خلقت جنین در قرآن(۳)

یکی از شبهاتی که سالهاست اسلام ستیزان به آن اتکا می کنند مساله ی خلقت جنین در قرآن می باشد.
البته مسلمانان نیز در این زمینه کلیپ های بسیار جذابی تهیه کرده اند،و با انیمیشن های متنوع دیدگاه قرآن کریم را به تصویر کشیده اند.
ولی باز هم شبهات زیادی در این زمینه منتشر می شود و  به کرّات مشاهده نموده ام مسلمانان را به چالش می طلبند.
جنین شناسی یک رشته ی کاملا تخصصی می باشد و دخول افراد غیر متخصص به این حوزه قطعا با لغزش و خطا همراه خواهد بود.لذا برای جلو گیری از خطاهای فوق، قبل از هرچیز مطالب جنین شناسی را به دقت مطالعه نمودم تا با درکی کاملا واقع گرایانه و علمی شبهات مطرح شده را پاسخ داده باشم.

جالب است بعد از اتمام  تحقیقات متوجه شدم تمام شبهاتِ منتشر شده، ناشی از جهل شبهه افکنان به موضوع مورد نظر می باشد (شاید هم اوج تلبیس و خصومت آنها با اسلام مبارک).
به فرض مثال از ۱۰ مرحله،سه مرحله را جا گذاشته اند و تصور می کنند این اشکال قرآن است(!) در حالی که مشکل از عدم مطالعه و دقت خودشان می باشد.(شاید هم نیت شومشان)

قبل از اینکه به بررسی شبهات بپردازیم میل دارم دوستانی که در این زمینه مطالعه نداشته اند را با چند و چون ماجرا آشنا سازم.تا آنها هم با ما همراه شوند و به اتفاق هم شبهات را پاسخ دهیم
 لذا ابتدا شرح خواهم داد که قرآن کریم خلقت جنین را چگونه به تصویر کشیده است؟ علم در مورد دیدگاه قرآن چه می گوید؟ و …

با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم قرآن برای خلقت جنین ۶ مرحله معرفی نموده است:

۱٫نطفه
۲٫علقه
۳٫مضغه
۴٫استخوان
۵٫گوشت
۶٫خلق آخر

و این مراحل در آیه ی۱۲ تا ۱۴ سوره ی مومنون مطرح شده است،توجه بفرمایید:

‏وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَهٍ مِنْ طِینٍ‏ * ‏ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَهً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ‏ * ‏ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ‏

‏ ما انسان را از عُصاره‌ای از گِل آفریده‌ایم . ‏‏ سپس او را به صورت نطفه‌ای درآورده و در قرارگاه استوار ( رحم مادر ) جای می‌دهیم . ‏‏ سپس نطفه را به صورت لخته خونی ، و این لخته خون را به شکل قطعه گوشت جویده‌ای ، و این تکّه گوشت جویده را بسان استخوانهای ضعیفی درمی‌آوریم ، و بعد بر استخوانها گوشت می‌پوشانیم ، و از آن پس او را آفرینش تازه‌ای بخشیده و ( با دمیدن جان به کالبدش ) پدیده‌ی دیگری خواهیم کرد . والا مقام و مبارک یزدان است که بهترینِ اندازه‌گیرندگان و سازندگان است.  ‏ ‏

مضغه

سومین مرحله از تکامل جنین را مضغه می نامند،این دوره از روزهای ۲۲ تا ۲۳ شروع می شود و تا حدود هفته ی ششم ادامه می یابد.مضغه در لغت به ماده ای می گویند که شبیه گوشت جویده شده باشد.اگر توجه بفرمایید گوشت جویده شده چه مشخصاتی دارد؟
در دهان در حال جابجایی است،به دلیل فشار دندان ها شکل ثابتی نخواهد داشت،بعد از خارج از کردن از دهن آثار دندان روی آن باقی خواهد ماند.

ولی واقعا چرا خداوند متعال جنین را در این مرحله به گوشت جویده شده تشبیه فرموده است؟
قبل از هر جیز بدانید در این مرحله هیچ گوشتی وجود ندارد و فقط توده ی سلولی است که به دور هم جمع شده است.لذا تصور نفرمایید که منظورش این است به گوشت جویده شده تبدیل شده است!

اگر به عکس جنین در این مرحله نگاه کنید مشاهده می شود که در نمای جانبی جنین قطعاتی جدا از هم و پشت سر هم بنام «سومیت» ظاهر می شود.(گره هایی هستند که در پشت جنین ایجاد می شود،درست مانند جای دندان است) سومیت ها از سر به دم تشکیل می شوند که هر روز ۳ جفت ظاهر می شوند،در پایان هفته ی پنجم ۴۲ تا ۴۴ جفت سومیت ایجاد شده است.البته عده ای از آنها بعدا از بین می روند،سومیت ها در ساختن مهره ها،دنده ها و عضلات و اندامهای بالا و پایین و …نقش دارند.

در همین مرحله افزون بر سومیت ها قوس هایی بنام قوس های حلقی در ناحیه فوقانی جنین(درست زیر برآمدگی سر )ایجاد می شود.لذا حد فاصل این قوس ها شکافهایی بنام شکاف های حلقی قابل مشاهده است.
وجود قوس های حلقی و سومیت ها به جنین شکلی مانند گوشت جویده شده می دهد که بعد از جویدن و نرم کردن جای دندان روی آن مشخص است.

حتی طبق تعریفاتی که در اول از ماده ی جویده شده در دهان داشتیم(جابجایی و نداشتن شکل ثابت …) بدلیل اینکه جنین درون کیسه ی آمونیومی در حال جابجا شدن و … می باشد و اتفاقا این شروط هم بوقوع می پیوندد.

در آیه ی ۵ سوره ی مبارکه حج از مضغه ی مخلقه و غیر مخلقه  سخن گفته است،طبق بررسی هایی که انجام دادم آنگونه که از نصوص و مطالب علمی برداشت

عظام

مطالعات جنین شناسی نشان می دهد که مرحله ی ظهور استخوان ها در هفته ی ششم انجام می پذیرد،سومیت ها و قوس های حلقی نقش بسیار مهمی در این مرحله دارند.
جهت آشنایی در نظر داشته باشید که ما چهار نوع استخوان داریم:

۱٫استخوان بلند(مثلا در پا)
۲٫استخوان کوتاه(مثلا در مچ دست،کارپال)
۳٫استخوان پهن(مصلا سقف جمجمه)
۴٫استخون نا منظم(مثلا بعضی از استخوان های جمجمه)

لحم:

مرحله ی پنجم قرآن پوشیدن استخوان ها با گوشت می باشد.اگر به آیه توجه بفرمایید
نمی گوید مضغه را تبدیل به استخوان و گوشت کردیم! بلکه می گوید استخوان را خلق کردیم و بر آن گوشت پوشاندیم.
یک تفکیکی بین این دو قائل شده است.و این یک واقعیت علمی بزرگ می باشد

ما سه نوع عضله داریم:

عضله ی اسکلتی(ارادی است،انقباض سریع دارد،فراوان ترین نوع عضله،چند هسته و دارای خطوط عرضی…مثلا عضله ی دست)
عضله ی قلبی(غیر ارادی،بسیار قدرمند،آهنگ منظم،سلول های منفرد و شخه دار و طویل…عضله ی قلب)
عضله ی صاف(غیر ارادی،انقباض بسیار کند،دوکی شکل،فاقد نوار عضلانی…مثلا دیواره رگ های خونی)

اگر دقت کنیم مشخص می شود که منظور قرآن کریم عضلات اسکلتی می باشد،چون عضلات دیگر از قبل ساخته شده اند…مثلا عضله ی قلب حتما ساخته شده که قلب ضربان دارد یا عضله ی رگ های خونی و …و این هم یک اعجاز بزرگ قرآن کریم می باشد.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw