دوزخ به شهوات و آرزوها دور داده شده و بهشت به آزار واذیت ها و محنت ها احاطه شده.

بهشت و دوزخ

عنْ أَبِی هُرَیْرَهَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
حُجِبَتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ، وَحُجِبَتِ الجَنَّهُ بِالْمَکَارِهِ.

ابوهریره رضی الله عنه روایت میکند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:
دوزخ به شهوات و آرزوها دور داده شده و بهشت به آزار واذیت ها و محنت ها احاطه شده…

المَصدَر: صَحِیحُ البُخَارِی الصفحه أو الرقم: ۶۴۸۷/ المَصدَر: الصَحِیحُ مُسْلِمٍ الصفحه أو الرقم: ۲۸۲۲/ المصدر: صحیح الجامع الصفحه أو الرقم: ۳۱۲۶

شرح حدیث:

والمعنى لا یُوصَل إلى النَّار إلَّا بتعاطی الشَّهوات؛ إذ هی محجوبهٌ بها، فمن هتَک الحجاب وصَل إلى المحجوب. وحُجبتِ الجنَّه بالمَکاره ممَّا أُمر المکلَّف به؛
کمجاهده النَّفس فی العبادات، والصَّبر على مشاقِّها، والمحافظه علیها، واجتناب المنهیَّات، وأُطلق علیها مکارهُ؛ لمشقَّتها على العامل وصُعوبتِها علیه.
فی الحدیث: جوامعُ کَلِمِه صلَّى الله علیه وسلَّم وبدیعُ بلاغته..
وفیه: الأمرُ بالابتعاد عن الشَّهوات؛ لأنَّها الطَّریق إلى النَّار، والصَّبرِ على المکاره؛ لأنَّها الطَّریق إلى الجنَّه..

این گونه است که: رسیدن به آتش دوزخ حاصل نمی شود مگر با پیروی کردن از شهوات .. چرا که آتش در حجاب شهوات قرار دارد و محجوب شهوات است، و هر کس حجاب محجوب را بر دارد پس به آن دست پیدا می کند. و بهشت با سختی هایی که به انسان تکلیف شده است پوشیده شده است .. سختی هایی چون مبارزه با هوای نفس در عبادات و صبر بر سختی های آن و محافظت و همیشگی انجام دادن آن و پرهیز کردن از آن چه که نهی شده است.
و به این خاطر اسم “مکاره” (یعنی چیزی که ناپسند است) بر این سختی ها گذاشته شده چون انجام این اعمال بر نفس انسان سخت است .. همچنین در این حدیث نشانه ای است بر جوامع الکلم {یعنی جملاتی مختصر وبامعنی} و بلاغت زیبای رسول الله صل الله علیه وسلم .. و همچنین از حدیث دستور به دوری از شهوات و صبر بر عبادات برداشت می شود چرا که این دو راههای رسیدن به جهنم و بهشت هستند.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …