خصوصیات رسول اکرم صلی الله علیه و سلم (۲)

ابن عمرب می‌گوید: مردم در روز قیامت در حالی که به زانو افتاده‌اند، هر امتی دنبال پیامبر خود می‌گردد می‌گویند: ای فلانی شفاعت کن، ای فلانی شفاعت کن، تا اینکه شفاعت به حضرت رسول الله  صلی الله علیه و سلم داده می‌شود، این همان رمزی است که خداوند مقام محمود را به او عطا می‌کند. بخاری این قول را روایت کرده است.

از جمله خصوصیات دیگر همانا به ما دستورداده شده که بعد از تمام اذان‌ها از خداوند برای او طلب وثیقه بکنیم عبدالله بن عمرو بن عاصب می‌گوید: او از پیامبرشنیده است که فرموده‌اند:

«إِذَا سَمِعْتُمُ الْمُؤَذِّنَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا یَقُولُ ثُمَّ صَلُّوا عَلَىَّ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَىَّ صَلاَهً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ بِهَا عَشْرًا ثُمَّ سَلُوا اللَّهَ لِىَ الْوَسِیلَهَ فَإِنَّهَا مَنْزِلَهٌ فِى الْجَنَّهِ لاَ تَنْبَغِى إِلاَّ لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَأَرْجُو أَنْ أَکُونَ أَنَا هُوَ فَمَنْ سَأَلَ لِىَ الْوَسِیلَهَ حَلَّتْ لَهُ الشَّفَاعَهُ». [أخرجه مسلم][۱].

«هرگاه صدای موذن را شنیدید پس شما هم آنچه را که او می‌گوید تکرار کنید، سپس بر من صلوات و درود بفرستید، زیرکسی که بر من یک درود بفرستد خداوند ۱۰ مرتبه بر او صلوات خواهد فرستاد. سپس از خداوند مقام وسیله را طلب نمایید زیرا وسیله یک مقامی است در بهشت، نیست مگر برای بنده‌ای از بندگان خدا، و امیدوارم که آن بنده، من باشم،هرکس برای من، از خداوند طلب وسیله بکند، شفاعت من درحق او حتمی است».

از دیگر خصوصیات حضرت رسول الله  صلی الله علیه و سلم بخاطراحترام و اکرام از ایشان، هیچوقت با اسم نام برده نمی‌شود، خداوند تبارک و تعالی هنگامی که می‌خواهد ایشان را مورد خطاب قرار دهد به او احترام گذاشته و او را با قشنگ‌ترین نام‌ها و زیباترین صفات مورد خطاب قرار می‌دهد: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ﴾، ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلرَّسُولُ﴾ و این خصوصیت برای هیچیک از انبیاء وجود نداشته و فقط با نام‌های خودشان مورد خطاب قرارگرفته‌اند: ﴿یَٰٓـَٔادَمُ ٱسۡکُنۡ﴾ [البقره: ۳۵]. ﴿إِذۡ قَالَ ٱللَّهُ یَٰعِیسَى ٱبۡنَ مَرۡیَمَ﴾ [المائده: ۱۱۰]. ﴿یَٰمُوسَىٰٓ إِنِّیٓ أَنَا ٱللَّهُ﴾ [القصص: ۳۰]. ﴿یَٰنُوحُ ٱهۡبِطۡ بِسَلَٰمٖ﴾ [هود: ۴۸]. ﴿یَٰٓإِبۡرَٰهِیمُ ١٠۴ قَدۡ صَدَّقۡتَ ٱلرُّءۡیَآ﴾ [الصافات: ۱۰۴-۱۰۵]. ﴿قَالُواْ یَٰلُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّکَ﴾ [هود: ۸۱]. ﴿یَٰزَکَرِیَّآ إِنَّا نُبَشِّرُکَ﴾ [مریم: ۷]. ﴿یَٰدَاوُۥدُ إِنَّا جَعَلۡنَٰکَ خَلِیفَهٗ فِی ٱلۡأَرۡضِ﴾ [ص: ۲۶]. ﴿یَٰیَحۡیَىٰ خُذِ ٱلۡکِتَٰبَ بِقُوَّهٖ﴾ [مریم: ۱۲].

خداوند متعال از اینکه پیامبر فقط با اسم مورد خطاب واقع شود یا نام برده شود، نهی کرده است و می‌فرماید:

﴿لَّا تَجۡعَلُواْ دُعَآءَ ٱلرَّسُولِ بَیۡنَکُمۡ کَدُعَآءِ بَعۡضِکُم بَعۡضٗا﴾ [النور: ۶۳].

«(ای مومنان) دعوت پیغمبر را درمیان خویش (برای اجتماع و شرکت در کارهای بزرگ) همسان دعوت برخی از برخی از خود بشمار نیاورید».

از صفات دیگر رسول الله  صلی الله علیه و سلم این است که کلیه معجزه‌های پیامبران از بین رفته و فراموش شده‌اند اما معجزه حضرت رسول اکرم  صلی الله علیه و سلم که همان قرآن کریم است تا روز قیامت باقی است و پیامبر  صلی الله علیه و سلم می‌فرماید:

«مَا مِنَ الأَنْبِیَاءِ مِنْ نَبِىٍّ إِلاَّ قَدْ أُعْطِىَ مِنَ الآیَاتِ مَا مِثْلُهُ آمَنَ عَلَیْهِ الْبَشَرُ وَإِنَّمَا کَانَ الَّذِى أُوتِیتُ وَحْیًا أَوْحَى اللَّهُ إِلَىَّ فَأَرْجُو أَنْ أَکُونَ أَکْثَرَهُمْ تَابِعًا یَوْمَ الْقِیَامَهِ»[۲].

«از پیامبران که آیات خداوندی به آن‌ها داده شده مردم در برابر آن‌ها تسلیم شده و ایمان آورده‌اند اما آنچه که به من داده شده قرآن و وحی الهی است امیدوارم که در روز قیامت پیرو من بیشتر باشد».

[۱]– صحیح مسلم: ۱/۲۸۸،۲۸۹، رقم حدیث: ۳۸۴٫

[۲]– صحیح بخاری: ۶/۹۷، و صحیح مسلم: ۱/۱۳۴، رقم حدیث: ۱۵۲٫

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …