درس های منهجی(۱۰)

کافر شدن به طاغوت ازصحت لا اله الا الله

یکی از شرط‌های صحت توحید «کافر شدن به طاغوت» می‌باشد و انسان مسلمان ایمان نخواهد داشت؛ مگر آن که به طور ظاهری و باطنی کفر به طاغوت انجام دهد.

الله عزوجل می‌فرماید: ﴿فَمَن یَکۡفُرۡ بِٱلطَّغُوتِ وَیُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱسۡتَمۡسَکَ بِٱلۡعُرۡوَهِ ٱلۡوُثۡقَىٰ لَا ٱنفِصَامَ لَهَاۗ وَٱللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ٢۵۶﴾ [البقره: ۲۵۶] کسی که به طاغوت کفر بورزد و به الله ایمان بیاورد، به محکم‌ترین دستاویزی در آویخته است که اصلاً گسستن ندارد و خداوند شنوا و دانا است. مجاهد می‌گوید: ﴿الۡعُرۡوَهِ ٱلۡوُثۡقَىٰ﴾ یعنی: ایمان.

و سعید بن جبیر و ضحاک می‌گویند: ﴿الۡعُرۡوَهِ ٱلۡوُثۡقَىٰ﴾ یعنی: «لا إله إلا الله»….. و سپاس برای الله متعال، اختلافی در بین این اقوال وجود ندارد. و قرطبی در تفسیر این آیه می‌فرماید: ﴿فَمَن یَکۡفُرۡ بِٱلطَّغُوتِ وَیُؤۡمِنۢ﴾ شرط و ﴿بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱسۡتَمۡسَکَ بِٱلۡعُرۡوَهِ ٱلۡوُثۡقَىٰ﴾ جواب شرط است…

✏در حدیثی صحیح از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت شده است که فرمود: «مَنْ قَالَ: لاَ إلهَ إِلَّا اللهُ، وَکَفَرَ بِمَا یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللهِ، حَرُمَ مَالُهُ، وَدَمُهُ، وَحِسَابُهُ عَلَى اللهِ»

کسی که «لا إله إلا الله» بگوید و سپس به آنچه غیر از الله متعال عبادت شود کفر ورزد، جان و مال او محفوظ می‌باشد و اجر و پاداش او نزد خداوند است».

صحیح مسلم – الصفحه أو الرقم: ۲۳/ المصدر: صحیح الجامع الصفحه أو الرقم: ۶۴۳۸/المصدر: صحیح ابن حبان – الصفحه أو الرقم: ۱۷۱

مقصود رسول الله صلی الله علیه وسلم از «وَکَفَرَ بِمَا یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللهِ». کفر به طاغوت می‌باشد

شیخ محمد بن سلیمان رحمه الله در این زمینه می‌فرماید: این فرموده‌ی رسول الله علیه الصلاه وسلام «وَکَفَرَ بِمَا یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللهِ» برای تأکید جانب نفی «لا إله إلا الله» است و انسان خون و مالش جز به آن (کفر به طاغوت) محفوظ نمی‎باشد و اگر کسی شک و تردیدی در این مورد به خود راه دهد، خون و مالش محفوظ نیست. و بدان که انسان مومن نمی‌شود، مگر آن که «کفر به طاغوت» انجام دهد. مجموعه التوحید، ۱۰-۳۵

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …