روزه گرفتن برای افراد تارک نماز چه حکمی دارد؟

عده ای از علمای اسلام بر روزه داران بی نماز عیب و ایراد می گیرند؟ لطفاً بفرمایید نقش نماز در صحت روزه چیست؟ چون من می خواهم به همراه کسانی که از دروازه ی(ریان ) به بهشت داخل می شوند، داخل شوم و ثابت است که روزه شدن در رمضان تا رمضانی دیگر، سبب محو شدن گناهان میان دو رمضان می شود.

الحمدلله

کسانی که از تو ایراد گرفته اند کارشان درست است، زیرا نماز پایه و اساس دین اسلام است

و تارک آن کافر و خارج از ملت اسلام است. مسلم است که الله از افراد کافر نه روزه، نه صدقه، نه حج، و نه هیچ عبادتی را قبول نمی کند، به دلیل گفته ی الله:
[وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلا أَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلا یَأْتُونَ الصَّلاهَ إِلا وَهُمْ کُسَالَی وَلا یُنْفِقُونَ إِلا وَهُمْ کَارِهُونَ (۵۴)] ( توبه۵۴).

«هیچ چیز مانع پذیرش نفقات آن ها نشده جز این که آنان به الله و پیغمبرش ایمان ندارند و جز با حالتی از سستی و بی حالی به نماز نمی ایستند و جز از روی ناچاری بذل و بخشش نمی کنند».

از این رهگذر است که به شما می گوییم: روزه بدون نماز باطل و نادرست است. و هیچ سودی به شما نرسانده و موجب تقرب شما به درگاه الله تعالی نمی شود.

و در مورد آنچه که از حدیث رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ  استدلال نموده و گفته ای که روزه شدن از رمضان تا رمضانی دیگر موجب کفاره ی گناهان می شود که در بین دو رمضان انجام شده اند، باید بگویم که شما حدیث را نفهمیده اید، زیرا حدیث رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بدین صورت است:

[الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ، وَالْجُمُعَهُ إِلَی الْجُمُعَهِ، وَرَمَضَانُ إِلَی رَمَضَانَ مُکَفِّرَاتٌ مَا بَیْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْکَبَائِرَ].
مسلم (۲۳۳)

«نمازهای پنجگانه، جمعه تا جمعه ای دیگر و رمضان تا رمضانی دیگر موجب محو شدن گناهانی می شوند که در این وسط انجام می گیرند به شرط آن که از گناهان کبیره اجتناب شود».

پس ملاحظه کردید که پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بخشوده شدن گناهان فیمابین دو رمضان را مشروط بر اجتناب از کبائر مقرر کرده است.

و شما ای روزه داری که روزه می گیرید و نماز نمی خوانید هرگز از کبائر پرهیز نکرده اید.چه گناهی بزرگتر از ترک نماز است، عملی که مسلمان را از ایمان خارج می گرداند.

پس روزه چطور می تواند کفاره ی گناهان تو بشود در حالی که با ترک نماز کاملاً کافر گشته ای و روزه ات مورد قبول حق تعالی واقع نشده است.

برادرم! بر تو لازم است که به سوی پروردگارت توبه کرده و نمازی را که «الله» بر گردنت فرض کرده ادا نمایی و پس از آن روزه بگیری، به همین خاطر هنگامی که رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ معاذ رضی الله عنه را به سوی یمن فرستاد به او گفت:

[ فَادْعُهُمْ إِلَی شَهَادَهِ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَأَنِّی رَسُولُ اللهِ؛ فَإِنْ هُمْ إَطَاعُوا لِذَلِکَ فَأَعْلِمْهُمْ أَنَّ اللهَ افْتَرَضَ عَلَیْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَلَیْلَه].

:بخاری (۱۳۹۵)، و مسلم (۱۹).

«ابتدا آن ها را به شهادتین گواهی بر این که هیچ معبود بر حقی جز «الله» وجود ندارد و محمد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرستاده ی اوست فراخوان، اگر تسلیم شدند به آن ها اعلام کن که «الله» در شبانه روز پنج وقت نماز را بر شما فرض گردانیده است».

ملاحظه بفرمایید، رسول اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ در این حدیث بعد از ذکر شهادتین اول نماز و سپس زکات را بیان کرده است.

شیخ ابن عثیمین فتاوای روزه ص(۳۴) جمع ترتیب: محمد مسند.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …