درس های منهجی (۶)

تبعیت از سنت وروش رسول الله صلی الله علیه وسلم :

◀فلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِیبَهُمْ فِتْنَهٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ [٢۴:۶٣]

«کسانی که با فرمان او (پیامبر) مخالفت می‌کنند، باید بترسند که بلایی بر آنان فرود آید یا این که به عذابی دردناک دچار شوند».-

وعنْ عابسِ بن ربیعهَ قال: رَأَیْتُ عُمَرَ بنَ الخطاب، رضی اللَّه عنه، یُقَبِّلُ الْحَجَرَ یَعْنِی الأَسْوَدَ ویَقُولُ: إِنی أَعْلَمُ أَنَّکَ حَجَرٌ مَا تَنْفَعُ ولا تَضُرُّ، ولَوْلا أنِّی رأَیْتُ رسولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم، یُقَبِّلُکَ ما قَبَّلْتُکَ..

از عابس بن ربیعه رضی الله عنه روایت شده است که گفت:عمربن خطاب رضی الله عنه را دیدم که حجرالاسود را می‌بوسید و می‌گفت: می‌دانم که تو سنگی هستی و نفع و ضرر نمی‌رسانی و اگر پیامبرص را ندیده بودم که تو را می‌بوسید، هرگز تو را نمی‌بوسیدم.

(صحیح مسلم الصفحه أو الرقم: ۱۲۷۰/، صحیح ابن ماجه الصفحه أو الرقم: ۲۳۹۹/)

عن جابرٍ رضی اللَّه عنه قال: قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: «مثَلِی ومثَلُکُمْ کَمَثَل رجُلٍ أَوْقَدَ نَاراً فَجَعَلَ الْجَنَادِبُ وَالْفَراشُ یَقَعْنَ فیهَا وهُوَ یذُبُّهُنَّ عَنهَا وأَنَا آخذٌ بحُجَزِکُمْ عَنِ النارِ، وأَنْتُمْ تَفَلَّتُونَ منْ یَدِی».

«الْجَنَادبُ»: نَحْوُ الجَراد والْفرَاشِ، هَذَا هُوَ المَعْرُوفُ الَّذِی یَقعُ فی النَّار. «والْحُجَزُ»: جَمْعُ حُجْزَهٍ، وهِی معْقِدُ الإِزَار والسَّراویلِ.

از جابر رضی الله عنه روایت شده است که پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند:

مثال من و شما مانند مردی است که آتشی برافروخته باشد و ملخ‌ها و پروانه‌ها در آن بیفتند و او مانع آنها شود، من نیز دامن لباس شما را گرفته‌ام که از آتش محفوظ دارم و شما از دست من فرار می‌کنید».

(صحیح مسلم الصفحه أو الرقم: ۲۲۸۵/، صحیح الجامع الصفحه أو الرقم: ۵۸۵۹/، صحیح الجامع الصفحه أو الرقم: ۵۸۵۸)

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …