رکن سوّم: ایمان به کتاب‌ها(۳)

و اهل سنت و الجماعت ایمان دارند که قرآن کلام حقیقی الله متعال است –هم حروف و هم معانی آن ـ از او سرزده و به او بازمی‌گردد، نازل کرده شده و آفریده شده است. و الله متعال به صورت حقیقی با صدایی که شنیده می‌شود ـ به گونه‌ای که شایسته شکوه و عظمت اوست ـ به آن سخن گفته و جبرئیل آن را فراگرفته و از الله متعال آن را شنیده و سپس آن را به محمد صلی الله علیه وسلم رسانیده است و محمد صلی الله علیه وسلم از او شنیده و فراگرفته و در دلش حفظ کرده و آن را به اصحاب خود رسانده و از آن‌ها به امت ایشان صلی الله علیه وسلم رسیده است، و با قرآن امت‌ها بیم داده شده‌اند و آن را خداوند حکیم و آگاه به زبان روشن عربی نازل فرموده، و به صورت متواتر به ما نقل شده که به گونه‌ای که هیچ شکّی در آن نیست. چنان که الله متعال می‌فرماید: ﴿وَإِنَّهُۥ لَتَنزِیلُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِینَ* نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلۡأَمِینُ*عَلَىٰ قَلۡبِکَ لِتَکُونَ مِنَ ٱلۡمُنذِرِینَ* بِلِسَانٍ عَرَبِیّٖ مُّبِینٖ﴾ [الشعراء: ۱۹۲-۱۹۵].

«و همانا این (قرآن) فرو فرستادۀ پروردگار جهانیان است. آن را فرود آورده است. (آن را) بر دل تو (نازل کرده است) تا از بیم‌دهندگان باشی. به زبان عربی روشن».

و به صورت مکتوب همانند تورات نازل نشده و تمام آن یکجا و یکدفعه بر رسول خدا صلی الله علیه وسلم نازل نشده است، بلکه به صورت تدریجی بر حسب رخدادها یا در پاسخ به پرسش و یا بر حسب اقتضای اوضاع در مدت بیست و سه سال نازل گردیده است.

و قرآن کریم در لوح محفوظ نوشته شده است و در سینه‌ها حفظ گردیده و با زبان‌ها تلاوت می‌شود و در اوراق نوشته شده است و دارای سوره‌هایی محکم و روشن و آیاتی روشنگر و حروف و کلمات است، بخشی از آن محکم و بخشی از آن متشابه است، و ناسخ و منسوخ و خاص و عام و امر و نهی دارد، و الله متعالی می‌فرماید: ﴿إِنَّهُۥ لَقُرۡءَانٞ کَرِیمٞ* فِی کِتَٰبٖ مَّکۡنُونٖ* لَّا یَمَسُّهُۥٓ إِلَّا ٱلۡمُطَهَّرُونَ* تَنزِیلٞ مِّن رَّبِّ ٱلۡعَٰلَمِینَ﴾ [الواقعه: ۷۷-۸۰].

«که این (کتاب) قرآنی گران قدر است. در کتابی پنهان قرار دارد. جز پاکان به آن دست نمی‌رساند. از (سوی) پروردگار جهانیان نازل شده است».

و می‌فرماید: ﴿بَلۡ هُوَ ءَایَٰتُۢ بَیِّنَٰتٞ فِی صُدُورِ ٱلَّذِینَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ﴾ [العنکبوت: ۴۹].

(بلکه آن (قرآن) آیات روشنی است که در سینه‌های دانش یافتگان است».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …