زیبا جلوه دادن باطل

شیوه و روش های شیطان در گمراه سازی انسانها

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و اما بعد ‏:‏

شیطان انسان را چنین امر نمی کند که بگوید: این کارهای خیر را ترک کن و آن کارهای بد را انجام بده تا در دنیا و آخرت نگون بخت شوی، زیرا شیطان اگر با این شیوه وارد شود، هیچکس از وی پیروی نمی کند، شیطان به راه و ترفندهای زیادی متوسل می شود تا بندگان خدا را به گمراهی بکشاند:

 

۱- زیبا جلوه دادن باطل

این موثرترین شیوه ای است که شیطان بدان متوسل شده که‌ توسط آن بندگان را گمراه می کند. شیطان باطل را در قالب حق و حق را در قالب باطل جلوه می دهد، او همواره باطل را برای انسان زیبا و حق را زشت جلوه می دهد تا اینکه انسان را به انجام منکرات و اعراض از حق تحریک نماید، همانگونه‌ که‌ خداوند می‌فرماید: « قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِی لأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ *إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ». لحجر: ٣٩ – ۴٠

ابن قیم در این راستا می گوید: از جمله ترفندهای شیطان اینست که عقل را جادو میکند تا شکار دسیسه های او شوند. کسی نمی تواند از جادوی شیطان جان سالم بدر ببرد، سوای آنهایی که خداوند خواسته باشد. شیطان عمل مضر را زیبا جلوه می دهد و کسی که فریب او را بخورد، آن عمل مضر را، مفید ترین عمل برای خود می پندارد و عملی را که بسیار مفید است، ‌مضر جلوه می دهد و کسی که شکار فریب او شود، آن را مضر پنداشته و ‌از انجام آن پرهیز می کند . خدا می داند که شیطان با این جادوی خود چقدر انسانها را مبتلای گناه و فتنه می کند! و چقدر با این سحر و جادو میان دلها و ایمان، اسلام و احسان مانع ایجاد کرده است! و چقدر باطل را زیبا و جلوه داده است! و چقدر حق را به صورت زشت و مستهجن در آورده است و چقدر اجناس پست را بر نقد کنندگان و محک زنندگان خالص و پاک ارائه داده و چقدر اجناس کاسد را در میان عارفان مروج جلوه داده است .

آری، شیطان است که عقلها را جادو کرده تا صاحبان آن را به هوس های مختلف و نظریات گوناگون گرفتار کند و آنها را به راه های گمراه ببرد و آنها را در مهالک و مخاطره جلوه داده است. شیطان است که قطع صله‌ی رحم، زنده به‌ گور کردن دختران و نکاح با مادران را برای مشرکان زینت بخشیده است. شیطان است که همواره با کفر و نفی صفات پروردگار مشرکان را وعده پیروزی و رستگاری در جهان آخرت داده است. شیطان است که در قالب دوستی با مردم و اخلاق نیکو و به بهانه عمل به‌ آیه‌: « عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ ».  المائده: ١٠۵

ترک امر به معروف و نهی از منکر را رواج داده‌ و به بهانه تقلید و اکتفا نمودن به گفته کسانی که از شما داناترند رو گردانی از سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم را ترویج نموده‌ و به بهانه عقل معیشتی نفاق و مداهنت در دین را ‌به مردم داده است.( إغاثه اللهفان: ۱/۱۳۰ .)

با این روش، ابلیس ملعون علیه آدم علیه السلام دست به مکر و حیله زد، خوردن از میوه درختی را که خداوند بر آدم حرام کرده بود، زیبا جلوه داد و همواره به آدم می گفت: اگر از این درخت بخوری، ‌برای همیشه در بهشت خواهی ماند و خوردن از این درخت موجب آن می شود که تا ابد در بهشت بمانی یا اینکه از فرشتگان می شوی، ‌شیطان با این شیوه ها آدم را توصیه می کرد تا اینکه از وی اطاعت نمود و از بهشت بیرون رانده شد.

به دوستان شیاطین نگاه کنید که چگونه امروزه با استفاده از این روش های شیطانی انسانها را گول می زنند و آنها را به دام فریب می اندازند.

این دعوت گران به سوی نظام کمونیستی و سوسیالیسی مدعی هستند که نظام و سیستم نجات دهنده بشریت از سرگردانی، ‌پریشانی، از هم پاشیدگی، گرسنگی و … همین ها هستند و بس.

دعوتگران که به بهانه آزادی زنان را به عریان و ‌لختی دعوت می دهند، در واقع شیاطین هستند و شیوه های آنها شیوه های شیطانی است و در قالب هنر انسان را بسوی حرکتی ناپسند که موجب از بین رفتن شرف، کرامت و اخلاق و هتک حرمت است دعوت می کنند. این افکار زهر آگین که به بهانه نفع و فایده و بنام سرمایه گزاری مردم را بسوی ودیعت گذاشتن اموال در بانکها دعوت می کند، از جمله شیوه های شیطانی محسوب می شود .

این دعوت و سخن که تمسک به دین را به بنیادگرائی، ارتجاعی و عقب افتادگی می‌خواند و ‌حرکتی که دعوتگران اسلامی را به جنون و جاسوسی برای حکام شرق و غرب متهم می کنند، همگی از جمله شیوه های شیطانی و ادامه ترفندهای اوست. راهی که از روزگاران نخست آدم را با استفاده از آن فریب داده است که عبارت است از زیبا جلوه دادن زشتی ها، بدجلوه دادن حق و واداشتن مردم به کارهای زشت:‌

« تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ ». النحل: ۶٣

(‏به خدا سوگند! ما (پیغمبرانی) به سوی ملّتهای پیش از تو فرستادیم و اهریمن کارهای (زشت) ایشان را در نظرشان آراست).

به خدا سوگند! این راه بسیار خطرناک است، زیرا آنگاه که‌ باطل برای انسان زیبا جلوه‌ داده‌ می‌شود با تمام وجود به سوی آن می رود تا آنچه زیبا و حق می پندارند، تحقق بخشد، هر چند که این امر منجر به نابودی او می گردد.

« قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا *الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا».الکهف: ١٠٣ – ١٠۴

(‏(ای پیغمبر! به کافران) بگو: آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه سازم‌؟ ‏ آنان کسانیند که تلاش و تکاپویشان (به سبب تباهی عقیده و باورشان) در زندگی دنیا هدر می‌رود (و بی سود می‌شود) و خود گمان می‌برند که به بهترین وجه کار نیک می‌کنند (و طاعت و عبادت شرک‌آلودشان موجب رستگاریشان می‌شود)) . ‏ ‏

آری، آنها برای جلوگیری مردم از دین خدا و محاربه با اولیاء الله قدم برمی‌دارند و با این وجود خود را صاحب حق و هدایت یافته می پندارند.

« وَإِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ». الزخرف: ٣٧

(‏شیاطین این گروه را از راه (خدا) بازمی‌دارند و (به گونه‌ای گمراهی را در نظرشان می‌آرایند که) گمان می‌کنند ایشان هدایت‌یافتگان حقیقی هستند) . ‏

به همین دلیل کفار دنیا را ترجیح داده و از آخرت رو گردانده اند. خداوند می فرماید:

« وَقَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاء فَزَیَّنُوا لَهُم مَّا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ». فصلت: ٢۵

منظور از «قرناء» شیاطین هستند. شیاطینی که امکانات دنیوی را برای آنان زیبا جلوه می دهند و آنان را برای تکذیب آخرت دعوت می کنند تا اینکه آنان وادار به انکار بعثت، حساب، بهشت و دوزخ می شدند.

 

دادن نام های محبوب به‌ اموراتی که‌ حرام هستند

از جمله ترفندهای شیطان در حق انسانها و زیبا جلوه دادن باطل اینست که نامهای محبوب و دوست داشتنی را برای امور حرام به‌ کار می‌برند. آنها با این روش می خواهند انسان را فریب دهند و حقایق را پنهان کنند، به‌ عنوان نمونه‌ او درخت حرام شده‌ بهشت را‌ درخت ابدیت نامید تا خوردن آن را برای آدم زیبا جلوه دهد.

« قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَى شَجَرَهِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَّا یَبْلَى». طه: ١٢٠

(‏سپس شیطان (به نیرنگ و حیله نشست و) آدم را وسوسه کرد (و بدو) گفت: آیا تو را به درخت جاودانگی و ملک فناناپذیر رهنمود کنم‌؟  (اگر از این درخت ممنوع بخورید، دیگر نمی‌میرید و سرمدی می‌شوید)) . ‏

ابن قیم می فرماید: وارثان و فرزندان شیطان از شیطان آموخته اند که چیزهای حرام را با نام هائی که نزد مردم محبوب‌اند، ‌نام گذارند، ‌مانند اینکه شراب را منبع خوشی ها نام گذاشته اند و امثال شراب را به لقمه راحت و سود و نزول را به معامله نام گذاشته اند .

و امروز ربا را فایده، رقص، موزیک و دراما را به صنعت تئاتر و هنر می‌نامند.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …