درمان حسادت (۱)

درمان حسادت

اگر حسادت نسبت به کسی یا چیزی در قلب ما عارض شد چه کار کنیم؟

برای درمان حسادت و از بین بردن آن از قلب راه کارهای زیر توصیه می شود:

۱- رسیدگی بیش از پیش به حقوق کسی که نسبت به او حسادت کرده ایم و نیکی کردن به او

خداوند عزوجل می فرماید: «ادفع بالتی هی أحسن فإذا الذی بینک و بینه عداوه کأنه ولی حمیم » یعنی به بهترین شیوه با او برخورد کن که حتی اگر دشمنی و کدورتی بین شما وجود داشته باشد به مودت و محبت و صمیمیت تبدیل می شود.

بله سلام کردن ، گشاده رویی ، خوش اخلاقی و ارتباط خوب و پایدار تمام دشمنی ها را به دوستی تبدیل می کند .

۲- نپروراندن بغض و کینه در قلب

رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: ( ثلاث لا ینجو منهنّ أحد: الحسد والظن و الطیره و سأحدثکم بما یخرج من ذلک إذا حسدت فلا تبغض و إذا ظننت فلا تحقق و إذا تطیرت فامض ) یعنی سه چیز است که هیچ فردی از آن نجات پیدا نمی کند و در طول زندگی به آن مبتلا خواهد شد: حسادت ، گمان بد و فالگیری . اما من راه خروج و نجات از آنها را برای شما بیان می کنم هنگامی که حسادت در قلب تو بوجود آمد آنرا به بغض و کینه تبدیل نکن و هنگامی که گمان بد نسبت به کسی پیدا کردی آنرا دنبال مکن و سعی نکن گمان بدت را محقق سازی و هنگامی که فال گرفتی آنرا رها کن و به قضا و قدر خداوند راضی باش.
در این حدیث رسول خدا راهکار خروج از حسادت را دنبال نکردن آن و تبدیل نشدنش به بغض و کینه نسبت به کسی که مورد حسادت قرار گرفته معرفی می کند.

۳- تعویذ با آیات و اذکار

عبدالله بن عباس رضی الله عنهما می گوید: ( کان رسول الله صلی الله علیه و سلم یعوّذ الحسن و الحسین یقول: “أعیذکما بکلمات الله التامه من کل شیطان و هامه و من کل عین لامه ” و یقول : کان ابوکم ابراهیم یعوّذ بها اسماعیل و اسحاق )

یعنی رسول خدا پیوسته دو نوه اش حسن و حسین رضی الله عنهما را به خدا پناه می داد و می فرمود: شما را پناه می دهم به کلمات کامل خداوند از شر هر شیطان و گزنده و از شر هر چشم زخمی و می فرمود: پدرتان ابراهیم هم با همین ذکر فرزندانش اسماعیل و اسحاق را تعویذ می داد.

آیات و اذکار به منزله ی رمزی است که وقتی ما آنها را بر زبان می آوریم حفاظت خداوند و فرشتگان برای ما و فرزندانمان قرار داده می شود . خواندن آیه الکرسی ، معوذتین و همین ذکر محافظت فرشتگان را برای ما در پی خواهد داشت . پدرها و مادرها دقت کنند فرزندانشان را بدون محافظ نگذارند هنگام خواب هنگام بیرون رفتن از منزل این اذکار را بر انها بخوانند یا به انها یاد بدهند که این اذکار را بخوانند تا فرزندانمان مورد محافظت قرار گیرند و بیمه خدایی شوند.
والبته این اذکار و تعویذها چیز جدیدی نیست بلکه همه ی موحدین از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام به همین شکل خود و فرزندانشان را در حفاظت الله متعال قرار می دادند.

اینجا ممکن است سوالی مطرح شود و آن اینکه چشم زدن چه ارتباطی با حسادت دارد؟

در واقع چشم زدن نوعی حسادت است ابن حجر عسقلانی در فتح الباری که شرح صحیح بخاری است می گوید: چشم زدن نظر آمیخته با حسادت است که از خبث طبع نشأت می گیرد و به منظور الیه ضرر می رساند.

شخص حسود و چشم زن در یک چیز مشترکند و آن اینکه از هر دو ضرر متوجه دیگران می شود با این تفاوت که وسایلشان مختلف است چشم زن مصدر حسدش چشم اوست اما حسود منبع حسادتش قلبش است.

در حدیثی که ام المومنین عائشه رضی الله عنها روایت کرده رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: (العین حق و لو کان شیء سابق القدر لسبقته العین و إذا استغسلتم فاغسلوا) یعنی چشم زدن حقیقت وواقعیت دارد و اگر چیزی باشد که بر تقدیر خدا سبقت گیرد همین چشم زدن است پس هر گاه از شما برای درمان چشم زدن درخواست غسل شد غسل بکنید.

در قرآن نیز خداوند به مسأله چشم زدن اشاره کرده است جایی که می فرماید: « وإن یکاد الذین کفروا لیزلقونک بإبصارهم لما سمعوا الذکر »

بله چشم زدن حق است و البته با علم امروز هم هیچ تعارضی ندارد چرا که دنیای ما پر از نیروها و انرژی های ناشناخته است که علم به تدریج پرده از آنها بر می دارد وحتی بدن ما نیز برای ما هنوز ناشناخته است و توانایی هایی دارد که هنوز مستور باقی مانده است.

چشم زدن غالبا غیر ارادی صورت می گیرد و حتی ممکن است انسان به فرزند یا اطرافیان و نزدیکان خود چشم بزند پس راه چاره چیست و چطور می توان از ضرر آن جلوگیری کرد؟

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …