ذکر اختلاف علما در مورد باطل شدن روزه بوسیله ی حجامت

حجامت و همچنین خون گرفتن، روزه را باطل نمی کند، زیرا که در حدیث چنین آمده است : «پیامبر صلی الله علیه سلم در حالی که روزه بودند حجامت گرفتند ». امام بخاری (۱۹۳۹

دوستان عزیزم آیا این حجامت با حجامت که روزه را باطل می کند فرق دارد؟

 

 

 

الحمدلله،

جمهور علما معتقدند که حجامت باعث ابطال روزه نیست، و دلیل خود را حدیث زیر آورده اند:

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِی اللَّه عَنْهمَا أَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه وسلم احْتَجَمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ وَاحْتَجَمَ وَهُوَ صَائِمٌ. (بخاری: ۱۹۳۸)

یعنی: عبد الله بن عباس رضی الله عنهما می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم در حال احرام و همچنین زمانی که روزه بود، حجامت نمود.

و حدیث: «پیامبر صلی الله علیه سلم در حالی که روزه بودند حجامت گرفتند ».امام بخاری (۱۹۳۹)

و گفته اند که حجامت جایز است مگر اینکه  موجب  ضعف  و سستی روزه‌دار  باشد  که  در  آنصورت‌کراهت  دارد.

اما برخی از علما این رای را صحیح ندانسته اند و گفته اند حجامت باعث ابطال روزه می شود زیرا حکم این دو حدیث بوسیله ی حدیث زیر نسخ شده اند؛

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:«أَفْطَرَ الحاجِمُ والمَحْجُوم»

یعنی: روزه ی حجامت کننده و حجامت شونده هر دو باطل است. ابوداود (۲۳۶۷) وابن ماجه (۱۶۷۹) و الألبانی در صحیح أبی داوود (۲۰۷۴) .

و این رای أحمد وإسحاق وبعضی فقهاء حدیث، و از بعضی صحابه وتابعین نیز روایت شده است.

بعبارتی ابتدا حجامت موجب ابطال روزه نبود ولی بعدها حکم آن نسخ شده و حجامت جزو مبطلات روزه قرار گرفت.

شیخ عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در مورد جمع بین دو حدیثی که جمهور بدان استدلال می کنند با حدیثی که حجامت را موجب باطل شدن روزه می داند، چنین می گوید:

” جمع بین آن احادیث چنانکه محققین از اهل علم گفته اند اینست که (جواز) حجامت برای شخص روزه دارد منسوخ شده است، روزه دار قبلا می توانست حجامت کند ولی بعدا جواز آن نسخ شد و امر به نکردن حجامت شد، و کسی که حجامت کند روزه اش باطل می شود، و این حکم اخیر، آخرین امر در مورد حجامت است و این صحیح بین اقوال اهل علم است، (أَفْطَرَ الحاجِمُ والمَحْجُوم) و این حدیث آخرین امر از سوی پیامبر صلی الله علیه وسلم است که حجامت روزه ی روزه دار را باطل می کند، و اگر روزه دار به حجامت نیاز داشت باید در شب حجامت کند والحمدلله” (فتاوای نور علی الدرب)

بعبارتی چون امر بر نکردن حجامت برای روزه دار بعد از امر به حجامت آمده است، لذا امر آخری امر اول را نسخ می کند و برای همین برخی از علما فرموده اند که حکم جواز حجامت منسوخ شده است. والله اعلم

 

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …