خلاصه احکام عید (۱)

الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و اما ‏بعد ‏:‏

حکم نماز دو عید :

پیامبر صلی الله علیه وسلم همواره آن را انجام داده است و مردم را به خروج برای ادای آن امر فرموده : از ام عطیه روایت است : (أمرنا أن نخرج العواتق و ذوات الخدور) «به ما امر شد تا جاریه‌های بالغ و اهل خدور را (برای نماز عیدین) خارج کنیم». متفق علیه

از حفصه بنت سیرین روایت است : ما از خارج شدن جاریه‌ هایمان در روز عید جلوگیری می‌کردیم، زنی آمد و در قصر بنی خلف مسکن گزید، نزد او رفتم، گفت که همسر خواهرش در دوازده غزوه با پیامبر صلی الله علیه وسلم شرکت داشته است و خواهرش در شش غزوه به همراه او بود، خواهرش گفت : ما به مریضها خدمت می‌کردیم و مجروحین را مداوا می‌نمودیم، گفت ای رسول خدا اگر یکی از ما جلبات (لباس گشاد) نداشته باشد عدم خروج او گناه محسوب می‌شود؟ پیامبر -صلى الله علیه وسلم- فرمود : (لتلبسها صاحبتها من جلبابها، فلیشهدن الخیر و دعوه المؤمنین) «دوستش با جلبشان او را بپوشاند پس باید (زنان) در خیر و دعای مؤمنان حضور داشته باشند». متفق علیه

وقت نماز دو عید :

از یزید بن خمیر رحبی روایت است که : عبدالله بن بسر صحابی پیامبر صلی الله علیه وسلم روز عید فطر یا قربان با مردم خارج شد، تأخیر امام را ناپسند دانست و گفت : (إنا کنا قد فرغنا ساعتنا هذه، و ذلک حین التسبیح) «ما (زمانی که با پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز عید می‌خواندیم) در این لحظه از نماز فارغ شده بودیم و آن وقت نماز، اشراق بود». صحیح؛ ابوداود (۱۱۲۳)، ابن ماجه(۱۳۱۷). منظور از :«و ذلک حین التسبیح» زمان بلند شدن خورشید و سپری شدن وقت کراهت و فرا رسیدن وقت نماز سنت است.

رفتن به مصلی :

از احادیث سابق فهمیده می‌شود که محل نماز عید فضای باز است نه مسجد، چون پیامبر صلی الله علیه وسلم برای ادای نماز عید به طرف مصلی خارج می‌شد و کسانی که بعد از او آمدند نیز همین کار را می‌کردند.

آیا نماز دو عید اذان و اقامه دارد؟

ازابن عباس و جابر بن عبدالله رضی الله عنهما روایت است : (لم یکن یؤذن یوم الفطر و لا یوم الأضحی) «روز عید فطر و عید قربان (برای نماز عید) اذان داده نمی‌شد». متفق علیه

از جابر رضی الله عنه روایت است : (أن لاأذان للصلاه یوم الفطر حین یخرج الإمام و لابعد یخرج و لا إقامه و لانداء و لا شیء، لانداء یومئذ و لا إقامه) «برای نماز عید نه اذانی است و نه اقامه‌ای و نه چیزی دیگر». جزئی از حدیث قبلی مسلم است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …