خلقت جنین در قرآن(۴)

خلق آخر:

دوره ای از زندگی جنین می باشد که از ماه سوم شروع می شود و تا انتهای دوران بارداری ادامه می یابد.
در این دوره ارگان جدیدی ساخته نمی شود و فقط اندامهایی که تا اینجا ساخته شده اند بالغ می شوند.آنگونه که از احادیث فهم می شود در این مرحله روح به کالبد انسان دمیده می شود.لذا قرآن کریم هم آن را خلق آخر معرفی فرموده است.

نمیدانم واقعا در مقابل این همه عظمت و دقت چه می توان گفت! ولی بگذارید اول شبهات را پاسخ دهیم(تا قلب مخاطبان به آرامش برسد…)

متنی که بنده به عنوان اشکال در اختیار دارم کمی طولانی است،لذا مطلب به مطلب پیش می رویم.

خلقت جنین در قرآن،قسمت هشتم

شبهه:

مراحل ذکر شده عبارتند از: تبدیل نطفه به خون بسته (علقه) و سپس تبدیل به گوشت جویده شده (مضغه) و سپس تبدیل به استخوان و سپس استخوان توسط گوشت پوشیده می شود و سپس آفرینش دیگر.

پاسخ:

خیر تقسیم بندی شما ناقص است،مرحله ی ایجاد نطفه را چرا ننوشته اید!
همچنین ترجمه هم اشتباه است،این تبدیل به استخوان را از کجا آورده اید؟ مضغه کع به استخوان تبدیل نمی شود بلکه در جنین استخوان هایی خلق می شود.
 اگر حرف شما درست می بود باید به جای «خلقنا » می فرمود «بدّلنا»،پس حرف شما اشتباه است.

شبهه:

حدیثی صحیح و متفق علیه در تفسیر آیه ی فوق (و آیات مشابه) آمده است:
– حدثنا رسول الله وهو الصادق المصدوق قال إن أحدکم یجمع فی بطن أمه أربعین یوما ثم علقه مثل ذلک ثم یکون مضغه مثل ذلک ثم یبعث الله و ملکا فیؤمر بأربعه برزقه وأجله وشقی أو سعید (صحیح بخاری  ۲۴۳۳/۶)

ترجمه: پیامبر گفت هر یک از شما در شکم مادرش گرد می آید بمدت ۴۰ روز و سپس علقه می شود بهمان مقدار ( ۴۰ روز) و سپس مضغه می شود بهمان مقدار ( ۴۰ روز) سپس خدا ملکی را می فرستد و به چهار چیز امر می شود به رزق و مرگ و شقی بودن یا سعید بودن.
بر اساس این حدیث مدت نطفه ۴۰ روز و مدت علقه نیز ۴۰ روز و مدت مضغه نیز ۴۰ روز می شود.

پاسخ:

خیر دیدگاه شما کاملا ناقص و اشتباه است.ما حدیث دیگری از رسول اکرم (صلی الله علیه و سلم ) داریم که می فرماید:

” إِذَا مَرَّ بِالنُّطْفَهِ ثِنْتَانِ وَأَرْبَعُونَ لَیْلَهً، بَعَثَ اللهُ إِلَیْهَا مَلَکًا، فَصَوَّرَهَا وَخَلَقَ سَمْعَهَا وَبَصَرَهَا وَجِلْدَهَا وَلَحْمَهَا وَعِظَامَهَا، ثُمَّ قَالَ: یَا رَبِّ أَذَکَرٌ أَمْ أُنْثَى؟ فَیَقْضِی رَبُّکَ مَا شَاءَ، وَیَکْتُبُ الْمَلَکُ، ثُمَّ یَقُولُ: یَا رَبِّ أَجَلُهُ، فَیَقُولُ رَبُّکَ مَا شَاءَ، وَیَکْتُبُ الْمَلَکُ، ثُمَّ یَقُولُ: یَا رَبِّ رِزْقُهُ، فَیَقْضِی رَبُّکَ مَا شَاءَ، وَیَکْتُبُ الْمَلَکُ، ثُمَّ یَخْرُجُ الْمَلَکُ بِالصَّحِیفَهِ فِی یَدِهِ، فَلَا یَزِیدُ عَلَى مَا أُمِرَ وَلَا یَنْقُصُ ”   ۲۶۴۵ /مسلم

«هرگاه ۴۲ شب بر (انعقاد) نطفه گذشت خداوند متعال فرشته ای بسوی آن روانه می کند، پس آن نطفه را شکل می بخشد و گوش و چشم و پوست و گوشت و استخوانش را می آفریند، سپس فرشته می فرماید: پروردگارم آیا مذکر است یا مؤنث؟
پس پروردگارت هرچه اراده نمود مقدر می فرماید و فرشته می نویسد، سپس می گوید: ای پروردگارم روزی اش چطور باشد؟ پس پروردگارت هر طور که خواست و اراده نمود مقدر می نماید، و فرشته نیز می نویسد، سپس فرشته با صحیفه (نامه) در دستش بیرون می رود، و بعد، بر آنچه که الله متعال فرمان داده نه چیزی اضافه می کند و نه چیزی کم می نماید.»

مشاهده بفرمایید پیامبر صراحتا فرموده بعد از ۴۲ شب ملایکه ای می آید و آن نطفه را شکل می بخشد ( گوش و چشم و پوست و استخوان و گوشت را می آفریند). دقت کنید نوشته مراحل پنجگانه اول(به جز خلق آخر) در آن ۴۲ شب انجام می شود. و آنگونه که از مجموع احادیث فهم می شود منظور حدیث اول ۱۲۰ روز نیست! که ۴۰ روز فقط نطفه باشد و ۴۰ روز فقط علقه باشد و ۴۰ روز فقط مضغه!
بلکه نتیجه می گیریم «مثل ذالک» هایی که رسول اکرم در حدیث امام بخاری می فرماید، منظور این است که آن هم در همین بازه ی ۴۰ روزه اول  انجام می شود. یعنی این ۴۰ ها با همدیگر مساوی هستند،ولی اسلام ستیزان فکر می کنند مثل ذالک یعنی ۴۰ روز دیگر و این ۴۰ ها با هم جمع می شوند و در نهایت می شود ۱۲۰٫

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw