داماد اهل بیت

خواننده گرامی! دوست داری فرزندت را،‌ جگرگوشه ات را،‌ پیوند قلبت را، ‌دختر عزیزت را به چه کسی بدهی ؟‌ آیا راضی می شوی که او را به خانه مردی فاسق و جنایت کار بلکه به خانه قاتل مادرش یا برادرش بفرستی؟‌ کلمه داماد برای شما چه معنی دارد؟‌ شما حاضرید چه کسی را به دامادی خود انتخاب کنید؟.
المصاهره در لغت از صاهر است، گفته می شود: (صاهَرْتُ القومَ اذا تَزَوَّجْتُ مِنْهُم)،‌ وقتی دو خانواده جهت برقرار کردن روابط اجتماعی و پیوند زناشویی بین پسر       و دختر یا زن و مرد با هم وصلت برقرار می کنند، این وصلت را در عربی مصاهره می گویند، ‌صهر یعنی داماد ولی در عربی معنی گسترده تر از این دارد، صهر مرد یعنی خویشان زنش، و صهر زن یعنی خویشان شوهرش،‌ خلاصه اینکه مصاهره در عربی به خویشان زن گفته می شود و گاهی به خویشان مرد نیز گفته می شود،‌ وخداوند این مصاهره را جزو نشانه های  قدرت خودش قرار داده، چنانکه می فرماید:
وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصِهْراً وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیراً
«و او ذاتی است که از آب بشری آفرید، آنگاه آن را دارای پیوند نسبی و سببی قرار داد و پروردگارت تواناست».
در آیه کریمه دقت کنید که چگونه خداوند انسان را موجودی آفریده که با اطرافیان خودش از روی نسب         و مصاهره رابطه داشته باشد و خانواده و اجتماع را تشکیل دهد. پس مصاهره رابطه شرعی است که خداوند آنرا در ردیف نسب ذکر کرده است،‌ نسب به اقوام پدر نیز گفته می شود، بعضی علماء‌ معتقدند که نسب مطلق قرابت و خویشاوندی است، ‌پس وقتی می بینید که خداوند نسب و صهر را در ردیف هم ذکر کرده، بدانید که این امر بیانگر مطالب بسیار عمیقی است که نباید از آن غافل شد.
پیشینه مصاهره:
مصاهره از دیدگاه عربها از اهمیت ویژه ای برخوردار است،‌ آنان به نسب افتخار می کنند کما اینکه به دامادها و موقعیت و منزلت آنان افتخار می کنند، لذا مشهور است که عربها کسی را که از خودشان شأن و منزلت کمتری داشته باشد به دامادی خود قبول نمی کنند، ‌بلکه در نزد بسیاری از جوامع غیر عرب نیز وضعیت به همین منوال است،‌ لذا اندیشه های ناسیونالیستی امروز یکی از دشوار ترین و بغرنج ترین مشکلات اجتماعی غرب بشمار می رود.
بویژه عربها درباره زن غیرت و حساسیت بخصوصی دارند، ‌همین امر باعث شده بود که دختران نوزاد و معصوم شان را زنده در گور کنند که مبادا کسی به آنان توهین کند، بر سر این موضوع، چه بسا جنگها در می گرفت و خونها می ریخت که آثار آن تا امروز نیز وجود دارد. گمان می کنم  این اشاره های کوتاه جهت تفهیم و رساندن مطلب کافی است .

خواهر امام حسن مجتبی و امام حسین سید الشهداء، دختر فاطمه زهراء« ام کلثوم » ‌ (ع) را پدرش امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب رضی الله عنه به ازدواج فاروق اعظم عُمر ابن خطاب ( رضی الله عنه) در می آورد، ‌آیا شایسته است بگوئیم که علی از ترس عمر این کار را کرد؟! پس شجاعتش کجا بود؟‌ دوستی و محبتش با دختر عزیزش کجا بود؟ ‌آیا علی مرتضی دست دخترش را بدست ظالمی می سپارد؟‌ غیرتش درباره دین خدا کجا رفت؟‌ پرسشهای زیادی که پایان ندارد، یا اینکه به ناچار باید اعتراف کنیم که چون علی عمر را کاملا می شناخت و به او اعتماد داشت،   و با او الفت و محبت داشت لذا خواست بدینوسیله از شخصیت او تقدیرکند،‌ آری بدون شک و تردید عمر با میل و رغبت خود علی و خانواده اش با دخترِ دختر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ازدواج کرد و ازدواجشان کاملاً شرعی و صحیح و علنی و اختیاری بود.
این خود می رساند که این دو خانواده چقدر یکدیگر را دوست می داشتند و به یکدیگر احترام          می گذاشتند و جوّی سرشار از الفت و محبت در میان آنان حاکم بود، چرا چنین نباشد، درحالیکه خود رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم  داماد (‌شوهردختر) عمر(رض) بود، ‌بنابر این رابطه گرم اجتماعی بین خانواده رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و خانواده عمر(رض) قبل از این ازدواج هم قائم بود .

اینک قبل از خاتمه
نصوص و روایاتی از کتب معتمد برادران تشیع و از علمای بسیار معتبر آنان را از نظر شما می گذرانیم که در آنها اثبات ازدواج عمر فاروق با ام کلثوم دختر گرامی علی و حضرت زهراء ‌رضی الله عنهم به روشنی به چشم می خورد   .

اعتراف  اول
صفی الدین محمد بن تاج الدین معروف به ابن الطقطقی الحسنی متوفای ۷۰۹ هجری نسب شناس و مورخ معروف در کتابی که تالیف آنرا به اصیل الدین حسن پسر خواجه نصیر الدین طوسی وزیر هلاکو تقدیم نموده، و آنرا به اسم خودش نام گذاری کرده در ذیل عنوان بنات امیر المؤمنین علی علیه السلام می نویسد:‌ (وام کلثوم و أمها فاطمه‌ بنت رسول الله تزوجها عمر بن الخطاب فولدت له زیدا ثم خلف علیها عبد الله بن جعفر )‌
یعنی « یکی دیگر از دختران امیر المؤمنین ام کلثوم می باشد که مادرش فاطمه دختر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم است که عمر بن خطاب با وی ازدواج کرد و فرزندی به نام زید از او به دنیا آورد و پس از عمر به عقد عبدالله ابن جعفر در آمد».

اعتراف دوم
محقق سید مهدی رجائی مطالب بسیاری نقل کرده از جمله تحقیق ابوالحسن العمری از نوه های عمر پسر امام زین العابدین (ع) در کتابش «المجدی» می نویسد:‌ «آنچه از این روایات می توان بدان اعتماد کرد مطلبی است که  اکنون از نظر گذشت که عباس ابن عبد المطلب ام کلثوم را بارضایت و اجازه پدرش به ازدواج عمر در آورد و از عمر فرزندی به نام زید به دنیا آورد».
محقق مذکور اقوال بسیار دیگری نیز نقل کرده از جمله:‌ زنی که عمر با او ازدواج کرده شیطانی بوده!!! یا ممکن است ازدواج کرده اما با او هم بستری نکرده!!! یا اینکه به زور و با غصب با او ازدواج کرده است!!! .
اعتراف سوم
ملا باقر مجلسی می نویسد:‌«…  همچنین است انکار شیخ مفید از اصل جریان ازدواج. این برای بیان این مطلب است که آن (ازدواج)‌ از طریق آنها ثابت نشده است، و الاّ بعد از ورود آن روایات و روایات دیگری که با سند خواهد آمد که علی علیه السلام هنگامی که عمر وفات کرد نزد ام کلثوم آمد و او را با خود به خانه خودش برد،         و روایات دیگری که از بحار الانوار آورده ام این انکار، عجیب می نماید، ‌اصل جواب این است که این ازدواج از روی تقیه واضطرار بوده است…….الخ » !!!
اعتراف چهارم
انصاف هم خوب است. ‌صاحب اصول کافی چندین حدیث درکتابش آورده است از جمله ( باب المتوفی عنها زوجها المدخول بها أن تعتد وما یجب علیها: ‌حمید ابن زیاد عن    ابن سماعه عن محمد بن زیاد عن عبدالله بن سنان و معاویه بن عمار عن ابی عبدالله علیه السلام قال: سألته عن المرأه‌ المتوفی عنها   زوجها أتعتد فی بیتها او حیث شاءت ؟‌ قال بل حیث شاءت إن علیا علیه السلام لما توفی عمر أتی ام کلثوم فانطلق بها إلی بیته)‌
« معاویه ابن عمار می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم زنی که همسرش وفات کند باید در خانه اش (عده)بنشیند یا هر جایی که خواست؟ فرمود بلکه هر جائیکه خواست، ‌علی علیه السلام هنگامی که عمر وفات کرد، ام کلثوم را با خود به خانه خودش برد.)‌
اعتراف پنجم
خواننده عزیز! با بعضی از علمای معاصر تشیع درباره این ازدواج صحبت کردم،‌ از بهترین ردودی که آنان برای توجیه این ازدواج نوشته اند رد قاضی محکمه اوقاف   و مواریث شیخ عبدالحمید الخطی در قطیف عربستان که نماینده چندین مرجع بزرگ تقلید در عربستان سعودی است می گوید: ‌« و اما اینکه قهرمان اسلام امام علی علیه السلام دخترش ام کلثوم را به ازدواج عمر در آورده جای تعجب ندارد، زیرا رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم برای هر فردی از مسلمین أسوه ‌حسنه‌ هستند، ‌ایشان با ام حبیبه رضی الله عنها دختر ابوسفیان ازدواج کردند، در حالیکه شخصیت ابو سفیان در برابر عمر رضی الله عنهما اصلا قابل مقایسه نیست!، ‌اینکه درباره ازدواج عمر با دختر علی اظهار تردید می شود هیچ توجیهی ندارد،‌ و اما این گفته شما که عمر با جنی ازدواج کرده! یا جنی به شکل ام الکثوم در خانه عمر رضی الله عنه بوده! هم خنده دار و هم گریه آور است، و بقدری مسخره است که ارزش ذکر کردن هم ندارد اگر قرار باشد دنبال اینگونه چرندها بگردیم بسیار است!».
شیخ پیرامون بحث مورد نظر یعنی نقش مصاهره در پیوندهای اجتماعی چیزی نگفته و حتی اشاره ای نکرده،‌که اینگونه پیوند اجتماعی در واقع جز با قناعت و باور تحقق نمی یابد، ‌و در آن دلالت روشن و آشکاری بر محبت و أخوت و الفت بین دو خانواده عروس و داماد وجود دارد.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw