راه‌نجات راه برگشت به سوی خدا

بسیاری از جوانان می‌گویند ما از گروه منحرفین هستیم! چگونه می‌توانیم پرهیزگار شویم؟ از کجا شروع کنیم؟

ای جوان! برای پاسخ گفتن به این سیٔوالات باید بگویم راه واضح و روشن است و هر بینایی به راحتی می‌تواند در آن قدم بردارد، نوری است که وسط تاریکی می‌درخشد و کشتی نجات است که در مسیرش امواج هولناک وجود دارد.

اما راه توبه (نجات): خداوند می‌فرماید:

﴿وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ﴾ [النور: ۳۱].
«ای مومنین دسته جمعی بسوی پروردگار رجوع کنید شاید رستگار شوید».

و نیز می‌فرماید:

﴿وَٱتَّبِعُوٓاْ أَحۡسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَیۡکُم مِّن رَّبِّکُم مِّن قَبۡلِ أَن یَأۡتِیَکُمُ ٱلۡعَذَابُ بَغۡتَهٗ وَأَنتُمۡ لَا تَشۡعُرُونَ} [الزمر: ۵۴].
«از بهترین دستورهایی که از سوی خداوند بر شما نازل کرده پیروی کنید پیش از آنکه عذاب (الهی) ناگهان به سراغ شما آید و در حالی که از آن خبر ندارید».

آنحضرت صلى الله علیه و سلم می‌فرماید:
«خداوند درب توبه را از جانب مغرب قرار داده که عرض آن مسیر چهل سال راه است و تا مادامیکه خورشید از مغرب طلوع نکند درب آن بسته نمی‌شود». (ترمذی)

قسم به ذات پروردگار که این راه آسان و رفتن در آن راه هیچ سختی و مشکلی را در بر ندارد و انسان را به نعمت‌های ابدی و دایمی می‌رساند که هرگز از بین نمی‌روند.

حافظ ابن قیم می‌فرماید: «برای داخل شدن به بارگاه الهی و همجواری او شتاب کنید که دارالسلام آنجاست و هیچگونه خستگی و کوفتگی بر شما عارض نمی‌شود و آسانترین راه است».

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …