راه و روش‌ تعامل‌ با‌ مردم

فتَبَیَّنُوا:
اهل تحقیق کردن باشید، قبل از اینکه هر سخنی از زبان خود خارج کنید، خوب تحقیق کنید.بسیاری از قضاوت های عجولانه باعث ندامت ماوآسیب روحی و روانی به طرف مقابل می شود که جبرا ن ناپذیر است.

فأَصْلِحُوا:
برقراری صلح، بین دوستان و آشنایان شما اگر کدورتی هستش، بین آنها صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید.

وأَقْسِطُوا:
عدالت به کار برید، در اجرای حق و موارد آن عادل باشید و برای شما دوست و آشنا فرقی با غریبه نداشته باشد، و حقوق به حق آنها را رعایت کنید.

لا یَسْخَر:
مسخره نکنید، مردم‌ و‌ قوم‌ها‌ را به سُخره نگیرید. وتمسخر در ادبیات دینی بسیار مذموم است. و کیفرش از نوع خودش است.

ولَا تَلْمِزُوا:
طعنه زن نباشید، به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید. درجستجوی کمالات باشیم نه لغزشها.

 ولَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:
پرهیز از گذاشتن لقبهای زشت و ناپسند بر یکدیگر، و همچنین به شدت خودداری کنید، از اینکه یکدیگر را با القاب و زشت و ناپسند صدا بزنید.

اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ:
از بسیاری از گمانها دوری کنید، و همچنین از گمان بد در مورد دیگران نمودن به شدت خودداری کنید. منشأ بسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی بد گمانی است

ولَا تَجَسَّسُوا:
اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید و  دخالت نکنیم تا  حرمت ها و حریم ها  رعایت شود وکرا مت انسانی  محفوظ بماند.
 
ولَا یَغْتَب:
غیبت نکنید، اهل غیبت کردن پشت سر این و آن نباشید. از تخریب شخص و شخصیت ها اجتناب نماییم . عیوب را در صورت لزوم خیر خواهانه و حکیمانه حضوری متذکر شویم.

ای برادر و خواهر مسلمانم:
این سفارشات در سوره حجرات آمده که واقعاً جای بسی تامل دارد، اگر ما مسلمانان به همین سفارشاتی که فقط در همین سوره آمده عمل کنیم و در جامعه خود پیاده کنیم، جامعه ای پویا و زنده ای خواهیم داشت و ”جامعه ما بسان گلستان می شود“

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …