دلایل وجوب پیروی از اهل سنت و ضرورت پایبندی به شیوه و روش آنان (۱)

– قرآن کریم

در این باره آیات فروانی وجود دارد که به دو مورد زیر بسنده می‌شود:

الف: ﴿وَمَن یُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَیَتَّبِعۡ غَیۡرَ سَبِیلِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتۡ مَصِیرًا ١١۵﴾ [النساء: ۱۱۵].

«کسی که با پیغمبر دشمنی کند، بعد از آنکه (راه) هدایت (از راه ضلالت برای او) روشن شده است و (راهی) جز راه مؤمنان در پیش گیرد، او را به همان جهتی که (به دوزخ منتهی می‌شود و) دوستش داشته است رهنمود می‏ گردانیم (و با همان کافرانی همدم می‏نماییم که ایشان را به دوستی گرفته است) و به دوزخش داخل می‏گردانیم و با آن می‏سوزانیم و دوزخ چه بد جایگاهی است! …».

و الله تعالی پیشتازان مهاجرین و انصار را و تمام کسانی که از آنان پیروی می‌کنند و هدایت می‏یابند، مورد مدح و ستایش قرار داده و بیان داشته که از آنان راضی و خشنود است:

ب: ﴿وَٱلسَّٰبِقُونَ ٱلۡأَوَّلُونَ مِنَ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ وَٱلۡأَنصَارِ وَٱلَّذِینَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحۡسَٰنٖ رَّضِیَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُ﴾ [التوبه: ۱۰۰].

«پیشگامان نخستین مهاجر و انصار و کسانی که به نیکی روش آنان را در پیش گرفتند و راه ایشان را بخوبی پیمودند، خداوند از آنان خشنود است و ایشان هم از خدا خشنودند».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …