زنی که در حیض است چگونه از فضایل عبادت شب قدر بهره مند شود؟

زنی که در حیض است چگونه از فضایل عبادت شب قدر بهره مند شود؟

 

الحمدلله،

زنی که در حیض است می تواند تمامی عبادات را جز نماز و روزه و اعتکاف در مسجد و طواف را انجام دهد، از عایشه رضی الله عنه روایت شده که گفت: «کَانَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ شَدَّ مِئْزَرَهُ وَأَحْیَا لَیْلَهُ وَأَیْقَظَ أَهْلَهُ». (بخاری: ۲۰۲۴)

یعنی: هنگامیکه دهه آخر رمضان، فرا می رسید، رسول الله صلی الله علیه وسلم کمرش را محکم می بست (از همسران، دوری می گزید) و شب خود را با عبادت، زنده نگه می داشت و خانواده اش را نیز بیدار می کرد.

در این حدیث به (وَأَحْیَا لَیْلَهُ = شب زنده داری و احیاء کردن) اشاره شده، و شب زنده داری فقط مخصوص نماز خواندن نیست، بلکه شامل تمامی عبادات می شود، چنانکه حافظ ابن حجر در مورد «وَأَحْیَا لَیْلَهُ» گفته: یعنی بوسیله طاعت (خداوند متعال) شب زنده داری کند.

و امام نووی فرموده: یعنی شب خود را با نماز و غیر نماز سپری کند.

و مؤلف کتاب “عون المعبود” گفته: یعنی بوسیله نماز و ذکر و تلاوت قرآن (شبش را احیاء کند).

هر چند شکی نیست که نماز از دیگر عبادات در شب قدر افضلتر است، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من قام لیله القدر إیمانا و احتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه».

یعنی: «هرکس در شب قدر از روی ایمان (به امید ثواب خدا) و امید دریافت اجر و پاداش، قیام کند گناهان (صغیره) او بخشوده می‌شود». بخاری (۱۹۰۱) ، ومسلم (۷۶۰ ).

پس هرچند که زن حائض از اعتکاف در مساجد و نمازخواندن نهی شده است، اما او می تواند شب قدر را با دیگر عبادات احیاء کند، مانند:

۱- قرائت قرآن (بدون لمس مصحف)

۲- ذکر؛ ازجمله تسبیح و تهلیل و تحمید و همانند آنها، مثلا گفتن: سبحان الله ، والحمد لله ، ولا إله إلا الله ، والله أکبر ، وسبحان الله وبحمده ، وسبحان الله العظیم و …

۳- استغفار : ( استغفر الله ) .

۴- دعاء : تا جایی که می تواند دعا کند و خیر و نیکی دنیا و قیامت را برای خود و خانواده اش از خدای متعال طلب کند، چرا که دعا از افضلترین عبادتهاست، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد آن فرموده: «الدعاء هو العباده». یعنی : دعا عین عبادت است. ترمذی (۲۸۹۵).

بنابراین زن حائض می تواند شب قدر خود را با اینگونه عبادات زنده نگه دارد و از این شب بابرکت استفاده مفید کند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …