دلایل اثبات گواهی بر رسالت رسول الله صلی الله علیه و سلم (۱۲)

 بعضی اهل علم از جمله شیخ محمد بن عبدالوهاب رحمه الله در رابطه با معنا و مفهوم اجمالی اثبات گواهی بر رسالت رسول اکرم  صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: اطاعت کردن از رسول الله  صلی الله علیه و سلم به آنچه که دستور داده و تصدیق و تایید آنچه را که فرموده و دوری کردن از آنچه که نهی کرده است، و الله عزوجل را آنطور که دستور داده است عبادت کند.

به حقیقت حضرت محمد مصطفی  صلی الله علیه و سلم به نسبت امت خود دارای حق و حقوق زیادی است:

نباید پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم مانند سایر مردم مورد ندا و خطاب قرار گیرد بلکه با نهایت ادب و احترام باشد، باید به صورت: رسول الله صلی الله علیه و سلم، نبی الله صلی الله علیه و سلم باشد و نباید با لفظ ساده: محمد یا محمد پسر عبدالله و مانند این‌ها نام برده شوند، زیرا خداوند متعال می‌فرماید:

﴿لَّا تَجۡعَلُواْ دُعَآءَ ٱلرَّسُولِ بَیۡنَکُمۡ کَدُعَآءِ بَعۡضِکُم بَعۡضٗا…﴾ [التوبه:۶۳].

«(ای مومنان) دعوت پیغمبر را در بیان خویش (برای اجتماع و شرکت در کارهای مهم) همسان دعوت برخی از برخی از خود بشمار نیاورید».

همواره برای رسول اکرم صلی الله علیه و سلم از خداوند تبارک و تعالی باید طلب وسیله شود بنا به فرموده ایشان  صلی الله علیه و سلم:

«…. ثُمَّ صَلُّوا عَلَىَّ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَىَّ صَلاَهً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ بِهَا عَشْرًا ثُمَّ سَلُوا اللَّهَ لِىَ الْوَسِیلَهَ فَإِنَّهَا مَنْزِلَهٌ فِى الْجَنَّهِ لاَ تَنْبَغِى إِلاَّ لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَأَرْجُو أَنْ أَکُونَ أَنَا هُوَ فَمَنْ سَأَلَ لِىَ الْوَسِیلَهَ حَلَّتْ لَهُ الشَّفَاعَهُ»[۱]. [رواه مسلم].

«… سپس از خداوند تبارک و تعالی برای من، طلب وسیله بکنید، زیرا آن مقامی است در بهشت و فقط به یکی از بندگان خدا (از پیامبران) داده می‌شود و امیدوارم که آن بنده من باشم و هرکس وسیله را برای من طلب کند شفاعت من در حق او واجب خواهد شد».

[۱]– صحیح مسلم: ۱/۲۸۹، رقم حدیث: ۳۸۴٫

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …