پاسخ : مخلوقات دلیل وجود خالق هستند ،
اگر ما به خودمان و زمین ، آسمان و تمام اشیائی که مشاهده می کنیم دقت نماییم ،
و نسبت به هریک فکر کنیم پی بوجود الله متعال خواهیم برد ،
زیرا اصلا چیزی از مخلوقات وجود ندارد که خود بخود بوجود آمده باشد ،
لذا هر موجودی یک پدید آورنده ای دارد ،
و اگر کسی این قاعده را رد کند همه او را دیوانه می دانند ،
بعنوان مثال اگر کسی بگوید : پخچالی در خانه ماست ، که خود بخود درست شده و در خانه ما آمده است ،
همه به او می گویند که او دیوانه شده است ، و این سخن او را از محالات می دانند ،
پس چگونه می توان نسبت به تمام مخلوقات با این همه پیچیدگی که در آنها وجود دارد ،
گفت که همه خود بخود بوجود آمده اند ،
پس معلوم می شود که آنها را یک ذات قدرت مند و دانائی آفریده است ،
و آن الله متعال می باشد ،
در برخی از کتب نقل می کنند که قرار بود در روز معینی امام ابوحنیفه رحمه الله با برخی از ملحدان در باره اثبات الله متعال بحث کنند ،
ولی امام ابوحنیفه رحمه الله سر وقت نرفتند و کمی تأخیر کردند،
و چون به آنجا رسید ند ، ملحدین نسبت به تأخیر ایشان اعتراض نمودند ،
ایشان گفتند ببخشید که در مسیرم رودخانه ی بس بزرگی بود،
که بدون کشتی نمی شد از آن گذر کنم ،
و من چون به آنجا رسیدم کشتی ندیدم ،
همانجا منتظر کشتی ایستاده بودم ،
که ناگهان دیدم یک درخت رویید و بزرگ شد ،
و سپس شاخه های این درخت خود بخود بریده شد ،
و خود بخود کشتی درست شد ،
و من بر پشتش نشسته آمدم ،
بهمین خاطر دیر رسیدم ،
ملحدین خندیدند و گفتند چگونه کشتی خود بخود درست می شود،
امام ابوحنیفه رحمه الله فرمودند : وقتی شما محال می دانید که یک کشتی خود بخود درست شود ،
پس چطور می گویید که این دنیا خود بخود بوجود آمده است ،
ملحدین لاجواب و حیران مانده و شکست خوردند ،
حالا چه این قصه صحت دارد و یا نه جایی بحث دارد ،
ولی در آن مثال جالب و منطقی است ،
برای لاجواب نمودن هر ملحدی که قائل بوجود الله نیست ،
ودر آن این مطلب بسیار مهم بیان شده است ،
که هیچ چیز خود بخود بوجود نمی آید ،
و این دنیا نیز خود بخود بوجود نیامده و آن را الله متعال آفریده است ،
و در قرآن مجید نیز همین دلیل عقلی یعنی (وجود مخلوقات دلیل وجود خالق ) هستند ،
را در اکثر سورها با روشهای مختلفی بیان نموده است .
و چه زیبا فرموده شاعر:
برگ درختـــان سبز در نظر هوشیــار
هر ورقی دفتری است، معرفت کردگار