رکن سوّم: ایمان به کتاب‌ها(۴)

اهل سنت و الجماعت بر تعداد سوره‌های قرآن و آیات و کلمات و حروف آن اتفاق و اجماع دارند، و هر کسی را که سوره یا آیه یا کلمه و یا حرفی از آن را انکار کند یا به آن بیفزاید یا از آن بکاهد یا گمان برد که آیات قرآنی دارای تناقض یا خرافات هستند، کافر می‌شمارد.

بنابراین ایمان قطعی دارند که همه آیات قرآن از سوی الله متعال نازل گردیده و به طریق تواتر قطعی که هیچ تردیدی در آن نیست به ما رسیده است.

و قرآن کریم:

بزرگ‌ترین معجزۀ جاویدان پیامبر اسلام محمد بن عبدالله صلی الله علیه وسلم است، که اسلوب و نظم و علوم و حکم و قانون‌گذاری و اخبار و تاثیر آن و وعده و وعیدش همه معجزه‌اند، و آخرین کتاب آسمانی است که منسوخ نمی‌شود و تغییر نمی‌یابد و الله متعال متکفّل شده که آن را از هر گونه تحریف یا تغییر و کمی و زیادی تا روزی که آن را از زمین بلند می‌کند که قبل از روز قیامت است، حفاظت کند و می‌فرماید: ﴿إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّکۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ﴾ [الحجر: ۹].

«بی‌گمان ما قرآن را فرو فرستاده‌ایم و قطعاً خود نگهبان آن هستیم».

و قرآن کریم:

در دوران پیامبر صلی الله علیه وسلم و زیر نظر ایشان نوشته شده است، چنان که تعدادی از برگزیده‌گان صحابه کاتبان وحی بودند. و از پیامبر صلی الله علیه وسلم جدا نمی‌شدند و همه آنچه از قرآن نازل می‌شد را می‌نوشتند و پیامبر صلی الله علیه وسلم جای هر آیه‌ای را در سوره‌اش به آن‌ها نشان می‌داد، سپس قرآن در زمان خلافت ابوبکر صدیق در مصحف جمع‌آوری گردید و در زمان عثمان بر یک حرف و شیوه جمع‌آوری شد که برجستگان صحابه و نویسندگان وحی  بر آن اشراف داشتند.

و قرآن کریم:

مشتمل بر ۱۱۴ سوره است که ۸۶ سوره‌اش در مکّه و ۲۸ سوره‌اش در مدینه نازل شده است و سوره‌هایی که قبل از هجرت نبوی نازل شده‌اند مکّی نامیده می‌شوند و به سوره‌هایی که بعد از هجرت نازل شده است مدنی گفته می‌شود و ۲۹ سوره از آن با حروف مقطّعات آغاز می‌شود و اهل سنت و الجماعت

به تعلیم قرآن و آموختن و حفظ آن و تلاوت آن با صدای خوب و گوش فرا دادن به آن وقتی تلاوت می‌شود و تفسیر آن بر شیوه سلف امت و عمل به احکام آن در همه موارد، اهتمام می‌وزند چنان که الله متعال می‌فرماید: ﴿کِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَیۡکَ مُبَٰرَکٞ لِّیَدَّبَّرُوٓاْ ءَایَٰتِهِۦ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ﴾ [ص: ۲۹].

«(این) کتابی است که پر خیر و برکت که آن‌را بر تو فرو فرستاده‌ایم تا دربارۀ آیه‌هایش بیاندیشند و خردمندان پند گیرند».

و با تلاوت قرآن الله متعال را عبادت می‌کنند. چون در مقابل خواندن هر حرفی از قرآن به خواننده یک نیکی پاداش می‌رسد و هر نیکی ده برابر می‌شود. چنان که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده است: «هر کسی حرفی از کتاب الله متعال را بخواند در مقابل آن به او یک نیکی پاداش می‌رشد و هر نیکی ده برابر می‌شود و نمی‌گویم: الم یک حرف است، بلکه الف یک حرف، و لام یک حرف و میم یک حرف دیگر»[۱].

 

[۱]– صحیح سنن ترمذی آلبانی.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …