زنان از دیدگاه اسلام

از جمله مسائلی که مستشرقین غربی -و به تبعیت از آنان اسلام ستیزان ایرانی- پیرامون آن شبهه‌پراکنی کرده‌اند، مسئله‌ی حقوق زنان در اسلام است. فعلاً در این موضع قصد نداریم که به بررسی جایگاه زن در غرب بپردازیم و بیان کنیم که نسبت به زنان چه نگاه‌هایی وجود دارد، بلکه به بیان جایگاه زن در اسلام پرداخته و پس از آن به شبهات آقای دکتر پاسخ می‌گوییم.
از دیدگاه اسلام، زنان ستون اجتماع هستند که بقایش به وجود آنان وابسته است و بدون آنان چیزی به عنوان جامعه وجود نخواهد داشت. ایشان هستند که بخش اعظم تربیت فرزندان را بر عهده دارند و زمانی‌که آنان صالحه باشند، نسل صالح و مسئولیت‌پذیری به وجود می‌آید. ما معتقدیم غالب شبهاتی که تحت عنوان ظلم اسلام به زنان، زن‌ستیزی در اسلام و امثال این‌ها طرح می‌شود، در نتیجه‌ی بی‌خبری از نصوص دینی و احکام شرعی است. در دین اسلام زنان از یک جایگاه انسانی برخوردارند و بر خلاف آن‌چه در ادیان ساخته‌ی دست بشر و یا ادیان تحریف شده می‌بینیم، ذات اهریمنی و یا شرور ندارند. الله متعال می‌فرماید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»(۱) و از این حیث تفاوتی میان زنان نگذاشته است، اما تفاوت‌هایی که در احکام و مسائل فروعی وجود دارد، مربوط به تفاوت‌های جسمی و روحی بین دو جنس مرد و زن است و بر سایر مسائل تأثیری نخواهد داشت.(۲)   چنان‌که الله متعال می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»(۳)  و همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إنما النساء شقائق الرجال»(۴)   یعنی: «همانا زنان نظیر مردان هستند.»
بر خلاف پندار عده‌ای از مستشرقین و یا حتی متدین‌نمایان، اسلام حتی با تحصیل زنان و طلب علم توسط ایشان مخالفتی ندارد، بلکه در سنت رسول خدا مواردی در تأیید این امر وجود دارد(۵)   و زنانی را در تاریخ اسلام می‌یابیم که از بسیاری از مردان زمانه‌ی خود مقام رفیع‌تری در علم و دانش یافتند و حتی به درجه‌ی اجتهاد رسیدند و مردان از آنان سؤالات شرعی می‌پرسیدند!(۶)   پس تمامی این شعارهای گوش‌خراشی که اسلام ستیزان در بوق حقوق بشر کرده‌اند، نه تنها برای زنان نیست، بلکه برای خود مردان است و این‌جاست که اسلام ستیزان ایرانی از هر فمینیستی فمینیست‌تر می‌شوند و گاهی چیزهایی می‌گویند که آن را عملاً برای همسران خود نمی‌پسندند و تجربه ثابت کرده است که مدعیان همواره بیشترین ظلم را به زنان روا داشته‌اند و کلماتی که ورد زبان خود ساخته‌اند را در همان مرحله‌ی کلنگ کوفتن! قرار داده و دیگر خبری از بهره‌برداری عملی از آن‌ها وجود ندارد!!
———————————-
۱. الحجرات، آیه ۱۳ : «همانا گرامی‌ترین شما نزد خداوند، پرهیزکارترین شماست.»
۲ . می‌دانیم که مردان از نظر روحی خشن و زنان لطیف هستند، و چنین تفاوت‌هایی میان مردان و زنان بی‌شک لازم بوده و اگر غیر از این می‌بود، در بسیاری از امور اختلال پیش می‌آمد و البته دیگر کانونی به نام خانواده وجود نداشت.
۳. التوبه، آیه ۷۱ : «مردان و زنان مؤمن، برخی دوستان و یاوران برخی دیگرند. هم‌دیگر را به کار نیک می‌خوانند و از زشتی باز می‌دارند، و نماز خوانده و زکات می‌دهند، و از خدا و رسولش اطاعت می‌کنند. اینان کسانی هستند که خداوند به زودی مشمول رحمت‌شان می‌گرداند، و خداوند توانا و حکیم است.»
۴. سلسله الأحادیث الصحیحه، ج ۱، ص ۳۴۷
۵ . صحیح البخاری، ج ۱، ص ۳۲
۶ . در میان اهل علم خلافی نیست که زنان نیز مانند مردان صلاحیت اجتهاد دارند، و مرد بودن از شروط اجتهاد و فتوا نیست. بنگرید به: المجموع للنووی، ج ۱، ص ۴۱
از جمله‌ی زنان مشهور در تاریخ که پس از عصر صحابه و تابعین آمدند، بنت المحاملی، کریمه بنت أحمد، عائشه بنت حسن و فاطمه بنت البغدادی -رحمه الله علیهن- هستند که امام شمس الدین ذهبی رحمه الله در کتاب «سیر أعلام النبلاء» شرح حال آنان را آورده است

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …