داستان همسایه یهودی رسول خدا صلی الله علیه وسلم

آیا داستان یهودیی که رسول خدا صلی الله علیه وسلم را اذیت می کرد و زباله در خانه رسول خدا می انداخت و سپس مریض شد و رسول خدا به عیادت او رفت صحیح است؟

متاسفانه واعظان و خطیبان برای تشویق و ترغیب مردم به حق همسایگی، حاضر به وضع کردن چنین دروغ هایی شده اند و تبدیل به واضعان و کسانی که به رسول خدا عمدا دروغ می بندند شده اند و چنین واعظانی را به این حدیث رسول خدا صلی الله علیه وسلم می ترسانم که می فرماید:
«إِنَّ کَذِبًا عَلَیَّ لَیْسَ کَکَذِبٍ عَلَی أَحَدٍ، فَمَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّدًا فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ» صحیح مسلم.
ترجمه: «دروغ نسبت دادن به من مانند دروغ نسبت دادن به هیچ کسی نیست، پس هر کسی به عمد به من دروغی نسبت دهد باید جهنم را بعنوان جایگاه برای خود آماده نماید».

کسانی که آن حدیث را جعل کرده اند، قصد مبالغه در حق همسایگی داشته اند، ولی متاسفانه دروغ در هر حال مضر است و ضرر های زیادی برای اسلام دارد، برای اینکه امروز عوام مردم از صدقه سر همین واعظان بی علم، و نیز قدرت و حکومت و نفوذ صوفی ها و مرجئه و مدخلی های لا جهادی، این داستان را معیاری قرار داده اند که بله رسول خدا صلی الله علیه وسلم با همسایه یهودی خودش که اینگونه به او توهین و بی احترامی می کرد و زباله بر سر ایشان می ریخت و یا در خانه او می انداخت و… باز با ایشان کاری نداشته است، سپس این دروغ ها را وسیله ای می کنند تا بگویند جهاد کردن و قتال با دشمن درست نیست و رسول خدا با یهودیان به این شکل رفتار کرده است!!!

اولا سبحان الله از این جرئت در دروغ بستن به رسول خدا!!!
چه کسی به خودش جرئت می دهد که اینگونه به رسول خدا صلی الله علیه وسلم توهین کند؟
اگر این داستان در مکه رخ داده است، که مکه یهودی نداشت!!! بلکه یهودیان در مدینه بودند.
اگر این داستان نیز در مدینه رخ داده است، مگر نمی دانید رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مدینه حکومت اسلامی اعلام نموده بود و ایشان به عنوان رهبری که دارای جیش و لشکر و سرباز و نیرو بوده است؟ مگر نمی دانید رسول خدا صلی الله علیه وسلم، هنگام وردود به مدینه با یهودیان عهد و پیمان بست که به یکدیگر تعدی و تجاوز نکنند و با یکدیگر درگیری و جنگی نداشته باشند و هیچ کدام از طرفین نباید این عهد را بشکنند. آیا چیزی از این بزرگتر برای شکستن عهد و باطل کردن پیام و قرارداد بین رسول خدا و یهودیان وجود دارد، که شخصی یهودی هر بار و هر روز بر سر رسول خدا صلی الله علیه وسلم زباله بریزد یا در خانه اش زباله بیاندازد و رسول خدا صلی الله علیه وسلم را آزار و اذیت کند، ولی این عمل به معنای نقض عهد و پیمان بین آنها نباشد؟
آیا نمی دانید چنین داستان و افترای زشتی، باعث اهانت به رسول خدا صلی الله علیه وسلم می شود؟ پس کجا بود عمر تا سر آن یهودی را از تن جدا کند؟ کجا بود اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم که از رسول خدا دفاع کنند؟
آیا نمی دانید در مدینه رسول خدا صلی الله علیه وسلم بزرگترین شخصیت بودند که امارت و قیادت مدینه در دست ایشان بود و حتی احکام شرعی را بر یهودیان نیز اقامه می کرد؟ برای مثال زن و مردی یهودی را که زنا کرده بودند  رجم کرد چنانکه در صحیحین از ابن عمر و غیر او این قضیه آمده. و در نزد مسلم از براء روایت شده که او یهودیی را رجم کرد. آیا با این حال، چطور یک یهودی در مدینه رسول خدا صلی الله صلی الله علیه وسلم را اینگونه اذیت کند ولی رسول خدا و اصحابش هیچ حرکتی از خود نشان ندهند؟؟؟

دوما، دقیقا بر عکس آن ثابت است، یعنی اینکه غلامی یهودی در مدینه خدمت گذار و خادم رسول خدا صلی الله علیه وسلم بود، یعنی در خدمت رسول خدا بود نه اینکه رسول خدا را اذیت و آزار بدهد
از انس رضی الله عنه روایت است که گفت : « کَانَ غُلَامٌ یَهُودِیٌّ یَخْدُمُ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَمَرِضَ فَأَتَاهُ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَعُودُهُ فَقَعَدَ عِنْدَ رَأْسِهِ فَقَالَ لَهُ ( أَسْلِمْ ) فَنَظَرَ إِلَی أَبِیهِ وَهُوَ عِنْدَهُ فَقَالَ لَهُ : أَطِعْ أَبَا الْقَاسِمِ فَأَسْلَمَ فَخَرَجَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ یَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْقَذَهُ مِنْ النَّارِ » بخاری ( ۱۲۹۰ ).
یعنی : «نوجوانی یهودی که برای رسول الله صلی الله علیه وسلم خدمت می کرد، بیمار شد. ایشان به عیادتش رفت و بر بالینش نشست و به او فرمود: «مسلمان شو». آن پسر، به سوی پدرش که نزد او نشسته بود، نگاه کرد. پدرش گفت: از ابوالقاسم (محمد صلی الله علیه وسلم) اطاعت کن. (یعنی اسلام را بپذیر). او مشرف به اسلام شد. رسول الله صلی الله علیه وسلم در حالیکه از منزل، خارج می شد، فرمود: «سپاس بر خدا که او  را از آتش دوزخ، نجات داد».

پس همانطور که در صحیح بخاری آمده است، یک نوجوان یهودی در خدمتگذاری رسول خدا صلی الله علیه وسلم بوده است، نه اینکه یهودی بخواهد به رسول خدا صلی الله علیه وسلم توهین یا اذیتی برساند.

سوما در حدیثی که علی رضی الله عنه روایت کرده، آمده: «أَنَّ یَهُودِیَّهً کَانَتْ تَشْتُمُ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَتَقَعُ فِیهِ، فَخَنَقَهَا رَجُلٌ حَتَّی مَاتَتْ، فَأَبْطَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ دَمَهَا». أبو داود (۴۳۶۲).
یعنی: «یک زن یهودی پیامبر صلی الله علیه وسلم را دشنام می داد، مردی نیز گلویش را گرفت تا آنکه خفه شد، (خبر به پیامبر صلی الله علیه وسلم رسید) و رسول خدا صلی الله علیه وسلم خون آن زن را حلال اعلام کرد» .

پس وقتی که زنی یهودی که تنها با زبانش رسول خدا صلی الله علیه وسلم را آزار داده است، خونش هدر شده است، پس حکم کسی که با عمل رسول خدا را آزار و اذیت بدهد چیست؟ آیا شما ارزش و قدر و احترام گذاشتن برای رسول خدا صلی الله علیه وسلم را در این حد می دانید که یهودی به ایشان توهین کند و بر سر مبارکشان زباله بریزد و شما نیز بی حرکت بنگری؟؟؟؟

پس داستان همسایه یهودی که رسول خدا صلی الله علیه وسلم را اذیت کرده باشد و بر سر راهش یا بر روی سرش یا در خانه اش زباله انداخته باشد، صحیح نیست و هیچ اصل و اساسی ندارد و در هیچ یک از کتب سته روایت نشده است و با سیره و زندگانی رسول خدا صلی الله علیه وسلم همخوانی ندارد. بلکه توسط واعظان ساخته شده است.

سپس عده ای می گویند رسول خدا رسول رحمت بوده و بهترین و با اخلاق ترین مردمان بوده است! می گوییم این که رسول خدا بهترین و با اخلاق ترین مردمان بوده است، به این معنا نیست که چنین خفت و خواری را برای رسول خدا صلی الله علیه وسلم که با پدر و مادرم فدایش شوم، قبول کنی.
رحمت خدا بر کسی باد که این نوشته را به دست دیگر مسلمانان برساند تا مبادا با قبول کردن آن داستان جعلی و دروغین، دانسته و ندانسته رسول خدا صلی الله علیه وسلم را اذیت کرده باشد و بر او دروغ بسته باشد.

نویسنده: مجاهد دین

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …