رکن چهارم: ایمان به پیامبران(۳)

اهل سنت و الجماعت ایمان دارند که الله متعال بعضی از پیامبران و رسولان را بر بعضی دیگر برتری داده است و همه امت اجماع دارند که رسولان از انبیاء بالاترند و بعد از آن رسولان در فضیلت با یکدیگر متفاوت‌اند و برترین پیامبران، اوالوالعزم هستند که پنج تا می‌باشند و عبارتند از: پیامبر ما محمّد، و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی.

و الله متعال می‌فرماید:[۱]

﴿وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِنَ ٱلنَّبِیِّ‍ۧنَ مِیثَٰقَهُمۡ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٖ وَإِبۡرَٰهِیمَ وَمُوسَىٰ وَعِیسَى ٱبۡنِ مَرۡیَمَۖ وَأَخَذۡنَا مِنۡهُم مِّیثَٰقًا غَلِیظٗا﴾ [الأحزاب: ۷].

«و (به یادآور) هنگامی را که از پیامبران پیمان گرفتیم و (نیز) از تو و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پسر مریم، و از آنان پیمانی محکم و استوار گرفتیم».

و برترین پیامبران اوالوالعزم، پیامبر اسلام و خاتم انبیاء و رسول پروردگار جهانیان و سرور فرزندان آدم، محمد بن عبداللهج است. چنان که الله متعال می‌فرماید: ﴿وَلَٰکِن رَّسُولَ ٱللَّهِ وَخَاتَمَ ٱلنَّبِیِّ‍ۧنَ﴾ [الأحزاب: ۴۰].

«بلکه فرستادۀ خدا و خاتم پیامبران است».

و اهل سنت و الجماعت به همه آن‌ها ایمان دارند همه به آنانی که نام‌شان ذکر شده و هم به آن‌هایی که نام‌شان بیان نشده است و آخرین آن‌ها پیامبر ما و پیشوا و الگو و مرشد و رهبر ما محمدج است.

و ایمان داشتن به پیامبران ایمانی اجمالی است که با اعتقاد و گفتن محقق می‌شود و ایمان داشتن به پیامبرج تفضیلی است که با اعتقاد و قول و عمل تحقق می‌یابد، یعنی باید مسلمین در همه آنچه او از سوی پروردگارش آورده از ایشانج اطاعت کنند.

[۱]– رسول در لغت یعنی فرستاده شده و نبی در لغت از نبأ گرفته شده یعنی خبر. رسول و نبی در اصطلاح شرعی هر کسی که از آسمان به او وحی شده و فرمان یافته که آن را به مردم برساند، با این تفاوت که نبی وحی شده که شریعت پیامبری که قبل از او بوده را برساند، برخلاف رسول که به او شریعت جدیدی وحی می‌شود تا آن را به کافران ابلاغ کند. رسول مانند نوح، ابراهیم و عیسی و موسی و محمد علیهم الصلوه و السلام.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …