادیان سابق خوردن گوشت برای آنها حرام بود، ولی برای ما مسلمین جایز شده است.

🔘 از طرفی، اسلام چون کاملترین دین است، لذا سعی دارد تا احکام را بگونه ای وضع کند تا مجالی برای تکرار شرکیات و تحریفات وارد شده بر ادیان سابق در اسلام فراهم نشود، و لذا می بینیم که مثلا در ادیان سابق ساختن پیکره و مجسمه جایز بود ولی دین اسلام آنرا ممنوع کرد، تا راه شرک را سد کند و تضمین نماید که دیگر پیکره و مجسمه (یا همان بت) اولیاء صالح ساخته نمی شوند، زیرا آن بتهایی که مشرکین می ساختند در حقیقت چیزی جز مجسمه ی افراد خ قوم خودشان نبودند که بعدا همان بتها را تعظیم می کردند. پس اسلام از باب سد ذریعه بسیاری از احکام را ملغی کرد تا راه شرک را ببندد، و می دانیم که متاسفانه امروزه یکی از اسباب شرک همان قبور اولیاء الله هستند که دسته ای از جهال مدام در حال تزئین و زینت دادن قبور آنها هستند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …