رکن پنجم ایمان به آخرت(۲)

نشانه‌های کوچک قیامت

نشانه‌های کوچک، نشانه‌هایی است که در طی زمان متفاوت قبل از قیامت روی می‌دهد و از امور عادی محسوب می‌شوند و بعضی از آن همراه نشانه‌های بزرگ پدید می‌آیند. و علامت‌های کوچک قیامت بسیار زیادند ما بعضی از آن را که صحت دارند بیان می‌کنیم از جمله می‌توان امور ذیل را نام برد:

  • بعثت پیامبر صلی الله علیه و سلم و پایان یافتن نبوت و رسالت با ایشان، و مرگ ایشان صلی الله علیه و سلم.

  • فتح بیت المقدس، و ظهور فتنه‌ها از مشرق زمین، و پیروی از سنت‌های امت‌های پیشین یعنی یهود و نصارا، و ظهور دجّال‌ها و مدعیان نبوت.

  • ساختن احادیث دروغین و نسبت دادن آن به پیامبر صلی الله علیه و سلم و نپذیرفتن سنت ایشان، و زیاد شدن دروغگویی، و تحقیق نکردن در نقل اخبار، و از بین رفتن علم و جستجو کردن آن نزد افراد کم دانش و کوچک و ظهور جهل و فساد، و از بین رفتن صالحان، و جدا شدن حلقه‌های زنجیره اسلام از یکدیگر، و فراخواندن ملت‌ها یکدیگر را علیه امت صلی الله علیه و سلم و سپس غربت اسلام و مسلمین.

  • کثرت قتل و کشتار، و آرزو کردن مرگ و غبطه خوردن به اهل قبور، و آرزو کردن فرد که کاش به جای مرده می‌بود از بس که بلا و مصیبت زیاد است، و زیاد شدن مرگ های ناگهانی، و مردن به سبب بیماری‌ها و زلزله‌ها، و کم شدن تعداد مردان، و کثرت زنان، و بیرون آمدن آن‌ها به صورت نیمه برهنه، و شیوع زنا در راه‌ها، و ظهور موسیقی، و شراب و زنا و رباخواری، و استفاده از ابریشم و حلال شمردن آن، فرو رفتن در زمین و سنگباران شدن.

  • ضایع کردن امانت، و سپردن کار به نااهلان، و رهبری مردمان فرومایه و برتر قرار گرفتن فرومایگان بر برگزیدگان، و به دنیا آوردن کنیز کدبانویش را، و پدید آمدن افرادی که با ستمگران همکاری می‌کنند، ستمگرانی که مردم را شلاق می‌زنند، و پدید آمدن فتنه‌هایی چون بخش‌های شب ظلمانی و تاریک.

  • افتخار در ساختن خانهها، و افتخار مردم به تزئین مساجد، و کثرت تجارت و به هم نزدیک شدن بازارها و فراهم آمدن اموال زیاد نزد مردم اما شکرگزاری از بین می‌رود، و کثرت بخل، و کثرت شهادت دروغین و پنهان کردن شهادت حق، و ظهور فحش و ناسزاگویی و دشمنی و کینه‌ورزی و قطع رابطه و قطه پیوند خویشاوندی، و اینکه پیرمردان خود را همانند جوانان می‌آرایند، و سستی و بی‌اعتنایی به سنت‌هایی که اسلام به آن تشویق کرده است.

  • تغییر زمانه، تا جایی که بت‌ها پرستش می‌شود و شرک در امت پدید می‌آید، و باران زیاد می‌بارد اما رویش گیاهان اندک خواهد بود و زمان کوتاه و به هم نزدیک می‌شود، و برکت در اوقات کم می‌شود، و هلال‌ها بزرگ می‌گردد و درندگان و جمادات با انسان سخن می‌گویند، و خواب مومن راست خواهد بود.

  • آب فرات می‌خشکد و کوهی از طلا نمایان می‌شود، و مدینه پیامبر صلی الله علیه و سلم افراد ناپاک را از خود بیرون می‌راند و در آن فقط پرهیزگاران و صالحان باقی خواهند ماند، و جزیره عربی به باغ‌ها و رودبارها تبدیل می‌شود و مردی از قحطان بیرون می‌آید که مردم از او اطاعت می‌کنند.

  • کثرت رومی‌ها و جنگیدنشان با مسلمین، و یهودیان با مسلمانان می‌جنگند تا جایی که درخت و سنگ‌ می‌گویند: «ای مسلمان این یهودی است، بیا او را به قتل برسان»[۱].

روم فتح می‌شود همان‌طور که قسطنطینه فتح شد، و دیگر علامت‌های کوچک قیامت که در احادیث صحیح پیامبر ذکر شده است.

 

[۱]– روایت بخاری.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …