دلیل اینکه بهشت و جهنم باقی و فناناپذیرند، چیست؟

خداوند در مورد بهشت می‌فرماید:

       سوره توبه۱۰۰

( خَالِدِینَ فِیهَآ أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
«همیشه در آن جاودانه‏اند این است همان کامیابى بزرگ.

     سوره حجر۴۸

( وَمَا هُمْ مِّنْهَا بِمُخْرَجِینَ

«و نه از آنجا بیرون رانده مى‏شوند.»
      سوره هود۱۰۸

( عَطَآءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ
«بخششى است که بریدنى نیست.»
     سوره ص آیه ۵۴

( إِنَّ هَـذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِن نَّفَادٍ

«در حقیقت این روزى ماست و آن را پایانى نیست.»

  سوره دخان ۵۱_۵۶

( إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٍ ( إلی قوله ( لاَ یَذُوقُونَ فِیهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَهَ الأُولَى

«به راستى پرهیزگاران در جایگاهى آسوده [اند].» تا جایی که میفرماید: «در آنجا جز مرگ نخستین مرگ نخواهند چشید.»

وسایر آیاتی که خداوند به ابدیت بهشت و ابدیت اهل آن و عدم قطع بهشت از آنان و عدم خروج آنها از آن خبر داده است.

و درباره ی آتش جهنم می‌فرماید:
( إِلاَّ طَرِیقَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَآ أَبَداً ( نساء ۱۶۹
«مگر راه جهنم که همیشه در آن جاودانند و این [کار] براى خدا آسان است.»

   سوره احزاب ۶۴_۶۵

( إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْکَافِرِینَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِیراً * خَالِدِینَ فِیهَآ أَبَداً لاَّ یَجِدُونَ وَلِیّاً وَلاَ نَصِیراً

«خدا کافران را لعنت کرده و براى آنها آتش فروزانى آماده کرده است * جاودانه در آن مى‏مانند نه یارى مى‏یابند و نه یاورى.»

           سوره جن ۲۲

( وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَآ أَبَداً

«و هر کس خدا و پیامبرش را نافرمانى کند قطعاً آتش دوزخ براى اوست و جاودانه در آن خواهند ماند.»

        سوره بقره ۱۶۷

( وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ
«و از آتش بیرون‏آمدنى نیستند.»

    سوره زخرف ۷۵

( لاَ یُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَهُمْ فِیهِ مُبْلِسُون
«[عذاب] از آنان تخفیف نمى‏یابد و آنها در آنجا نومیدند.»

      سوره فاطر ۳۶

( لاَ یُقْضَى عَلَیْهِمْ فَیَمُوتُواْ وَلاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِّنْ عَذَابِهَا

«حکم به مرگ بر ایشان [جارى] نمى‏شود تا بمیرند و نه عذاب آن از ایشان کاسته شود.»

      سوره طه ۷۴

( إِنَّهُ مَن یَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِماً فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لاَ یَمُوتُ فِیهَا وَلاَ یَحْیی
«در حقیقت هر که به نزد پروردگارش گنهکار رود جهنم براى اوست در آن نه مى‏میرد و نه زندگى مى‏یابد.»

و سایر آیاتی که، خداوند در آنها و امثالشان به ما خبر میدهد که اهل جهنم کسانی هستند که شایسته ی آنند.

جهنّم برای آنها خلق شده و آنها برای جهنّم خلق شده اند و تا ابد در آن  جاویدانند،

خداوند در این آیه که می‌فرماید:
( لاَ یُفَتَّرُ عَنْهُمْ (، قطع شدن عذاب
و در آنجا که می‌فرماید:
 ( لاَ یَمُوتُ فِیهَا وَلاَ یَحْیَى)،
 فناپذیری آنها را نفی می‌کند

همچنین با ( وَمَا هُم بِخَارِجِینَ ( خروج از آن دو را نفی کرده است.

 پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز می‌فرماید:

«أما أهل النار الذین هم أهلها فإنهم لایموتون فیها ولا یحیون» الحدیث؛[مسلم۱/۱۱۸]

«اما آن‌هایی که اهل جهنم هستند، در آنجا نه می‌میرند، نه زندگانی راحتی دارند».

و فرمودند:

 «إذا صار أهل الجنه إلی الجنه و أهل النار إلی النار جیء بالموت حتی یجمل بین الجنه والنار ثم یذبح ثم ینادی منادٍ یا أهل الجنه لا موت، یا أهل النار لا موت فیزداد أهل الجنه فرحاً إلی فرحهم، و یزداد أهل النار حزناً إلی حزنهم»- و فی لفظ- کل خالد فیما هو فیه، و فی روایه: ثم قرأ رسول الله ص وَأَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَهِ إِذْ قُضِیَ الأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ وَهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ (  مریم ۳۹  

«هر آنگاه که بهشتیان به بهشت و جهنمیان به جهنم می‌روند، مرگ را می‌آورند و آن را ذبح می‌کنند. سپس ندا در می‌دهند: ای اهل بهشت مرگی ندارید و می‌گویند ای اهل جهنم مرگی در کار نیست. بدینوسیله بهشتیان خوشحال و جهنمیان اندوهگین می‌‌گردند» و در روایت دیگری آمده است «هر کس در آنجا که هست جاوید (برای همیشه) میماند.» و در لفظ دیگری: «هر کس در جایی که هست برای همیشه در آنجا میماند». در روایت دیگری آمده است که پیامبر خدا این آیه را قرائت کردند: «و آنان را از روز حسرت بیم ده آنگاه که داورى انجام گیرد و حال آنکه آنها [اکنون] در غفلتند و سر ایمان آوردن ندارند».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …