در کدام دسته قرار دارید؟

خداوند متعال سه دسته از مومنان را در قرآن کریم برای ما معرفی می نماید

به آیات ۸ تا ۱۰ سوره ی حشر توجه بفرماید

 خداوند سه دسته از مومنان را معرفی می کند.

  • مهاجرین
  • انصار و
  • کسانی که بعد از آنان می آیند.

«لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَیَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ» [حشر:۸]

ترجمه: «(این اموال فَی) برای فقرای مهاجرین است که از خانه و اموال‌شان بیرون رانده شدند، از الله فضل و خشنودی می‌طلبند، و الله و پیامبرش را یاری می‌کنند، آنها راستگویانند».

«وَالَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَهً مِّمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ ۚ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». [حشر:۹]

ترجمه: «و (نیز برای) کسانی که پیش از آنان در دیار خود (مدینه دار الاسلام) جای گرفتند و (نیز) ایمان آورده بودند، کسانی را که به سویشان هجرت کنند دوست می‌دارند، و در دل‌های خود از آنچه (به مهاجران) داده شده احساس حسد (و نیازی) نمی‌کنند، و آنها را بر خود مقدم می‌دارند، هرچند خودشان نیازمند باشند، و کسانی که از بخل (و حرص) نفس خویش باز داشته شده اند، پس آنها راستگارانند».

«وَالَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ». [حشر:۱۰]

ترجمه: «و (نیز) کسانی که بعد از آنها (بعد از مهاجران و انصار) آمدند، می‌گویند: ,,پروردگارا! ما را و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دل‌هایمان کینه‌ای نسبت به کسانی که ایمان آورده اند قرار مده، پروردگارا! بی‌گمان تو رؤوف و مهربانی».

در این آیات سه دسته از مومنان را شناختیم. دسته ی مهاجرین و انصار در آیات بالا توصیف شدند و رضایت خدا از آنان را دیدیم. اما بعد از این دو دسته، ما آمده ایم.

حال سوال این جاست که در این تقسیم بندی الهی جایگاه روافض کجا می باشد؟

آیا از مهاجرین و انصار هستند؟  قطعا خیر، چون آنها وفات کرده اند و تمام شده اند.

آیا از کسانی هستند که بعد از آنها آمده اند؟ قطعا بله، چون خود را مسلمان می دانند.

آیا از کسانی هستند که مهاجرین و انصار را به نیکی یاد می‌کنند؟ بدون شک خیر، چون خداوند مومنانی که بعد از آنها آمده و به نیکی از آنها یاد می‌کنند را نام برده است نه روافض که کل اصحاب را کافر می داننند بغیر از دو سه نفر.

روافض از بدو تولد فرزندانشان، بذر نفاق و دشمنی و کینه با اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم را  در قلب هایشان می کارند و آنها را با بغض ورزیدن به اصحاب بزرگ می کنند؛ غافل از آنکه راهی که در پیش گرفته اند مخالف صریح قرآن و کلام خداوند می‌باشد.

به امید هدایت و پیروی از راه و روش پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحاب و اهل بیت ایشان.

 

نویسنده: مجاهد دین

مقاله پیشنهادی

فواید مطالعه

۱- دور شدن وسوسه‌ها و غم واندوه. ۲- پرهیز از فرو رفتن در کارهای بیخود …