حکم گیاه خواری از دیدگاه اسلام

آری، شما می توانید مسلمان باشید بدون آنکه گوشت یا فرآورده های گوشتی میل کنید، اما لازمست از دو نکته برحذر باشید :

اول : نباید معتقد به حرام بودن خوردن این اشیاء (گوشت حلال و فرآورده های آن) باشید.

زیرا الله متعال می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ » (مائده ۸۷).

یعنی : «ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حدّ، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی‏دارد».

و می فرماید : « قُلْ أَرَأَیْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَکُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَامًا وَحَلالا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَکُمْ أَمْ عَلَی اللَّهِ تَفْتَرُونَ» (یونس ۵۹).

یعنی :« بگو: «آیا روزی هایی را که خداوند بر شما نازل کرده دیده ‏اید، که بعضی از آن را حلال، و بعضی را حرام نموده ‏اید؟ بگو: آیا خداوند به شما اجازه داده، یا بر خدا افترا می بندید (و از پیش خود، حلال و حرام می‏کنید؟)».

دوم : این اعتقاد که نخوردن فرآورده های گوشتی بهتر است و انسان با این کارش اجر و ثواب می برد و یا انسان نباتی (گیاهخوار) به خدا نزدیکتر است و امثال این اعتقادات، جایز نیست، و تقرب جستن به خداوند با داشتن اینگونه اعتقادات جایز نیست :black_small_square:
پیامبر صلی الله علیه وسلم افضل بشر و نزدیکترین انسانها به الله متعال بود حال آنکه هم گوشت می خوردند و هم شیر نوشیدند و هم عسل، وقتی بعضی از صحابه می خواستند با نخوردن گوشت تعبد کنند.

پیامبر صلی الله علیه وسلم اشتباه آنها را بیان نمود، چنانکه در روایت (صحیح) از انس رضی الله عنه آمده :
« أَنَّ نَفَرًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَعْضُهُمْ لا أَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ وَقَالَ بَعْضُهُمْ لا آکُلُ اللَّحْمَ وَقَالَ بَعْضُهُمْ لا أَنَامُ عَلَی فِرَاشٍ وَقَالَ بَعْضُهُمْ أَصُومُ فَلا أُفْطِرُ فَبَلَغَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَی عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ : مَا بَالُ أَقْوَامٍ یَقُولُونَ کَذَا وَکَذَا لَکِنِّی أُصَلِّی وَأَنَامُ وَأَصُومُ وَأُفْطِرُ وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» نسائی (۳۲۱۷).

یعنی : «چند نفر از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم بودند که یکی از آنها می گفت : با زنان ازدواج نمی کنم، و دیگری می گفت : گوشت نمی خورم، و دیگری می گفت : بر تخت نمی خوابم، و یکی می گفت : روزه می گیرم ولی افطار نمی کنم. این سخنان به رسول خدا صلی الله علیه وسلم رسید، ایشان (برای مردم خطبه داد) و بعد از حمد و ثنای الهی فرمود : چه شده این اشخاص که چنین و چنان می گویند، من (پیامبر خدا) هم نماز می خوانم و هم می خوابم و روزه می گیرم و افطار هم می کنم، و با زنان ازدواج می کنم، هرکس از سنت من روی بگرداند از من نیست».
البته فرق است بین کسی که نوعی از غذا را بخاطر آنکه به آن میل ندارد نمی خورد، و یا چون از آن نفرت دارد – مثلا در کودکی حیوانی را دیده که ذبح کردند و از گوشت آن نفرت پیدا کرده – از آن نمی خورد، و یا خود را از آن معاف نموده و یا بنا به اسباب دیگری نمی خورد، و بین کسی که گوشت نمی خورد چون معتقد است با این کارش به خدا نزدیکتر شده و پاداش می گیرد؛ مثل بعضی از راهبان از آیین های تحریف شده که چنین باوری دارند.

پس هرگاه این دو نکته برای شما سوال کننده  روشن شد، ایرادی ندارد از غذایی که بدان تمایل ندارید نخورید.

شیخ محمد صالح المنجد.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

والله اعلم.

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم.

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …