خلقت جنین در قرآن(۱)

یکی از شبهاتی که سالهاست اسلام ستیزان به آن اتکا می کنند مساله ی خلقت جنین در قرآن می باشد.
البته مسلمانان نیز در این زمینه کلیپ های بسیار جذابی تهیه کرده اند،و با انیمیشن های متنوع دیدگاه قرآن کریم را به تصویر کشیده اند.
ولی باز هم شبهات زیادی در این زمینه منتشر می شود و  به کرّات مشاهده نموده ام مسلمانان را به چالش می طلبند.
جنین شناسی یک رشته ی کاملا تخصصی می باشد و دخول افراد غیر متخصص به این حوزه قطعا با لغزش و خطا همراه خواهد بود.لذا برای جلو گیری از خطاهای فوق، قبل از هرچیز مطالب جنین شناسی را به دقت مطالعه نمودم تا با درکی کاملا واقع گرایانه و علمی شبهات مطرح شده را پاسخ داده باشم.

جالب است بعد از اتمام  تحقیقات متوجه شدم تمام شبهاتِ منتشر شده، ناشی از جهل شبهه افکنان به موضوع مورد نظر می باشد (شاید هم اوج تلبیس و خصومت آنها با اسلام مبارک).
به فرض مثال از ۱۰ مرحله،سه مرحله را جا گذاشته اند و تصور می کنند این اشکال قرآن است(!) در حالی که مشکل از عدم مطالعه و دقت خودشان می باشد.(شاید هم نیت شومشان)

قبل از اینکه به بررسی شبهات بپردازیم میل دارم دوستانی که در این زمینه مطالعه نداشته اند را با چند و چون ماجرا آشنا سازم.تا آنها هم با ما همراه شوند و به اتفاق هم شبهات را پاسخ دهیم
 لذا ابتدا شرح خواهم داد که قرآن کریم خلقت جنین را چگونه به تصویر کشیده است؟ علم در مورد دیدگاه قرآن چه می گوید؟ و …

با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم قرآن برای خلقت جنین ۶ مرحله معرفی نموده است:

۱٫نطفه
۲٫علقه
۳٫مضغه
۴٫استخوان
۵٫گوشت
۶٫خلق آخر

و این مراحل در آیه ی۱۲ تا ۱۴ سوره ی مومنون مطرح شده است،توجه بفرمایید:

‏وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَهٍ مِنْ طِینٍ‏ * ‏ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَهً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ‏ * ‏ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ‏

‏ ما انسان را از عُصاره‌ای از گِل آفریده‌ایم . ‏‏ سپس او را به صورت نطفه‌ای درآورده و در قرارگاه استوار ( رحم مادر ) جای می‌دهیم . ‏‏ سپس نطفه را به صورت لخته خونی ، و این لخته خون را به شکل قطعه گوشت جویده‌ای ، و این تکّه گوشت جویده را بسان استخوانهای ضعیفی درمی‌آوریم ، و بعد بر استخوانها گوشت می‌پوشانیم ، و از آن پس او را آفرینش تازه‌ای بخشیده و ( با دمیدن جان به کالبدش ) پدیده‌ی دیگری خواهیم کرد . والا مقام و مبارک یزدان است که بهترینِ اندازه‌گیرندگان و سازندگان است.  ‏
قبل از ورود به بحث اصلی بدانید آن خاکی که آیه ی مبارک مطرح فرموده فقط برای حضرت آدم صدق می کند و به جز ایشان برای تمام انسانهای دیگر از مرحله ی نطفه شروع می شود.

نطفه:

زمانی که یک مرد و زن با هم آمیزش می کنند و انزال صورت می گیرد، بین سلول های جنسی مرد(اسپرم) و سلولهای جنسی زن(تخمک) لقاح صورت می گیرد. به سلول که ناشی از این تلفیق ایجاد می شود «زیگوت» می گویند.

زمانی که همانند سازی کروموزوم ها داخل زیگوت انجام شد،تقسیم می شود و به دو سلول تقسیم می گردد.با تقسیم های متوالی سلول ها کوچک تر می شوند که به آن ها(سلول های کوچک) «بلاستومر» می گویند.

بعد از ۳ تا ۴ روز تعداد سلول ها به ۱۲ تا ۱۶ عدد می رسد که به هم می چسپند و قیافه ی آن توده شبیه شاه توت می باشد و به آن «مورولا »می گویند، یک پرده ی شفاف هم به دور مورولا ایجاد می شود.
سلول های درونی مورولا در نهایت اعضای بدن ما را تولید می کنند و سلول های خارجی آن باعث ایجاد جفت می شود.
(جفت عضوی مسطح است که دور جنین را می گیرد و نقش آن انتقال مواد بین مادر و جنین می باشد)

مراحلی که تا اینجا عرض نمودم در لوله ی رحم انجام می شود(یک لوله ی ۸ تا ۱۰ سانتی متری که به رحم ختم می شود) مورولا به رحم می رسد،مواد مترشحه از غدد رحم به داخل آن پرده ی شفاف نفوذ می کنند و فضایی ایجاد می کنند به نام بلاستوسل،در این حالت به جنین بلاستوسیت می گویند.این وضعیت ۴ تا ۵ روز بعد از لقاح دیده می شود.

جنین روز ششم از پرده ی شفاف خارج می شود(به آن رها سازی می گویند) و شروع به نفوذ در دیواره ی رحم می کند.روز هشتم سلول های بلاستوسیت که اصلا دارای نظم نیستند به دو لایه ی منظم با نام های هیپو پلاست(سلول های مکعبی شکلی دارند) و اپی پلاست(داری سلول های استوانه ای شکل هستند و بر روی لایه ی هیپوپلاست تشکیل می شود)
جفت هم به دو لایه ی سیتوتروفوبلاست و سن سیتو تروفوبلاست تقسیم می شود

همان روز هشتم حفره ی کوچکی در اپی پلاست ظاهر می شود که حفره ی آمنیوتیک نامیده می شود،در آن حفره مایعی بنام آمنیون دور جنین را می گیرد و بسیار مفید می باشد(مانند یک بالشتک عمل می کند و نقش ضربه گیر را دارد،عایق دما است و نمیگذارد گرما و سرما به جنین منتقل شود و …)

روز نهم مشاهده می شود که در سن سیتوفروتوپلاست حفره هایی بنام لاکونا ایجاد می شود ،سپس این حفره ها توسط خون مادر پر می شود و اطراف جنین را خون می گیرد.
این مراحل تا روز ۱۱ تا ۱۲ بعد از لقاح انجام می شود و پس از آن وارد مرحله ی دوم یعنی علقه می شویم.

اگر به آیات نگاهی بیندازید پرودگار متعال برای این مرحله فرموده نطفه را در قرار گاه استواری(مکین) قرار دادیم.
به نظر شما چرا پروردگار منان آن را استوار و امن معرفی نموده است؟
استخوان لگن از آن محافظت می کند،به وسیله طناب هایی به لگن محکم شده است،تا انتهای حاملگی حجم آن چند درصد افزایش می یابد،تا وقت زایمان انقبضات چندانی ندارد(به دلیل هورمون پروژسترون) وگرنه بچه پایین می آمد و …

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw