خدای مسیحیت خدای محبّت است!

آقای دکتر روزبهانی می‌گوید: «در دین مسیحیت، خداوند مظهر محبت و خوبی و نیکی می‌باشد. در این مذهب، خداوند بندگانش را دوست دارد و آن‌ها نیز به او عشق می‌ورزند. اما این حالت را به هیچ وجه نمی‌توان در دین اسلام دید، در اسلام، الله، موجودی است شقی، بی‌رحم، دیکتاتور (!)، قهار، کینه‌توز، مستبد و… که آرزویی جز خفت و خواری بندگانش ندارد.»(۱)
می‌گویم: اگر شما این حالت را در اسلام ندیده‌اید، اشکالی بر قرآن وارد نمی‌کند، بلکه تقصیر از شماست که با قرآن آشنا نیستید و در اوج بی‌هنری ادعای هنر کرده‌اید! همین گرداب تعصب که خود را در آن گرفتار ساخته‌اید، سبب شده است که آیات حقیقت را به نگاه غرض‌ورزی بنگرید، و سعدی شیرازی رحمه الله چه خوب گفته است:
کسی به دیده انکار اگر نگاه کند              نشان صورت یوسف دهد به ناخوبی

اولاً. الله متعال بندگان نیکوکارش را دوست دارد و آنان نیز پروردگارشان را دوست دارند و این معنا در جاهای متعددی از قرآن کریم تکرار شده است، اما آقای روزبهانی چشم دیدن این آیات را ندارد:
۱٫ «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ» (۲) یعنی: «خداوند قومی را خواهد آورد که آنان را دوست داشته و آنان نیز خداوند را دوست می‌دارند.»
۲٫ «وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ»(۳) یعنی: «و خداوند آمرزنده، دوست‌دار و با محبت است.»
۳٫ «إِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» (۴) یعنی: «بی‌گمان خداوند توبه‌کنندگان و پاکیزگان را دوست می‌دارد.»
۴٫ «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»(۵) یعنی: «بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد.»
۵٫ «وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»(۶) یعنی: «و خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد.»
۶٫ «بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ»(۷) یعنی: «آری! کسی که به عهدش وفا کند و تقوا پیشه کند، پس خداوند پرهیزکاران را دوست می‌دارد.»
۷٫ «قُلْ یَاعِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»(۸) یعنی: «بگو ای بندگانم! ای آنان که در معاصی زیاده روی هم کرده‌اید! از لطف و مرحمت خدا مأیوس و ناامید نگردید. قطعا خداوند همه گناهان را می‌آمرزد، چرا که او بسیار آمرزگار و مهربان است.»
ثانیاً. همان گونه در آیات بسیاری از قرآن کریم آمده است، خداوند کفار و ظالمین را دوست نمی‌دارد و این مسئله هیچ اختصاصی به اسلام ندارد. اگر قراردادن عذاب برای کفار و ظالمین دلیل بر بی‌رحم! بودن الله سبحانه وتعالی باشد، پس این نصوص را باید به حساب ناآگاهی و بی‌خبری آقای روزبهانی گذاشت:
۱٫ در انجیل متی آمده است که مسیح علیه السلام خطاب به فریسیان می‌گوید: «ای ماران و افعی‌زادگان! چگونه از عذاب جهنم فرار خواهید کرد؟»(۹)
۲٫ نقل کرده‌اند که مسیح علیه السلام در خصوص معاد می‌فرماید: «بدین‌طور در آخر این عالم خواهد شد. فرشتگان بیرون آمده، طالحین را از میان صالحین جدا کرده، ایشان را در تنور آتش خواهند انداخت، جایی که گریه و فشار دندان می‌باشد.»(۱۰)
۳٫ همچنین عذاب و پاداش نزد مسیحیان ابدی است: «ایشان در عذاب جاودانی خواهند رفت، اما عادلان در حیات جاودانی.»(۱۱)
۴٫ در حکایتی از انجیل لوقا می‌خوانیم که: «چشمان خود را در عالم اموات گشوده، خود را در عذاب یافت، و ابراهیم را از دور و ایلعازر را در آغوشش دید.»(۱۲)
۵٫ در انجیل متی آمده است که جمیع امت را حاضر کرده و گروهی را در طرف چپ قرار می‌دهند، و پادشاه می‌گوید: «پس اصحاب طرف چپ را گوید، ای ملعونان، از من دور شوید در آتش جاودانی که برای ابلیس و فرشتگان او مهیا شده است.»(۱۳)
۶٫ مرقس نیز از عیسی علیه السلام نقل کرده است که چنین فرمود: «بهتر است که شل داخل حیات شوی، از اینکه با دو دست وارد جهنم گردی، در آتشی که خاموشی نپذیرد.»(۱۴)
ثالثاً. آقای دکتر! خداوند اسلام را دیکتاتور و مستبد! می‌داند و گویا گمان کرده است که طبق عقاید نصاری، خداوند با مخلوقاتش مشورت کرده و یا این‌که بندگان او را از طریق رفراندوم و همه‌پرسی انتخاب می‌کنند! حقیقتاً مشکل این مرد آن است که قبل از نوشتن فکر نمی‌کند و بعد از نوشتن هم، آن‌چه نوشته را مرور نمی‌کند!
رابعاً. آقای روزبهانی گمان کرده که الله متعال «آرزویی جز خفت و خواری بندگانش ندارد»، و همین مسئله نشان می‌دهد که او برگی از کتاب‌هایی که در خصوص عقیده‌ی اسلامی نوشته شده را نخوانده است. اراده‌ی دینی و تشریعی خداوند بر آن است که تمامی انسان‌ها ایمان آورده و نیکوکار باشند، و خداوند کفر را برای آنان نخواسته و راضی به آن هم نیست، بلکه بدی را برای بندگانش نمی‌پسندد، چنان‌که در قرآن کریم می‌خوانیم: «یُرِیدُ اللَّهُ لِیُبَیِّنَ لَکُمْ وَیَهْدِیَکُمْ سُنَنَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَیَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»(۱۵)
و نیز می‌فرماید: «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»(۱۶) و «وَاللّهُ یُرِیدُ أَن یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِیلُواْ مَیْلاً عَظِیماً»(۱۷)
الله متعال به انسان‌ها آموخته است که خیر و شر چیست، و سپس به آنان اختیار داده تا یکی از آن دو را انتخاب کنند، و در این دنیا نیز به آنان فرصت توبه و بازگشت را می‌دهد، سپس در آخرت با عدل خویش بین آنان داوری می‌کند. آیا انسان عاقلی پیدا می‌شود که این را ظالمانه دانسته و بر آن لفظ «دیکتاتوری» اطلاق کند؟!
———————————–
۱. قرآن کلام محمد، صص ۴۰-۳۹
۲ . المائده، آیه ۵۴
۳. البروج، آیه ۱۴
۴ . البقره، آیه ۲۲۲
۵ . آل عمران، آیه ۳۱
۶. آل عمران، آیه ۱۴۸
۷. آل عمران، آیه ۷۶
۸ . الزمر، آیه ۵۳
۹. کتاب مقدس، انجیل متی، باب ۲۳، شماره ۳۳
۱۰ . همان، باب ۱۳، شماره ۵۰-۴۹
۱۱. همان، باب ۲۵، شماره ۴۶
۱۲ . کتاب مقدس، انجیل لوقا، باب ۱۶، شماره ۲۳
۱۳. همان، انجیل متی، باب ۲۵، شماره ۴۱
۱۴. همان، انجیل مرقس، باب ۹، شماره ۴۳
۱۵. النساء، آیه ۲۶ : «الله می‌خواهد برایتان تبیین کند و شما را به راه پیشینیان‌تان (از پیامبران و صالحان) رهنمود کند و توبه‌ی شما را بپذیرد، و الله آگاه و حکیم است.»
۱۶. البقره، آیه ۱۸۵ : «خداوند آسایش شما را می‌خواهد و خواهان زحمت و سختی شما نیست.»
۱۷. النساء، آیه ۲۷ : «خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد و کسانی که به دنبال شهوات راه می‌افتند، می خواهند که بسیار منحرف گردید.»

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw